Inauguracja sezonu w NOSPR
4 października o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zainauguruje sezon artystyczny 2018/2019. Orkiestra od batutą Alexandra Liebreicha, Andrzej Lampert oraz przygotowany przez Michaela Gläsera Chor des Bayerischen Rundfunks wykonają Nachtlied (Pieśń nocną) Roberta Schumanna, III Symfonię „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego oraz Poemat symfoniczny „Tako rzecze Zaratustra” Richarda Straussa.
Pieśń nocna (1849) to pierwsza kompozycja Roberta Schumanna napisana w Düsseldorfie, dokąd Schumanowie zbiegli z Drezna, ogarniętego zamieszkami Wiosny Ludów. Wiersz Friedricha Hebbela mówi o przezwyciężeniu lęku przed snem (śmiercią), który w ostatniej, trzeciej strofie okazuje się przyjazny: „Śnie, tak cicho się zbliżasz, / jakby niania ku dziecku, / by wokół spragnionych płomieni / roztoczyć ochronny krąg”.
III Symfonię „Pieśń o nocy” (1916) pisał Szymanowski w Tymoszówce i Elizawetgradzie, czekając aż skończy się Wielka Wojna. Odcięty od świata, trawił wrażenia z niedawnych podróży na Sycylię i do Afryki Północnej. Znalazł tam impulsy, które przełamały pesymizm jego wczesnych kompozycji: stał się teraz Szymanowski piewcą ekstazy – spod znaku Erosa i Dionizosa. Szczególne powinowactwa odnalazł w sufickiej mistyce islamu, kultywującej zmysłowe zjednoczenie z Bogiem i odwołującej się do motywów tańca i wina. Pieśń o nocy – do słów Dżalaluddina Rumiego w tłumaczeniu Tadeusza Micińskiego – mieni się kolorami i kształtami niczym perski dywan. Mimo wpływów Skriabina, to jedna z najbardziej osobistych partytur Szymanowskiego – dzieło jednoczęściowe, z trzema segmentami wewnętrznymi, z których środkowy symbolizuje taniec i gwar targowisk, natomiast sekcje zewnętrzne są wizją mistyczną: „Ja i Bóg jesteśmy sami nocy tej”.
Tako rzecze Zaratustra (1896), poemat Richarda Straussa na podstawie Nietzschego, rozpięty jest między świtem a nocą. Zakończenie jest dopełnieniem cyklu dobowego, więc można by po nim płynnie przejść do początku utworu – w ten sposób dał Strauss muzyczny wyraz głównej myśli filozofa, czyli idei wiecznego powrotu. Ścierają się w tej partyturze dwa tematy, natury i ducha, do samego końca nieuzgodnione. Strauss swobodnie wybiera sobie niektóre tylko rozdziały Nietzschego: drwi z modlitw „zaświatowców”, wyśmiewa za pedantyczną uczoność (monstrualna fuga w sekcji O wiedzy). A nade wszystko gloryfikuje mądrość Zaratustry: roztańczone południe oraz tajemnice północy.
Koncert rozpocznie się w siedzibie NOSPR (pl. W. Klara 1, Katowice) 4 października o godz. 19.30. Bilety w cenie 30, 50, 60 i 70 zł dostępne on-line oraz w kasie NOSPR.
{info. pras}