IV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA DLA NAUCZYCIELI MUZYKI SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
Wyjątkowe doświadczenia ostatnich miesięcy skłaniają do zorganizowania konferencji w trybie online. Organizatorzy nie rezygnują przy tym z żadnego z zaplanowanych wcześniej punktów programu. Wszyscy zaproszeni eksperci zgodzili się przygotować dla uczestników konferencji nagrania wykładów i tutoriali oraz uczestniczyć w spotkaniu telekonferencyjnym.
Żeby ograniczyć niedogodności związane z pracą przed ekranem komputera, dostosowano formułę do nowego medium, rozciągając czas trwania konferencji do sześciu dni. W trakcie pierwszych dni konferencji stopniowo udostępniane będą nagrania wykładów i tutoriali oraz materiały, które posłużą do wzięcia udziału w warsztatach prowadzonych za pośrednictwem komunikatora internetowego ZOOM. Warsztaty i spotkania telekonferencyjne odbędą się w piątek i sobotę. Codziennie będziemy jednak spotkać się w przestrzeni wirtualnej, żeby w mniejszych grupach poznawać się wzajemnie i na bieżąco wymieniać się gromadzonymi podczas konferencji doświadczeniami. Konferencja online to także ogromna szansa na to, by spotkać się w znacznie szerszym gronie. Zakładamy możliwość udziału ok. 300 nauczycieli z całej Polski – nie ma tu żadnych geograficznych ograniczeń. Spotkajmy się – jak co roku – i niech nasza społeczność rośnie w siłę!
ZGŁOSZENIA DO 31.10.2020
Wraz z formularzem zgłoszeniowym prosimy o nadsyłanie pytań, które chcieliby Państwo zadać Pawłowi Wakarecemu.
Koszt udziału w konferencji: 100 zł
więcej informacji na: muzeum.nifc.pl
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONFERENCJI:
1. Sztuka wykonania. Muzyka klasyczna
Nagranie rozmowy z Pawłem Wakarecym połączonej z recitalem fortepianowym Laureat nagrody dla najlepszego polskiego pianisty w XVI Konkursie Chopinowskim w 2010 roku rozpocznie konferencję recitalem fortepianowym. Zaproszony do rozmowy podzieli się refleksją na temat roli wykonawcy w muzyce klasycznej i doświadczeniami związanymi z wykonywaniem repertuaru muzyki polskiej z lat 1795-1918, prezentując rozwój muzyki tego czasu na przykładzie formy poloneza. Odpowie także na pytania uczestników konferencji.
2. Sztuka wykonania. Muzyka dawna
Nagranie wykładu Martyny Pastuszki Rola wykonawcy w muzyce dawnej nie jest taka sama, jak w muzyce klasycznej. Podstawowa różnica dotyczy ilości informacji zawartych w zapisie nutowym. Jak docenić kunszt wykonawczy w przypadku muzyki dawnej? Opowie o tym skrzypaczka związana z nurtem wykonawstwa historycznego, dyrektor artystyczny {oh!} Orkiestry Historycznej.
3. Sztuka wykonania. Muzyka tradycyjna – wykład
Nagranie wykładu Janusza Prusinowskiego Dla zrozumienia muzyki tradycyjnej kluczowe są zasady wariantowości i improwizacji. Muzyka tradycyjna przekazywana jest ustnie. Nie istnieje w niej podział na kompozytora i wykonawcę. Melodie grane ze słuchu nieustannie się zmieniają, przybierając lokalne i indywidualne kształty i inspirując powstawanie nowych. Muzykanci komunikują się ze sobą nawzajem oraz z tancerzami, którzy również mają wpływ na muzykę. Na czym dokładnie polega kunszt muzykanta? Opowie o tym Janusz Prusinowski, który tradycyjnej gry na skrzypcach uczył się od największych mistrzów tej sztuki.
4. Sztuka wykonania. Głos ludzki – wykład
Nagranie wykładu Barbary Kingi Majewskiej Głos to instrument najsilniej związany z cielesnością wykonawcy. Różne techniki śpiewu mają na celu stworzenie szerokiego spektrum środków wyrazu artystycznego. W jaki sposób ciało warunkuje śpiew, a w jaki głos warunkuje wykonanie? Opowie o tym śpiewaczka znana z udziału w oryginalnych projektach artystycznych, która w swojej twórczości łączy inspiracje płynące z rozmaitych tradycji śpiewaczych.
