Kameralistyka wkracza na salony. Rusza IV Krakowski Salon Muzyczny.
Przywracanie pamięci o tradycji salonów muzycznych jako popularnego elementu życia kulturalnego XIX-wiecznego Krakowa to cel unikatowego festiwalu organizowanego już po raz czwarty przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów. 10 września rusza z IV edycja Krakowskiego Salonu Muzycznego.
Projekt stanowi kontynuację festiwalu, którego poprzednie edycje odbyły się w latach 2017-2019. Jego celem jest przywracanie pamięci o tradycji salonów muzycznych. Dlatego pierwotnym założeniem, aby z jednej strony odświeżyć tradycję, a z drugiej uczynić muzykę klasyczną bardziej przystępną, połowa koncertów miała odbywać się w prywatnych domach. Niestety z powodu pandemii festiwal w prywatnych domach zagości w kolejnych edycjach, a wszystkie tegoroczne koncerty odbędą się w Domu Jana Matejki. Festiwal będzie trwał od 10 do 29 września, a jego głównym celem jest popularyzacja twórczości kameralnej, w tym dzieł kompozytorów polskich, nie tylko XIXwiecznych, ale również współczesnych. Ze względu na obostrzenia sanitarne ilość miejsc ograniczona. Informacje na temat możliwości zdobycia wejściówek będzie umieszczana na stronie i fb SPMK.
Kluczowym staje się pojęcie „salonu“, zdefiniowane przez słynnego pisarza, krytyka, poetę i historyka przełomu XVIII i XIX w. – K.M. Górskiego – jako „zgromadzenie ludzi wpływowych, światowych, wykształconych i wytwornych”. Z kolei, niemal sto lat później, L. Dębicki – znany krakowski publicysta – pisał „życie towarzyskie bywa środkiem politycznym dla łagodzenia sprzeczności, uśmierzania antagonizmów – salon wykwitem i potrzebą wyższej kultury. Złym dzisiejszych czasów znakiem upadek salonu i zanik towarzyskości”. Dlatego w ogólnej koncepcji projektu kryje się próba przywrócenia w świadomości odbiorców potrzeby mądrego, rozwijającego, z dużym potencjałem, intelektualno-wychowawczego spotkania przy słowie i muzyce.
W ramach projektu zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje przybliżające obyczaje koncertowe, twórczość niedocenianych, zapomnianych kompozytorów oraz sylwetki zapomnianych postaci krakowskiego i europejskiego życia artystycznego.
Wystąpią znakomici instrumentaliści i wybitne głosy polskiej sceny muzycznej oraz formacje kameralne popularne w ramach muzykowania salonowego. Wśród artystów znajdą się: Dorota Szczepańska (sopran), Hanna Hipp (mezzosopran), Karol Kozłowski (tenor), Łukasz Hajduczenia (baryton), Zarębski Piano Duo: Piotr Różański, Grzegorz Mania (fortepian), Bartosz Koziak (wiolonczela), Agnieszka Kozło (fortepian), Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela), Michał Francuz (fortepian), Joanna Konarzewska (skrzypce), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela), Herbert Trio – Bartłomiej Wezner (fortepian), Joanna Kreft (skrzypce), Dominik Płociński (wiolonczela).
Repertuary koncertów obejmować będą kompozytorów polskich i europejskich XIX w. oraz początków XX w., uwzględnią jednak także w poważnej mierze twórczość późniejszą i współczesną. W programie tegorocznego festiwalu znajdą się utwory J. Brahmsa, W. Żeleńskiego, R. Schumanna, K. Szymanowskiego, J.S. Bacha, G. Fitelberga oraz L. van Beethovena.
Projekt, poza koncertami, przewiduje również prelekcje dr hab. Agnieszki Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie) oraz mgr Jolanty Bujas (Instytut Muzykologii UJ) poświęcone obyczajom koncertowym i kompozytorom.
Festiwal będzie transmitowany online na youtube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Wstęp na wydarzenia będzie bezpłatny.
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca . Partnerami wydarzenia są Dom Jana Matejki - Oddział Muzeum Narodowego, Instytut Muzykologii UJ, Instytut Kultury Willa Decjusza oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Wydarzenie odbywa się pod patronatami honorowymi: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Małopolskiego – Witolda Kozłowskiego, JM Rektora Uniwesytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. Jacka Popiela. Patronat medialny nad festiwalem objęły TVP Kultura, TVP Kraków, Program 2 Polskiego Radia, Radio Kraków, POLMIC.
