Filharmonia Śląska zaprasza triumfatora Fitelberga
W piątek 13 marca na estradzie Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego staną nasi dobrzy znajomi – znakomity polski skrzypek Krzysztof Jakowicz i Daniel Smith, triumfator naszego ostatniego Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga.
W programie znakomitych gości i filharmonicznych symfoników znajda się dwie urocze uwertury oper Wolfganga Amadeusa Mozarta i Gioacchina Rossiniego oraz dzieła Ludwiga van Beethovena.
Jego skrzypcowe opus 61. uważane jest za najwybitniejszy koncert skrzypcowy. Angielski dyrygent Sir Adrian Boult (1889-1983) zauważył, że ten „niezwykle głęboki koncert (…) wymaga skrzypka, który jest zarówno wielkim instrumentalistą, jak i wielkim człowiekiem”. Krzysztof Jakowicz znakomicie te warunki spełnia. Utwór powstał z myślą o koncertmistrzu orkiestry Theater an der Wien; Franz Clement po raz pierwszy zobaczył partyturę w dniu prawykonania, 23 grudnia 1806 roku. Tamto wykonanie z grą na instrumencie trzymanym do góry nogami nie zrobiło wrażenia. Trzeba było więcej niż jednego pokolenia, by utwór na stałe zagościł w koncertowych salach. Punktem zwrotnym w odbiorze dzieła stało się jego londyńskie wykonanie przez 21-letniego Josepha Joachima z Felixem Mendelssohnem na dyrygenckim podium w maju 1844 roku. Wtedy to dzieło Ludwiga van Beethovena stało się probierzem umiejętności skrzypków. Koncert wymaga doskonałego legato (wykonanie szeregu dźwięków jak najbardziej łącznie, bez przerw między nimi) oraz umiejętności nadania dwóm pierwszym częściom głęboko uduchowionego nastroju.
Chociaż niektórzy I Symfonię Ludwiga van Beethovena z 1800 roku uważają za zachowawczą, stanowi ona dla interpretatora wyzwanie. Jest nim znalezienie równowagi pomiędzy jej nowatorskimi tendencjami z hołdami składanymi w niej poprzednikom. Jest w tym utworze wiele elementów zachwycających i zaskakujących. Jak pisze amerykański muzykolog David Breckbill, „wolna introdukcja rozpoczyna się od akordu wymagającego natychmiastowego rozwiązania w postaci tonacji, która nie jest toniką. Druga część, pozornie powolna, zawiera łatwe do zapamiętania rytmy i ważna rolę powierza kotłom. Z kolei trzecia to przenikliwe, a zarazem eleganckie scherzo. Temat finałowy rozpoczyna się wznoszącym pasażem, który stopniowo (i z dużym humorem) przechodzi na krótko w znaną już powolną introdukcję. Instrumentom dętym przypisana jest tu znacznie bardziej wyrazista rola niż w symfoniach Haydna czy Mozarta”.
13 marca 2015, piątek godz., 19.00 T, S
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Koncert zwycięzcy IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Daniel Smith – dyrygent
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart – uwertura do opery Cosi fan tutte
Ludwig van Beethoven – Koncert skrzypcowy D-dur op. 61
Ludwig van Beethoven – I Symfonia C-dur op.21
Gioacchino Rossini – uwertura do opery Cyrulik sewilski