5. Śpiew i improwizacja zespołowa
Nagranie tutorialu chóralnego Lilianny Krych Każda grupa dzieci, w tym także szkolna klasa, może funkcjonować jak mały chór lub zespół improwizujący głosem. Wraz z wokalistami i improwizatorami zaprosimy do wspólnego śpiewu: ćwiczenia aktywujące ciało i głos przygotują nas do śpiewu jedno i wielogłosowego z wykorzystaniem muzyki polskiej (Z. Noskowski), a także zbiorowej improwizacji amerykańską metodą Conduction nadającą się do wykorzystania w pracy z osobami na każdym poziomie edukacji muzycznej. W tutorial wplecione będą także praktyczne sposoby na wykorzystanie elementów sztuki dyrygenckiej w codziennej pracy w szkole.
6. Słuchanie ciałem
Nagranie tutorialu tanecznego Marii Stokłosy Celem warsztatów jest wykorzystanie praktyk choreograficznych do obcowania z muzyką. Jeśli taniec i muzykę łączy pierwotna więź, to jakie są tego konsekwencje dla współczesnego odbiorcy sztuki? Aktywności taneczne mogą posłużyć do nauki uważniejszego słuchania muzyki. Odpowiadanie ruchem na to, co słyszymy, pomaga skoncentrować się na toku muzyki. Muzyka może porwać ciało do tańca, a nawet wprowadzić w trans. Stawianie jej oporu to także inspirujące wyzwanie. Słuchanie poprzez taniec zbliża do muzyki, jednocześnie zachęcając do wsłuchania się w siebie samego.
7. Kim jest wykonawca? Perspektywa filozoficzna
Nagranie wykładu Anny Chęćki Co na temat roli wykonawcy w muzyce klasycznej ma do powiedzenia filozofia muzyki? Opowie o tym filozofka i pianistka, której szczególnie bliska jest refleksja nad wykonywaniem muzyki. Połączenie dwóch punktów widzenia pozwala skierować filozoficzne spojrzenie na muzykę nie od zewnątrz, ale niejako od środka, pomyśleć o niej nie z perspektywy słuchacza, ale wykonawcy.
8. Mówienie o muzyce. Muzyka polska
Warsztaty online prowadzone na żywo przez Pawła Siechowicza za pośrednictwem komunikatora internetowego ZOOM. Jak mówić o muzyce? Tak jak o wszystkim, co ma dla nas znaczenie. Własnymi słowami i z zaangażowaniem. Wczuwając się w sytuację ucznia, który nie posługuje się sprawnie technicznym językiem opisu muzyki, sięgniemy po metafory i opisowe porównania. Spróbujemy ubrać muzykę polską skomponowaną w latach 1795–1918 w opisy utkane z własnych słów, dzięki czemu nasze doświadczenie muzyki przestanie być czymś zupełnie prywatnym i będziemy mogli podzielić się nim z innymi.
9. Krytyka muzyczna. Pisanie o wykonywaniu muzyki
Warsztaty online prowadzone na żywo przez Krzysztofa Stefańskiego za pośrednictwem komunikatora internetowego ZOOM. Redaktor działu recenzji dwutygodnika Ruch Muzyczny podzieli się z nami refleksją nad wyzwaniami związanymi ze znajdowaniem słów adekwatnych do opisu muzyki. Przedstawi wybór szczęśliwych przypadków, kiedy krytykowi muzycznemu udało się słowami uchwycić coś z unikalnej specyfiki wydarzenia muzycznego, w którym uczestniczył i o którym zaświadczył w swojej recenzji. W kilkuosobowych grupach będziemy mogli dyskutować dobre przykłady pisania o muzyce.
10. Spotkanie autorskie z Danutą Gwizdalanką
Spotkanie z Danutą Gwizdalanką, autorką podręcznika historii muzyki dla uczniów szkół muzycznych i najbardziej poczytną polską autorką książek o muzyce, dotyczyć będzie jej dwóch najnowszych książek 100 lat z dziejów polskiej muzyki oraz Symfonia na 444 głosy.
11. Duety na dwoje skrzypiec Augusta Fryderyka Duranowskiego
Nagranie recitalu Martyny Pastuszki i Adama Pastuszki z repertuarem należącym do repertuaru objętego programem Dziedzictwo Muzyki Polskiej. Żywy przykład, jak interesujące może być odkrywanie tego w dużej mierze zapomnianego repertuaru.
{info.pras.}