Festiwale w Filharmonii Bałtyckiej trwają online
15. Gdańska Jesień Pianistyczna
Pięć recitali, cztery koncerty symfoniczne i jeden koncert duetu fortepianowego złożą się na tegoroczną Gdańską Jesień Pianistyczną w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Będzie też bardzo międzynarodowo, zarówno za sprawą programu, jak i wykonawców. Koncertów posłuchacie TUTAJ
PROGRAM
Piątek 6/11/2020, godz. 19:00 – koncert symfoniczny
Wystąpią:
Orkiestra Symfoniczna PFB
George Tchitchinadze – dyrygent
Marcin Koziak – fortepian
Konrad Mielnik – prowadzenie
Program:
Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia nr 32 G-dur KV 318 [9’]
Fryderyk Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 [39’]
Przerwa [20’]
Jean Sibelius – Suita Pelléas i Mélisande op. 46 [29’]
Marcin Koziak otworzy Gdańską Jesień Pianistyczną młodzieńczym koncertem Chopina. W drugiej części koncertu szef gdańskich filharmoników George Tchitchinadze przedstawi pogodną, kipiącą energią symfonię Mozarta i nostalgiczną muzykę do „Pelléasa i Mélisandy” fińskiego romantyka – Jeana Sibeliusa.
Koncert fortepianowy e-moll Chopina to jego najdojrzalsze dzieło orkiestrowe. Napisany z myślą o własnym popisie łączy pierwiastek wirtuozowski z wspaniałymi, kantylenowymi tematami w pierwszej i drugiej części, a żywiołem tanecznym w finale. Koncert ten to typowy przykład stylu „brillant”.
Symfonia G-dur Mozarta jest właściwie uwerturą, złożoną z trzech krótkich i następujących po sobie bez przerwy części. Pełna wigoru stanowi swojego rodzaju wstęp do krańcowo odmiennej kompozycji Jeana Sibeliusa – mrocznej, tajemniczej i niezwykle sugestywnej. Muzyka Sibeliusa powstała z myślą o teatrze i właśnie jako muzyka teatralna wykonana była wiele razy, odnosząc wielki sukces. Wtedy właśnie Sibelius napisał swój wspaniały Koncert skrzypcowy d-moll, a jego język muzyczny osiągnął pełną indywidualność
---
Czwartek 12/11/2020, godz. 19:00 – recital
Wystąpi:
Ewa Pobłocka – fortepian
Program:
Jan Sebastian Bach – Partita nr 2 c-moll BWV 826 [23’]
Ludwig van Beethoven – Sonata c-moll op. 10 nr 1 [20’]
Robert Schumann – Sceny dziecięce op. 15 [16’]
John Field – Nokturny op. 27 [12']
Fryderyk Chopin - Nokturny op. 27 [12'], Mazurki op. 24 [12'], Ballada g-moll op. 23 [9']
Bach i Chopin to filary repertuaru Ewy Pobłockiej. Kariera artystki zaczęła się na Konkursie Chopinowskim w 1970 roku. Bach natomiast od dawna stanowi stały punkt odniesienia w repertuarze pianistki. Resztę repertuaru wypełni muzyka Beethovena, Schumanna i Fielda.
Program recitalu Ewy Pobłockiej jest bardzo różnorodny. Rozpocznie go potężna Partita nr 2 Bacha, a następnie usłyszymy młodzieńczą sonatę Beethovena w tej samej tonacji c-moll. Po tym dramatycznym wstępie delikatne „Sceny dziecięce”, uroczy zbiór tylko pozornie prostych utworów Roberta Schumanna, ze słynnym, znanym każdemu melomanowi Marzeniem. O Johnie Fieldzie pamiętamy dziś głównie w kontekście stworzenia nowej formy – nokturnu. Zestawienie nokturnów Fielda i Chopina ukazuje drogę rozwoju tego charakterystycznego dla romantyzmu gatunku. Skoro Chopin to pora na mazurki. Op. 24 należy do bardzo reprezentatywnych, z ciekawym harmonicznie mazurkiem b-moll na koniec. I wreszcie Ballada g-moll, pochodząca z tego samego czasu co Mazurki op. 24, pierwsza ballada Chopina i pierwsza instrumentalna ballada w historii romantyzmu.
