Filharmonia Krakowska z nowym dyrektorem artystycznym na czele inauguruje 81. sezon artystyczny
W piątek, 26 września 2025 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 27 września br. o godz. 18.00 w sali koncertowej przy ulicy Zwierzynieckiej uroczyście zainaugurowany zostanie 81. sezon artystyczny Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Oba koncerty wpisują się w tegoroczną odsłonę Festiwalu Szymanowski/Polska/Świat propagującego twórczość patrona instytucji – stąd oczywista obecność jego dzieła w programie pierwszych koncertów. Program otworzy bowiem III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego, w drugiej zaś części zabrzmi Symfonia Jowiszowa Wolfganga Amadeusa Mozarta. Na estradzie staną Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej oraz tenor Bartosz Nowak, całość poprowadzi zaś nowy dyrektor artystyczny i I dyrygent, Michał Klauza.
Szósta odsłona powołanego do życia w 2017 roku festiwalu poświęconego twórczości Karola Szymanowskiego w szerokim kontekście artystycznym, zainaugurowana została kameralnie podczas Koncertu Uniwersyteckiego 18 września 2025. Zgromadzona w auli Collegium Novum publiczność nie słyszała jednak utworów Szymanowskiego, a głownie kompozytorów francuskich – Claude’a Debussy’ego, Maurice’a Ravela i André Jolivet, w wykonaniu formacji Mauris Ensemble w składzie Magdalena Di Blasi – flet, Jan Czyżewski – altówka oraz Adrian Nowak – harfa. Drugim festiwalowym ogniwem będą anonsowane koncerty inaugurujące sezon, podczas których – jak podjęła w słowie otwierającym koncerty dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP – doświadczać będziemy piękna dionizyjskiego – za sprawą impresjonistyczno-ekspresjonistycznej III Symfonii Szymanowskiego i apollińskiego – dzięki Symfonii C-dur KV 551 Mozarta. I choć dojdzie do spotkania dwóch odrębnych światów, będzie to „spotkanie znaczące: Mozart i Szymanowski. Byli twórcami-estetami – kreowali w muzyce Piękno. ˂˂Muzyka nie może obrażać uszu słuchacza – powtarzał Wolfgang Amadeusz – choćby uderzała w tony dramatyczne>>. Znać w tym myślenie klasycyzującym porządkiem i artystycznym umiarem, kierowanie się jednością treści i formy. Z kolei autor Harnasiów estetyzował nawet chropowate nuty Podhala, przywoływane i wariacyjnie odmieniane w jego twórczości. Dzieła Mozarta i Szymanowskiego stawały się symbolami sztuki dźwięków nie tylko pięknej, ale i wzniosłej” (M. Janicka-Słysz).
O tych odrębnych porządkach rzeczy i poszukiwaniu tajemnicy Boga w kontekście prezentowanych dzieł, będących wytworem ludzkiego geniuszu, rozmawiać będziemy z dyrektorem artystycznym i dyrygentem prowadzącym oba koncerty inauguracyjne – Michałem Klauzą oraz dyrektorem Filharmonii – Mateuszem Prendotą, podczas pierwszego w tym sezonie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra” prowadzonego przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz. Spotkanie odbędzie się wyjątkowo w piątek, 26 września br. bezpośrednio przed koncertem, czyli o godz. 18.00 w Sali Złotej, zaś wstęp na nie jest nieodpłatny.

Tydzień po koncertach inaugurujących 81. sezon artystyczny, w ramach zakończenia Festiwalu Szymanowski/Polska/Świat zabrzmią dwa dzieła jego patrona – Etiuda b-moll w opracowaniu na orkiestrę Grzegorza Fitelberga i I Koncert skrzypcowy op. 35 z litewską skrzypaczką Dalią Kuznecovaitė w partii solowej. Dzieła te wraz z III Symfonia Aleksandra Skriabina zwaną Boskim poematem zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Anotniego Wita. Wydarzenia będą mieć miejsce 3 października 2025 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej i dzień później, w Centrum Kongresowym ICE o godz. 18.00.