Już niedługo 63. "Warszawska Jesień"
Muzyka jest językiem ale i język niesie własną muzykę. W festiwalowych koncertach oba te żywioły będą przeplatać się na różne sposoby, dotykając kwestii takich jak:
rola słowa w muzyce – słowo wtopione w muzykę i muzyka wtopiona w słowo – język muzyki, muzyka języka – muzyki i języka elementy wspólne – specyfika struktur – gramatyka muzyki, architektura tekstu – podobieństwo funkcji – muzyka a informacja – komunikacja poprzez muzykę – środki przekazu – „mowa” muzyki w perspektywie społecznej – sztuka czasu zarazy: muzyka domowa.
Koncerty, performanse, teatr dźwięku, różne formuły opery, intermedia, improwizacje, formy radiowe (w 95-lecie Polskiego Radia) i internetowe, spotkania, warsztaty kompozytorskie / ponad 50 festiwalowych wydarzeń / polska kompozytorska młoda generacja / postaci specjalne: Mark Andre, François Sarhan, Aleksander Nowak, Simon Steen-Andersen, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, François-Bernard Mâche, Peter Ablinger, Joanna Woźny / 50 kompozytorek i kompozytorów, z których 22 po raz pierwszy na Festiwalu, 18 światowych premier w tym zamówienia Festiwalu / 5 orkiestr, chór, 10 zespołów, solistki i soliści / radio festiwalowe / 10 miejsc wydarzeń.
Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Muzyki Nowej, orkiestra European Workshop for Contemporary Music, Asko|Schönberg – K[h]AOS, Chopin University Big Band, JACK Quartet, Ensemble Vortex, Ensemble Nikel, Ensemble Garage, Kwadrofonik, ElettroVoce, Electric Primitivo i inni.
Nurt główny, Warszawska Jesień Klubowo, Mała Warszawska Jesień, Warszawska Jesień - konteksty, wydarzenia towarzyszące oraz międzynarodowa konferencja Polskiej Akademii Nauk i Związku Kompozytorów Polskich „Festiwal Warszawska Jesień – jego rola i znaczenie dla życia muzycznego krajów po obu stronach Żelaznej Kurtyny (i po jej upadku)”.
W programie tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” m.in.: misterium dźwięku i słowa – Drach. Dramma per musica Aleksandra Nowaka, poemat Beata Furrera Schnee-Szenen, słowo w nowej operze François Sarhana, testy reklam w Pub-Reklamen Georges’a Aperghisa, performans słowno-muzyczny duetu ElettroVoce Agaty Zubel i Cezarego Duchnowskiego, matryca słów kluczowych u François-Bernarda Mâche’a w L'Estuaire du temps na orkiestrę i sampler, frazy słowa i muzyki w utworach Petera Ablingera Voices and Piano, mowa kadencji muzycznych w kwartecie Sky Macklay – Many, Many Cadences, | sonoryzm znaków w utworze Witolda Szalonka – Les Sons i Marka Andre – cykl riss 1-3 , gesty wobec dźwięku w muzyce Kuby Krzewińskiego – Contre No. 2, mowa znaków migowych u Marka Applebauma Aphasia; język, muzyka a rzeczywistość: Jerzy Bielski Zamenhof Project: Breaking the Codes oraz koncert „Formy żeńskie” z utworami Moniki Szpyrki, Żanety Rydzewskiej, Martyny Koseckiej, Anny Sowy i Niny Fukuoki; wielki patchwork języka, muzyki i obrazu – Simon Steen-Andersen TRIO w koncercie finałowym tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”.
I dużo więcej o związkach muzyki i języka oraz utworów bez tego związku. Muzyki dziś powstającej nie sposób sprowadzić bowiem do jednej, nawet fundamentalnej kwestii.
Jerzy Kornowicz
Dyrektor Festiwalu
{info.pras.}