Piątek 13/11/2020, godz. 19:00 – koncert symfoniczny
Wystąpią:
Orkiestra Symfoniczna PFB
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Andrzej Wierciński – fortepian
Konrad Mielnik – prowadzenie
Program:
Ryszard Wagner – Poemat symfoniczny Idylla Zygfryda WWV 103 [20’]
Ludwig van Beethoven – III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 [34’]
Przerwa [20’]
Franz Schubert – VIII Symfonia h-moll Niedokończona [27’]
Późnoromantyczny poemat Wagnera zestawił Jacek Kaspszyk w programie swojego koncertu z najsłynniejszą symfonią Schuberta – Niedokończoną. Solistą będzie polski pianista Andrzej Wierciński, który zasłynął na 46. Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim w Warszawie, zdobywając I nagrodę.
Jacek Kaspszyk to dyrygent znany dobrze polskim melomanom. Ostatnimi czasy był związany z czołowymi polskimi orkiestrami we Wrocławiu, Katowicach i w Warszawie. Jednym z ulubionych obszarów, znanego z temperamentu dyrygenta, jest późny romantyzm od Wagnera do Mahlera. Tym razem zaproponował oparty na muzyce z tetralogii poemat „Idylla” Zygfryda. Natomiast polski pianista, laureat 46. Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie – Andrzej Wierciński wybrał Koncert fortepianowy c-moll op. 37 Beethovena. Jedna z pierwszych recenzji zaliczyła dzieło do najważniejszych dzieł, jakie w ostatnich latach pojawiły się na partyturze genialnego mistrza; pod wieloma względami wyróżnia się ono szczytnie z całej reszty. Oprócz wszystkich pięknych i wzniosłych idei, niniejszy recenzent może dodać choćby tyle, iż żadne z najnowszych dzieł kompozytora nie jest tak dogłębnie dopracowane, a równocześnie nie staje się nieprzejrzyste lub nadmiernie skomplikowane (...) Pod względem zamierzonego efektu duchowego, koncert ów należy do najwybitniejszych. Symfonia Schuberta, nosząca dość mylący tytuł Niedokończona (wiele wskazuje, że Schubert, podobnie jak Beethoven w swoim op. 111, nie planował klasycznego, czteroczęściowego cyklu), należy do najsłynniejszych dzieł symfoniki romantycznej. Aż trudno uwierzyć, że dzieło to musiało czekać na swoje prawykonanie aż 42 lata, a sam kompozytor nigdy go nie usłyszał.
Sobota 14/11/2020, godz. 19:00 - recital
Wystąpi:
Luis Fernando Pérez – fortepian
Program:
Ludwig van Beethoven – Sonata cis-moll op. 27 nr 2 Księżycowa [15’]
Claude Debussy - Clair de lune z Suite Bergamasque Des-dur [5’], La soirée dans Grenade z Estampes [5’]
Manuel de Falla - Suita fortepianowa z baletu El amor brujo, Pantomima [16’], Danza ritual del fuego [4’], Danza del terror [2’], El círculo mágico [2’], A media noche: los sortilegios [30”]
Przerwa [20’]
Enrique Granados - Taniec hiszpański nr 1 [2’], Quejas, o La Maja y el ruiseñor z suity fortepianowej Goyescas op. 11 [6’], Intermezzo z opery Goyescas [4’], Balada. El Amor y la muerte (Love and death) z suity fortepianowej Goyescas op. 11 [12’]
Fryderyk Chopin - Trzy mazurki: e-moll op. 17 nr 2 [2’], a-moll op. 17 nr 4 [4’], cis-moll op. 30 nr 4 [3’]
Sergiusz Rachmaninow - Pięć preludiów: cis-moll op. 3 nr 2 [4’], D-dur op. 23 nr 4 [5’], g-moll op. 23 nr 5 [4’], Es-dur op. 23 nr 6 [3’], B-dur op. 23 nr 2 [3’]
Hiszpański pianista, wychowanek legendarnej Alicji de Larrocha, w mieniącym się różnymi odcieniami programie złożonym z dzieł kompozytorów hiszpańskich zestawionych z impresjonizmem francuskim, słowiańskim romantyzmem i Beethovenem.
