Kantata "Davide Penitente" Mozarta w Polskiej Operze Królewskej
Choć Mozart słynął z niegasnącej inwencji i niezwykłego tempa przygotowywania nowych kompozycji, to – podobnie jak inni twórcy – również i on sięgał niekiedy po swoje starsze utwory, by wykorzystać je w nowych kontekstach. Kantata Davide penitente stanowi szczególny rodzaj tego typu opracowania. W tym przypadku Mozart nie tyle zainspirował się wcześniej napisanym fragmentem, co dosłownie przekopiował muzykę z dwóch uprzednio ukończonych części mszalnych (Kyrie i Gloria z Mszy c-moll KV 427), dodając do nich całkiem nowy włoski tekst, a także uzupełniając o dwie arie i finałową kadencję.
Należy jednak podkreślić, że wiedeńska publiczność zebrana na prawykonaniu dzieła w 1785 roku podczas charytatywnego koncertu zorganizowanego przez Wiener Tonkünstler-Societät, nie mogła znać mszalnego pierwowzoru dzieła. Kompozycja została znakomicie przyjęta i była jeszcze wielokrotnie wykonywana w kolejnych latach.
W jakże odmiennej sytuacji znajduje się dzisiejsza publiczność – wszak Wielka Msza c-moll stanowi jedną z najbardziej znanych kompozycji religijnych wiedeńczyka. Istnieje zatem ciekawa możliwość wsłuchania się w brzmienie tej samej tkanki muzycznej opatrzonej przez samego kompozytora różnoraką treścią, w dwóch różnych językach. Podczas wydarzenia zabrzmi wybrana przez Mozarta włoska parafraza biblijnych psalmów Dawidowych, którą sporządził w połowie XVIII wieku poeta i muzyk – Saverio Mattei.
Swoistym muzycznym wprowadzeniem będzie utrzymane w tonacji d-moll – uroczyste Kyrie KV 341, które niegdyś uważane było za jeden z pierwszych utworów napisanych przez Mozarta w Monachium. Dziś utwór datowany jest raczej na ostatnie lata życia Mistrza, a jego wzniosły charakter skłania do szczególnego rodzaju zadumy.
PROGRAM
Wolfgang Amadeus Mozart
Kyrie KV 341
Davide penitente KV 469
Chór Alzai le flebili voci al Signor
Chór Cantiam le glorie
Aria Lungi le cure ingrate
Chór Sii pur sempre benigno, oh Dio
Duet Sorgi, o Signore, e spargi
Aria A te, fra tanti affanni
Chór Se vuoi, puniscimi
Aria Tra l’oscure ombre funeste
Tercet Tutte le mie speranze
Chór: Chi in Dio sol spera – Di tai pericoli non ha timor
WYKONAWCY
IWONA HANDZLIK I SOPRAN
GABRIELA KAMIŃSKA II SOPRAN
JACEK SZPONARSKI TENOR
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
LILIANNA KRYCH PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO
TADEUSZ KAROLAK DYRYGENT
Bilety na www.ewejsciowki.pl
Więcej informacji na www.operakrolewska.pl
{info.pras.}