Forum Musicum 2022 – „Tibia, tuba, fistula”
Tibia, tuba, fistula - tymi łacińskimi terminami średniowieczni teoretycy bardzo ogólnie określali rozliczne instrumenty dęte, wykorzystywane w różnych sytuacjach. Te instrumenty można będzie usłyszeć podczas tegorocznej edycji Forum Musicum (13 - 20.08) nie tylko w sytuacjach koncertowych. Przynajmniej dwa wydarzenia będą miały charakter nieco bardziej autentyczny – średniowieczne muzykowanie na głośnych instrumentach dętych odbędzie się w przestrzeni miejskiej Wrocławia.
Podczas koncertów uczestnicy usłyszą instrumenty dęte w kilku odsłonach, każda z nich reprezentować będzie inną epokę. Wychodząc od średniowiecznych instrumentów głośnych, festiwal uda się w podróż z biegiem historii. Zabrzmią subtelne renesansowe flety traverso w różnorodnym repertuarze muzyki francuskiej i włoskiej, z kolei cornetti i puzony zagrają pełną przepychu muzykę wenecką XVII wieku, oboje, fagoty oraz gość specjalny: musette de cour, wprowadzą w dojrzały styl osiemnastowiecznego baroku, a zespół Harmoniemusik zagra dzieła doby klasycyzmu, w tym utwory Mozarta.
W programie festiwalu znajdą się również akcenty wrocławskie: program zespołu Harmoniemusik składa się w całości z utworów pochodzących z rękopisów Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego. Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że rozbrzmiewały one podczas spotkań, zabaw i wieczornych spacerów wrocławian na przełomie wieków XVIII i XIX wieku. Natomiast podczas Wielkiego Balu Renesansowego zabrzmi muzyka pochodząca z jednej z najważniejszych i największych europejskich kolekcji tańców – zbioru braci Hessenów wydanego we Wrocławiu w roku 1555.
Nie zabraknie też młodych wykonawców – jak zwykle pojawi się wybitny Laureat kaliskiego Festiwalu Młodzieżowych Zespołów Muzyki Dawnej Schola Cantorum.
Program:
13.08.2022, sobota, godz. 20.00
NFM, Sala Czerwona, pl. Wolności 1
Tromboni e cornetti w Wenecji około roku 1600
Wykonawcy:
Motio Concerti:
Maciej Gocman – tenor
Josué Meléndez Peláez, Frithjof Smith – cynki
Catherine Motuz, Maximilien Brisson, Henry van Engen, Fryderyk Mizerski – puzony
Přemysl Vacek – teorba
Marta Niedźwiecka – pozytyw
Program:
B. Marini Canzon ottava ze zbioru Sonate, symphonie, canzoni, passe'mezzi, baletti, corenti, gagliarde e retornelli op. 8 (1629)
A. Gabrieli Maria stabat à 6 ze zbioru Concerti di Andrea, et di Gio. Gabrieli, organisti della sereniss. Sig. di Venetia, continenti musici di chiesa madrigali, & altro, per voci, & stromenti musicali,a 6, 7, 8, 10, 12, et 16, novamente con agni diligentia dati in luce (1587)
G. Croce In monte Oliveti ze zbioru Motetti a quattro voci libro primo (1597)
B. Marini Canzon decima ze zbioru Sonate… op. 8
C. de Rore Plange quasi virgo ze zbioru Motetta quinque vocum (1545)
G. Picchi Canzon decima quarta à 6 ze zbioru Canzoni da sonar con ogni sorte d'istromenti (1625)
A. Trombetti Da pacem Domine ze zbioru Il primo libro de motetti (1589)
G. Gabrieli Canzon III à 6 ze zbioru Canzoni et sonate (1615)
G. Croce Mascheratta de Gratiani ze zbioru Triaca musicale (1607)
G. Picchi Canzon decima quinta ze zbioru Canzoni…