Program prezentowany przez hiszpańskiego pianistę jest bardzo ciekawie wykoncypowany. W centrum znajdują się znakomite kompozycje kompozytorów hiszpańskich: Manuela de Falli i Enrique Granadosa. Na początku zapowiadająca już romantyzm sonata Beethovena, oznaczona przez kompozytora jako „Sonata quasi une na fantasia”, a znana nam dziś jako Księżycowa. Do księżyca nawiązuje też trzecia część suity Debussy’ego (ale tu już zgodnie z intencjami kompozytora) i jego „Wieczór w Grenadzie” (tu też może pojawić się księżyc). A po hiszpańskich przebojach na deser miniatury romantyków słowiańskich. Trzy mazurki Chopina (choć z różnych opusów), ze słynnym „Żydkiem” (op. 17 nr 4) rzekomo skomponowanym w Szafarni w wieku lat 14 i pełnym kontrapunktycznych zwrotów Mazurkiem cis-moll op. 30/4. Na koniec romantyk spóźniony – Sergiusz Rachmaninow. Z jego dwudziestu czterech preludiów (zebranych aż w trzech opusach) hiszpański pianista wybrał pięć, najbardziej efektownych (wśród nich słynne cis-moll op. 3 nr 2 oraz g-moll op. 23 nr 5).
Niedziela 15/11/2020, godz. 19:00 – recital
Wystąpi:
Marina Kosterina – fortepian
Program:
Jan Sebastian Bach – Fantazja c-moll [5’]
Wolfgang Amadeusz Mozart – Fantazja d-moll [5’]
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Fantazja E-dur op. 15 Ostatnia róża lata [7’]
Fryderyk Chopin - Fantazja f-moll op. 49 [13’], Fantazja-lmpromptu cis-moll op. posth. [6’]
Przerwa [20’]
Sergiusz Rachmaninow – Pieces-fantasies op. 3 [21’]
Aleksander Scriabin – Fantazja h-moll op. 28 [9’]
Marina Kosterina, która rok temu zaprezentowała w Gdańsku intymny świat miniatur Czajkowskiego, teraz zabierze nas w muzyczną podróż od baroku do XX wieku. Podróż przez różne style i idiomy narodowe – ale tylko z jedną formą muzyczną – fantazją.
Marina Kosterina po pierwszych latach nauki w rodzinnym mieście, kontynuowała swoje studia w Moskwie. Ma na swoim koncie wiele nagród na konkursach międzynarodowych, żeby wymienić tylko I miejsce na Konkursie im. Marii Judiny w Sankt Petersburgu w 2011, I miejsce na Konkursie im. Scriabina w Paryżu w 2012, I miejsce na Konkursie pamięci Schuberta w Moskwie w 2013. W 2019 roku wystąpiła w Gdańsku, wykonując cykl Pory roku Piotra Czajkowskiego, a teraz zaprezentuje historię jednej formy muzycznej – fantazji. Najpierw usłyszymy więc Fantazję Bacha, pełną barokowej pompatyczności, później skromną, pełną liryzmu kompozycję Mozarta, wreszcie dzieła romantyków od Mendelssohna aż po Rachmaninowa i Scriabina. I mimo iż każda z prezentowanych fantazji jest inna, niektóre to prawie miniaturowe sonaty (jak w przypadku Scriabina, czy Fantazji f-moll Chopina), inne to kompozycje skromniejsze o prostszej formie – to jednak łączy je wspólny rys improwizacji, ujawniający się zarówno w pasażach otwierających Fantazję Mendelssohna, Mozarta czy Bacha, jak i w tajemniczym wstępie Fantazji Chopina. Zapowiada się bardzo urozmaicony koncert, w którym obok utworów dobrze znanych jak Preludium cis-moll Rachmaninowa, czy kompozycje Chopina usłyszymy rzadko wykonywane dzieło Bacha, czy zapomnianą nawet przez kompozytora Fantazję Scriabina.
Poniedziałek 16/11/2020, godz. 19:00 – recital
Wystąpi:
Genova & Dimitrov – fortepian
Program:
Johannes Brahms – Wariacje na temat Haydna op. 56b 17’]
Franz Liszt – Great Concert Piece on Mendelssohn's Songs without Words, S.257 [20’]
Przerwa [20’]
Sergiusz Rachmaninow – Tańce symfoniczne op. 45 [35’]
Jeden z najbardziej znanych współczesnych duetów fortepianowych w niezwykle efektownym repertuarze. Najpierw refleksyjne wariacje Brahmsa, potem wirtuozowska transkrypcja Liszta, a na koniec ostatnia kompozycja Rachmaninowa znana wszystkim z orkiestrowej wersji.
Dwoje bułgarskich pianistów: Aglika Genova i Liuben Dimitrov zetknęło się przypadkiem w czasie przygotowań do konkursu pianistycznego w Korei, kiedy została im przydzielona wspólna ćwiczeniówka. Postanowili razem wykonać tę samą etiudę Chopina i tak to się zaczęło. Było to w roku 1995. Już w następnym roku, duet Genova & Dimitrov zdobywa I nagrodę na renomowanym konkursie ARD w Monachium. Dwa lata od rozpoczęcia działalności fenomenalni Bułgarzy mają już na swoim koncie cztery pierwsze nagrody na międzynarodowych konkursach. Ich kariera nabiera rozpędu. Dziś należą do najbardziej rozchwytywanych duetów fortepianowych, prowadzą klasę mistrzowską w Konserwatorium w Hanowerze, a ich dyskografia liczy 15 płyt CD. Chętnie bywają w Polsce, występowali na festiwalu w Dusznikach, a także w 2019 roku w Gdańsku podczas III Festiwalu Duetów Fortepianowych.
W programie ich koncertu znalazły się pozycje znane, jak „Wariacje na temat Haydna” Brahmsa i Tańce symfoniczne Rachmaninowa, ale także mało znana, popisowa kompozycja Liszta oparta na „Pieśni bez słów” Mendelssohna.
---
Wtorek 17/11/20202, godz. 19:00 – recital
Wystąpi:
David Greilsammer – fortepian
Program:
Leoš Janáček – The Owl Has Not Flown Away! z On an Overgrown Path (1900)
Wolfgang Amadeusz Mozart – Fantazja c-moll K.475 (1787)
Leoš Janáček – Words Fail! z On an Overgrown Path (1900)
Ludwig van Beethoven – Bagatelle nr 4 op. 126: Presto (1824)
Jean-Baptiste Lully – Les Sourdines z Armide (1686)
Ludwig van Beethoven - Bagatelle nr 5 op. 126: Quasi Allegretto (1824)
Enrique Granados – El Amor y la Muerte z Goyescas (1915)
Érik Satie – Pièce Froide nr 2 z Danses de travers (1897)
Carl Philipp Emanuel Bach – Fantazja d-moll (1765)
Érik Satie – Pièce Froide nr 3 z Danses de travers (1897)
Alexander Scriabin – Nuances op. 56 (1912)
Jean-Féry Rebel – Le Chaos z Les Éléments (1737)
Alexander Scriabin - Vers la Flamme op. 72 (1914)
W programie koncertu 17 listopada znalazł się materiał z płyty „The Labirynt”. Pianista David Greilsammer podczas swojego recitalu wyrusza do serca dziwnego i olśniewającego labiryntu, obejmującego różne muzyczne epoki. Podstawę programu stanowi antologia krótkich utworów fortepianowych Leoša Janáčeka – „On An Overgrown Path”, przeplatanych innymi utworami.
---
Piątek 20/11/2020, godz. 19:00 – koncert symfoniczny
Wystąpią:
Orkiestra Symfoniczna PFB
Łukasz Borowicz – dyrygent
Jonathan Plowright – fortepian
Konrad Mielnik – prowadzenie
Program:
Henryk Mikołaj Górecki – Genesis II (Canti strumentali per 15 esecutori) op. 19 nr 2 [8’]
Aleksander Tansman - II Koncert fortepianowy [25']
Przerwa [20’]
Igor Strawiński – Gra w karty [20']
W programie nie mogło zabraknąć kompozycji śląskiego mistrza – Henryka Mikołaja Góreckiego. Po sonorystycznych Canti instrumentalis, neoklasyczny II Koncert Tansmana w wykonaniu świetnego brytyjskiego pianisty Jonathana Plowrighta. A na koniec Łukasz Borowicz będzie mógł zabłysnąć w efektownej suicie z „Ognistego ptaka” Igora Strawińskiego.
Łukasz Borowicz, dyrygent tak chętnie sięgający po nieznane pozycje zarówno polskie, jak i europejskie, tym razem przedstawi rzadziej grywaną kompozycję Henryka Mikołaja Góreckiego z wczesnego okresu jego twórczości. Potem brutalną odkrywczość Góreckiego zastąpi elegancja i wdzięk Tansmana, kompozytora niezwykle płodnego, efektownego, którego kompozycje od początku cieszyły się niezwykłą popularnością. W drugiej części koncertu muzyka do baletu „Gra w karty”, który podczas premiery poniósł fiasko. Według oryginalnego libretta „Gra w karty” to metaforyczna opowieść o przewrotności życia, w którym nawet najsilniejsi mogą zostać pokonani przez słabsze jednostki.
---
Poniedziałek 23/11/2020, godz. 19:00 – recital
Wystąpi:
Leszek Możdżer – fortepian
Program w przygotowaniu.
---
Piątek 27/11/2020, godz. 19:00 – koncert symfoniczny
Wystąpi:
Orkiestra Symfoniczna PFB
Szymon Morus – dyrygent
Piotr Pawlak – fortepian
Konrad Mielnik – prowadzenie
Program:
Franz Schubert - Uwertura w stylu włoskim C-dur op. 170, D 591 [8']
Ludwig van Beethoven - IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 [35']
Edward Grieg - Symfonia c-moll [32']
Związany od lat z Polską Filharmonią Bałtycką dyrygent Szymon Morus zaprezentuje Uwerturę w stylu włoskim oraz Symfonię c-moll Edwarda Griega. Natomiast młody pianista z Gdańska, laureat II nagrody na Konkursie Muzyki Polskiej w Rzeszowie, Piotr Pawlak przedstawi arcydzieło Beethovena, jego IV Koncert fortepianowy.
Szymon Morus to wychowanek Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie ukończył dwa fakultety: dyrygentury i skrzypiec. Młody muzyk nie tylko koncertuje, założył także własną orkiestrę kameralną, chętnie współpracuje też z operą. Solistą będzie 22-letni pianista z Gdańska – Piotr Pawlak, laureat II nagrody na I Konkursie Muzyki Polskiej w Rzeszowie w 2019, muzyk bardzo wszechstronny, studiujący równolegle z fortepianem organy, próbujący swoich sił na polu kompozycji i improwizacji, a także... magister matematyki! Podczas koncertu zabrzmi jedno z największych arcydzieł muzyki klasycznej – IV Koncert fortepianowy Beethovena.
Neoquartet, fot. mat. pras.
Gdańsk dla Muzyki Polskiej
Cykl „Gdańsk dla Muzyki Polskiej” jest wyjątkową okazją by usłyszeć artystów Polskiej Filharmonii Bałtyckiej oraz zaproszonych gości w kameralnych składach i w koncercie symfonicznym. Podczas koncertów usłyszymy znane i mniej znane dzieła polskich kompozytorów, m.in.: Andrzeja Panufnika, Mieczysława Weinberga, Przemysława Stanisławskiego, Mikołaja Góreckiego, Henryka Hubertusa Jabłońskiego, Józefa Świdra, Grażyny Krzanowskiej, Szymona Wieczorka, Piotra Jędrzejczyka, Witolda Szalonka, Tadeusza Szeligowskiego i Emila Młynarskiego.
---
PROGRAM
Niedziela 8/11/2020, godz. 19:00 – koncert kameralny
Wystąpi:
Polish Piano Trio w składzie:
Dominika Glapiak-Piłasiewicz - fortepian
Robert Kwiatkowski - skrzypce
Błażej Goliński – wiolonczela
Konrad Mielnik – prowadzenie
Program:
Andrzej Panufnik - Trio fortepianowe op. 1 [15’]
Mieczysław Weinberg - Trio fortepianowe op. 24 [30’]
Johannes Brahms - Trio fortepianowe nr 3 c-moll op. 101 [20’]
Powstały w 2017 roku zespół chętnie sięga po twórczość polskich kompozytorów, tym razem obok triów Panufnika i Weinberga usłyszymy także jedno z największych arcydzieł romantycznej kameralistyki – Trio c-moll Johannesa Brahmsa.
Zespół Polish Piano Trio złożony z gdańskich muzyków powstał w 2017 roku, a już w 2018 nagrał w renomowanej wytwórni CD Accord płytę z utworami emigracyjnego kompozytora polskiego – Szymona Laksa. Zespół chętnie sięga po zapomniane utwory polskich kompozytorów, włączył też do repertuaru dzieła zupełnie nieznanego kompozytora polskiego żydowskiego pochodzenia Michała Bergsona.
Jednak Polish Piano Trio nie stroni również od klasyki – stąd też w koncercie 8 listopada znajdzie się też należące do żelaznego repertuaru Trio c-moll Brahmsa. Na początku jednak usłyszymy dwa dzieła kompozytorów, których los został bardzo dotknięty przez historię XX wieku. Andrzej Panufnik z pozycji najbardziej znanego polskiego kompozytora stał się po swojej ucieczce nikim. Trio pochodzi jeszcze sprzed II wojny światowej i jest właściwie pierwszym jego ważnym dziełem. Natomiast Mieczysław Weinberg urodzony w Warszawie, w czasie wojny uciekł na Wschód, co prawdopodobnie uratowało mu życie, jednak spowodowało też wiele perypetii. Jego trio powstało już w ZSRR.
Poniedziałek 9/11/2020, godz. 19:00 – koncert kameralny
Wystąpią:
Andrzej Wojciechowski - klarnet
Mirosław Pachowicz - fagot
Izabela Paszkiewicz – fortepian
Konrad Mielnik – prowadzenie
Program:
Przemysław Stanisławsk - Sonatina na klarnet i fortepian POLSKIE PRAWYKONANIE [12’]
Mikołaj Górecki - Sonata na klarnet i fortepian [20’]
Henryk Hubertus Jabłoński - Suita na klarnet (obój), fagot i fortepian [12’]
Józef Świder - Sonata na fagot i fortepian GDAŃSKIE PRAWYKONANIE [15’]
Grażyna Krzanowska - Bez pożegnania na fagot solo [6’]
Szymon Wieczorek - Abstrakcje II op. 52 [4’]
Trzech muzyków, ale cztery różne zestawienia instrumentów. Gdańscy muzycy zaprezentują kameralną muzykę XX i XXI wieku na klarnet, fagot i fortepian w różnych kombinacjach. Usłyszymy kompozycje sześciu twórców różnych generacji i piszących w bardzo różnorodnych estetykach.
Fagocista Mirosław Pachowicz i klarnecista Andrzej Wojciechowski na co dzień grają w Orkiestrze Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Ale równie często występują jako soliści i kameraliści. Razem grają w założonym w 2013 roku Gdańskim Triu Stroikowym i w innych formacjach kameralnych. Angażują się także w działania organizacyjne. A czasem znajdują czas nawet na pozamuzyczne pasje – Mirosław Pachowicz prowadzi bloga poświęconego podróżom lotniczym. Izabela Paszkiewicz to pianistka realizująca się głównie w obszarze muzyki kameralnej. Wykłada w Akademii Muzycznej w Gdańsku, współpracuje z Operą Bałtycką, chętnie wykonuje muzykę współczesną.
Na koncercie w ramach cyklu Gdańsk dla Muzyki Polskiej usłyszymy między innymi dwa utwory napisane specjalnie dla wykonujących je muzyków. Z inspiracji Andrzeja Wojciechowskiego powstała Sonatina Przemysława Stanisławskiego, która swoje prawykonanie miała miejsce w Moskwie. Natomiast utwór Abstrakcje II młodziutkiego klarnecisty i kompozytora (tegorocznego maturzysty) Szymona Wieczorka powstał dla Mirosława Pachowicza.
