Jak muzyka wpływa na gości restauracji?
Odpowiednio dobrana muzyka w restauracji wydłuża czas przebywania w niej gości nawet o jedną trzecią. Jeśli puszczane utwory działają na ludzi relaksująco i odprężająco, tracą oni poczucie czasu i często proszą o coś, czego przed wejściem do lokalu w ogóle nie planowali zamawiać.
Umiejętnie wyselekcjonowane utwory w restauracji wpływają na doznania emocjonalne człowieka. Likwidują nieprzyjemny efekt ciszy i wrażenie, że jest się stale obserwowanym przez personel lokalu. Z tego powodu muzyka ma moc zmniejszania dystansu między klientem a kelnerem, przez co gość często czuje się zobowiązany do zostawienia większego napiwku. Kilka lat temu francuscy naukowcy dowiedli, że odtwarzanie w lokalu utworów o tekstach wychwalających wartość więzi międzyludzkich wpływa na zachowania klientów. Osoby słuchające ich w czasie posiłku zostawiały napiwki wyższe niż goście, którym towarzyszyła mniej zaangażowana muzyka.Jakby tego było mało, charakterystyczna muzyka pomaga zapamiętać miejsce i wydarzenie, co zwiększa prawdopodobieństwo ponownego odwiedzenia danego lokalu.
Nie dać się złapać audiomarketingowi
Ta psychologiczna prawidłowość leży u podstaw audiomarketingu - metody polegającej na wywieraniu wpływu na samopoczucie i zachowanie klientów danego obiektu poprzez odpowiednio dobraną muzykę. Jej celem jest stworzenie atmosfery sprzyjającej większym wydatkom a efektem - zwiększenie sprzedaży.Jak nie dać się na nią złapać? W przypadku restauracji odpowiedź jest jedna: trzeba zdecydowanie rzadziej jadać na mieście. Jeśli chcemy zjeść coś bez gotowania, a jednocześnie nie odchudzić portfela, odwiedźmy na przykład serwis pyszne.pl. Znajdziemy tam pełen przekrój lokali: nie tylko pizzerie z dowozem w Warszawie, ale również restauracje serwujące sushi, pierogi czy burgery w kilkudziesięciu miastach Polski.
Nie powinno się jednak jadać w zupełnej ciszy. W czasie posiłku warto zadbać o spokojną muzykę w tle, bo ma ona także swoje zalety. Między innymi zwiększa przyjemność z jedzenia i sprzyja dokładniejszemu przeżuwaniu pokarmu a w rezultacie tego – lepszemu trawieniu.
(BB)