C. Merulo Canzon à 4 „L’Olico” ze zbioru Canzon di diversi per sonar con ogni sorte di stromenti (1588); Qui manducat meam carnem ze zbioru Il Primo libro de mottetti a voci pari (1584); Canzon vigesimaterza oraz Canzon decimaottava ze zbioru Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti (1608)
A. Gabrieli Kyrie à 5 ze zbioru Concerti di Andrea, et di Gio. Gabrieli…
G. Buonamente Canzon à 6 ze zbioru Sonate et canzoni (1636)
A. Gabrieli Deus qui beatum Marcum à 7 ze zbioru Sacrae symphoniae (1597)
14.08, 17–18.08, 20.08.2022, godz. 17.00 i 18.00
minikoncerty w przestrzeni publicznej Wrocławia
Głośne granie około roku 1400
14.08.2022, niedziela
godz. 17.00, Rynek (między pomnikiem Aleksandra Fredry a Ratuszem)
godz. 18.00, pl. Wolności (przed głównym wejściem do NFM)
17.08.2022, środa
godz. 17.00, ul. Świdnicka (na tylnej ścianie kościoła pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława)
godz. 18.00, ul. Szewska (plac koło kościoła pw. św. Marii Magdaleny)
18.08.2022, czwartek
godz. 17.00, ul. św. Elżbiety (przed bazyliką mniejszą pw. św. Elżbiety)
godz. 18.00, Rynek (przed wejściem do Ratusza)
20.08.2022, sobota
godz. 16.00, ul. Włodkowica (dziedziniec Hotelu Herbal)
godz. 17.00, pl. Wolności (przed głównym wejściem do NFM)
Wykonawcy:
Alta Cappella:
Tomasz Dobrzański – szałamaja, dudy, piszczałka jednoręczna i tuntun
Fryderyk Mizerski – trąbka suwakowa
Jacek Muzioł – perkusja
14.08, niedziela, godz. 20.00
ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej, ul. Kazimierza Wielkiego 29
Cudowna Arundo donax
Wykonawcy:
Markus Maggiori – musette de cour
Oboeband Poznań:
Marek Niewiedział – kierownictwo artystyczne, obój
Franciszek Bielak, Maria Plucińska, Hanna Piasna – oboje
Beniamin Lewi, Maciej Snarski, Agnieszka Siemiankowska, Gabriel Mucha – fagoty
Program:
J.-B. Anet Musette, La champêtre i Le coucou ze zbioru Deuxième oeuvre contenant Deux Suittes de Pièces pour la Flûte Traversière, Haubois, Violons, Vielle (Paryż 1726)
E.Ph. Chédeville (l’Aine) Sixième suite ze zbioru Deuxième receuil de Vaudevilles, Menuets, Contredances et autres Airs choisis pour les Musettes, avec la Basse, qui conviennent aux Vielles, Flûtes et Hautbois (Paryż 1731–1742)
(wyk. M. Maggiori)
P. Prowo I Concerto F-dur
(wyk. Oboeband Poznań)
N. Chédeville Les singes verts, La galerie des chevreuils, La table du roi ze zbioru Les Impromptus de Fontainebleau, pièces en deux Parties et par accord les Musettes, Vielles, Flûte traversières et Violons, Pardessus de Viole op. 12 (Paryż 1750)
(wyk. M. Maggiori)
J.S. Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080: Contrapunctus I
J.Ch. Schieferdecker Musicalisches Concert nr 11
(wyk. Oboeband Poznań)
J.B. de Boismortier Prélude, Passepied, Rondeau, Menuet 1 et 2, Tambourin i Air gai ze zbioru Divertissements de Campagne pour une Musette, Vielles avec la Basse. aussi pour Violon, Hautbois, Flûte à Bec et Traversière op. 49 (Paryż 1734)
N. Chédeville La retour de Prague ze zbioru Les Deffis ou l’etude amusante op. 9 (Paryż)
(wyk. M. Maggiori)
J.-B. Lully Ouverture, Sarabande, Bourrée, Gaillarde, Chaconne des Scaramouches z komediobaletu Mieszczanin szlachcicem LWV 43
(wyk. M. Maggiori i Oboeband Poznań)
18.08.2022, czwartek, godz. 20.00
Ratusz, Sala Wielka, Rynek