Wtorek 10/11/2020, godz. 19 – koncert kameralny
Wystąpi:
NeoQuartet w składzie:
Karolina Piątkowska-Nowicka - I skrzypce
Paweł Kapica - II skrzypce
Michał Markiewicz - altówka
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela
Konrad Mielnik – prowadzenie
Program:
Pierre Jodlowski - 60 loops na amplifikowany kwartet i taśmę [10’]
Piotr Jędrzejczyk - ŚWIATOWA PREMIERA dzieła gdańskiego kompozytora [12’]
Witold Szalonek - Symfonia rytuałów [45’]
NeoQuartet, zespół związany z Gdańskiem, jak sama nazwa wskazuje, specjalizuje się głównie w nowej muzyce. I tym razem przedstawi program prawdziwie awangardowy: najpierw elektroniczne utwory Piotra Jędrzejczyka (prawykonanie) i Pierre Jodlowskiego, potem słynną „Symfonię rytuałów” Szalonka.
NeoQuartet to jeden z bardziej zasłużonych, a jednocześnie oryginalnych zespołów kameralnych Gdańska. Założony w 2012 roku zespół od samego początku koncentrował się na zjawiskach muzyki najnowszej, często sięgał po elektronikę, rok temu otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną za stworzenie festiwalu NeoArte, w ramach którego są prezentowane najnowsze zjawiska muzyki współczesnej. Zespół wykonuje zarówno klasykę XX wieku, jak i sięga po utwory awangardowe, a także inspiruje powstawanie nowych kompozycji. Chętnie też wykorzystuje elektronikę, stając się wtedy Neo Electric Quartetem.
W koncercie w ramach cyklu Gdańsk dla Muzyki Polskiej muzycy przedstawią klasyczne już dzieło jednego z największych eksperymentatorów w dziedzinie wydobycia różnych rodzajów niekonwencjonalnych dźwięków – Witolda Szalonka, kompozycję francuskiego kompozytora o polskich korzeniach, lubującego się w efektach elektronicznych – obecnie szefującego wrocławskiemu festiwalowi Musica Electronica Nova Pierre Jodlowskiego oraz dokonają prawykonania utworu gdańskiego kompozytora Piotra Jędrzejczyka, również wykorzystującego elektronikę.
Środa 11/11/2020, godz. 19:00 – koncert symfoniczny
Wystąpią:
Orkiestra Symfoniczna PFB
Paweł Przytocki – dyrygent
Bogdan Czapiewski – fortepian
Piotr Pławner – skrzypce
Konrad Mielnik – prowadzenie
Program:
Tadeusz Szeligowski - Koncert fortepianowy [22’]
Emil Młynarski - I Koncert skrzypcowy d-moll op. 11 [26’]
Orkiestra Symfoniczna PFB pod batutą Pawła Przytockiego oraz dwaj soliści – pianista Bogdan Czapiewski i skrzypek Piotr Pławner wystąpią podczas jedynego koncertu symfonicznego w ramach cyklu Gdańsk dla Muzyki Polskiej.
Koncert Tadeusza Szeligowskiego, kompozytora który obecnie jest patronem Filharmonii Poznańskiej, powstał w czasie wojny. Niezwykle motoryczny, ale momentami też operujący romantyczną ekspresją, jest przystępny nawet dla nieobytego z muzyką współczesną słuchacza. Solistą w tym dziele będzie świetny polski wirtuoz – Bogdan Czapiewski, który nagrał ten koncert już w 2007 roku dla wytwórni Naxos z Mariuszem Smolijem i Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej.
Drugim utworem, który zabrzmi 11 listopada w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, będzie I Koncert skrzypcowy Emila Młynarskieg w wykonaniu Piotra Pławnera. Dodając do tego Orkiestrę Symfoniczną PFB pod batutą Pawła Przytockiego, mamy gwarancję bardzo przyjemnego wieczoru z ambitną muzyką.
---
Sobota 21/11/2020, godz. 19:00 – koncert kameralny
Wystąpią:
Bálint Mohai - fagot
Izabela Paszkiewicz – fortepian
Program:
Władysław Walentynowicz – Humoreska
Władysława Markiewiczówna – Toccata [5’]
Tadeusz Baird – Cztery preludia
Aleksander Tansman – Suita
Aleksander Tansman – Sonatina na fagot i fortepiano [8’]
Patronat medialny: trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, pomorskie.eu
{info. pras}