Program festiwalu:
1. 10.09.2020, godz. 19.00: Walce miłosne – w hołdzie Teodorze Matejko: Dorota Szczepańska (sopran), Hanna Hipp (mezzosopran), Karol Kozłowski (tenor), Łukasz Hajduczenia (baryton), Zarębski Piano Duo: Piotr Różański, Grzegorz Mania (fortepian); w programie Brahms, Żeleński, Schumann) Prelekcja (godz. 18.00): dr hab. Agnieszka Draus (AM w Krakowie)
Transmisja online: 11.09.2020, godz. 18.00
2. 14.09.2020, godz. 19.00: Sztuka transkrypcji: Szymanowski na wiolonczelę – Bartosz Koziak (wiolonczela), Agnieszka Kozło (fortepian); w programie Szymanowski
Transmisja online: 15.09.2020, godz. 18.00
3. 20.09.2020, godz. 19.00: Trio smyczkowe: Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela); w programie Bach
Transmisja online: 21.09.2020, godz. 18.00
4. 23.09.2020, godz. 18.00 – koncert wyłącznie w formie online: Recital altówkowy: Katarzyna Budnik (altówka), Grzegorz Mania (fortepian), w programie Clarke, Scharwenka
5. 24.09.2020, godz. 19.00: Polskie tria fortepianowe: Michał Francuz (fortepian), Joanna Konarzewska (skrzypce), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela); w programie Żeleński, Fitelberg
Transmisja online: 25.09.2020, godz. 18.00
6. 29.09.2020, godz. 19.00 Pionier romantyzmu na salonach – w hołdzie Beethovenowi: Herbert Trio – Bartłomiej Wezner (fortepian), Joanna Kreft (skrzypce), Dominik Płociński (wiolonczela); w programie Beethoven
Prelekcja (godz. 18.00): mgr Jolanta Bujas (Instytut Muzykologii UJ)
Transmisja online: 30.09.2020, godz. 18.00
Strona internetowa: www.spmk.com.pl/salon
Facebook: www.facebook.com/krakowskisalonmuzyczny
Kanał na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCDo4C0O2VUlF9DidttCTMBA
Kontakt: [email protected]
www.facebook.com/krakowskisalonmuzyczny
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów powstało w 2014 roku, stawia sobie za cel promocję muzyki kameralnej i muzyki polskiej. W tym celu realizuje festiwale i serie koncertowe, z których najważniejsze są: festiwal "Krakowski Salon Muzyczny" w Krakowie (3 edycje), "Rzeszowska Jesień Muzyczna - Zapomniana Muzyka" w Rzeszowie (3 edycje), seria "Międzypokoleniowa Akademia Muzyczna" w Krakowie (2 edycje), Dobczycach (1 edycja) i Karczewie (1 edycja), seria "Oblicza pianistyki" w Krakowie (wspólnie z Fundacją Pro Musica Bona). Koncerty w ramach festiwali odbywają się nie tylko w tradycyjnych salach koncertowych, ale także w muzeach, kościołach i innych instytucjach, by z muzyką klasyczną zbliżyć się do publiczności, uczynić kameralistykę przystępną i mniej hermetyczną. Stowarzyszenie ponadto realizuje szereg projektów wydawniczych. Stowarzyszenie wydało dotychczas osiem książek oraz jeden zbiór nut (M. Mołodyńska-Wheeler, Kalejdoskop na 4 ręce). Stowarzyszenie realizuje również zamówienia kompozytorskie oraz szereg projektów o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej m.in. 5 edycji Dni Muzykowania Zespołowego i Rodzinnego, na które składały się 5 edycji Ogólnopolskich Konferencji Naukowych 'Konteksty kultury, konteksty edukacji' (2015- 2019), 5 edycji Festiwalu Rodzinnych Zespołów Kameralnych (2015-2019) oraz 3 edycje Ogólnopolskiego Przeglądu Zespołów Rytmicznych (2015, 2016, 2018). Stowarzyszenie było współorganizatorem 3 edycji największego spotkania pianistycznego w Polsce: projektu "Gradus ad Parnassum - akademia mistrzowskiej pianistyki" (Kraków, 2017-2019). Ponadto Stowarzyszenie zrealizowało Międzynarodową Wymianę Młodzieży (wizyta Krakowskiej Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej w Izraelu i re-wizyta młodzieży z Izraela, 2015), tournee młodzieżowej orkiestry kameralnej i zespołów kameralnych po Finlandii (2018). Stowarzyszenie realizuje także pionierski projekt: "Start w muzyczną dorosłość", umożliwiający uczniom kończącym szkoły muzyczne zdobycie wiedzy z zakresu promocji, prawa oraz przygotowywania projektów dotacyjnych. W 2020 roku zorganizowano konferencję online „Szkoła artystyczna w czasach epidemii” – największe wydarzenie dla nauczycieli szkolnictwa artystycznego w Polsce oraz Konferencję „{Wirtualna} Akademia Twórczej Pianistyki”. Stowarzyszenie korzysta ze wsparcia w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich realizowanego przez Narodowy Instytut Wolności.
{info. pras}