Transalpejska podróż muzyczna
cz. I
Wykonawcy:
Cohaere Ensemble:
Marta Korbel – skrzypce
Monika Hartmann – wiolonczela
Natalia Olczak – klawesyn
Program:
C. Tessarini Il piacier delle dame
M. Corrette II Sonata d-moll z Les délices de la solitude op. 20
***
cz. II
Wykonawcy:
Zespół renesansowych fletów traverso La Viva Fiamma:
Magdalena Pilch – flet dyszkantowy, flet tenorowy
Aleksandra Swinarska – flet dyszkantowy, flet tenorowy, perkusja
Justyna Wójcikowska – flet tenorowy, perkusja
Nicola Łacfik – flet tenorowy
Radosław Orawski – flet tenorowy, flet basowy
Marek Pilch – pozytyw, regał
Program:
P. Phalèse Pavane et Gaillarde Ferrarese ze zbioru Danseries Livre I (1571)
P. Attaignant Amours, amours; Jectes moy sur l’herbette, Jamais ung cueur ze zbioru 27 Chansons musicales a quatre parties (Paryż 1533)
G. Frescobaldi Canzon vigesimaprima ze zbioru Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti (Wenecja 1608)
J. Dowland Pavan, Galliard ze zbioru Opusculum neuwer Paduanen, Galliarden, Couranten und Volten (Frankfurt 1610)
P. Peuerl Canzona nr 13 ze zbioru Weltspiegel, das ist neue teutsche Gesänge (Norymberga 1613)
G. Frescobaldi Canzon seconda à 4 sopra Romanesca ze zbioru Canzoni da sonare a una, due, tre et quattro (Wenecja 1634)
P. Sandrin Doulce memoire ze zbioru Tielman Susato Second livre des chansons a quatre parties (Antwerpia 1553)
C. de Rore Or che 'l ciel et la terra e 'l vento tace ze zbioru Il primo libro de madrigali cromatici à 5 voci (Wenecja 1552)
G. Frescobaldi Canzon quarta à 4 ze zbioru Canzoni da sonare…
Henryk VIII Madame d’amours; Hélas madame; Adieu madame et ma maistresse z Manuskryptu Henryka VIII (British Museum, MSS, ADD 31922)
C. de Rore Cantai mentre ch’i’ arsi del mio foco ze zbioru Il primo libro…
A. Holborne Last Will and Testament; Heigh ho holiday; Galliard ze zbioru Pavans, Galliards and other Short Aeirs (Londyn 1599)
P. Phalèse Allemande et Saltarello Poussinghe ze zbioru Recueil de danseries, contenant presque toutes sortes de danses (1583)
19.08.2022, piątek, godz. 20.00
Aula Leopoldina, pl. Uniwersytecki 1
Harmoniemusik
Rozrywkowe granie we Wrocławiu na początku XIX wieku
Wykonawcy:
Ronald Šebesta, Tomasz Dobrzański – klarnety
Dominika Stencel, Marek Kuc – rogi
Szymon Józefowski, Agnieszka Siemiankowska – fagoty
Program:
Ch. Schimpke Parthia in B
Anonim Marsch von Kosciuszko
J. Puschmann Parthia in Es
Ch. Zech Cassatio ex D
A. Rosetti Parthia in Es
F.Ch. Neubauer Parthia in Es
W.A. Mozart Czarodziejski flet – opera KV 620 (fragmenty; oprac. autor nieznany)
20.08.2022, sobota, godz. 18.00
Aula NOT, ul. Piłsudskiego 74
Wielki bal renesansowy
Zespół Alta:
Agnieszka Szwajgier – szałamaje, kornamuza, flety
Agnieszka Mazur – pomort, kornamuza, flety
Agnieszka Obst-Chwała – fidel, kornamuza
Karolina Szewczykowska – viola da gamba
Maria Wilgos – lutnia
Piotr Dąbrowski – puzon
Wojciech Lubertowicz – perkusja
Agnieszka Siemiankowska – dulcjan
Teatr Tańca Amatum:
Robert Lubera – kierownik artystyczny, taniec
Aleksandra Andruszkiewicz, Anna Korbolewska, Anna Ilczuk, Karolina Szymula, Piotr Niedopytalski – taniec
Program:
Tańce renesansowe wraz z pokazem i nauką tańca
***
Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie.