Eksperci z Hollywood na kursach FMF
Master Classes, panele dyskusyjne, wykłady, demonstracyjne sesje nagraniowe w wytwórni filmowej Alvernia Studios, a także spotkania otwarte dla publiczności z najwybitniejszymi kompozytorami branży filmowej. Znamy szczegóły programu towarzyszącego tegorocznej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej. Jest w czym wybierać!
Festiwal Muzyki Filmowej to nie tylko koncerty, to również cztery dni wypełnione cyklem wydarzeń towarzyszących. Od rana do wieczora Kraków będzie żył muzyką filmową! – zapowiada Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. — To jedyna okazja do spotkania, tak genialnych kompozytorów jak: Hans Zimmer, Patrick Doyle, Dario Marianelli czy Elliot Goldenthal. Młodzi kompozytorzy, wybrani przez jury konkursu FMF Young Talent Award, będą mieli wyjątkową okazję do pracy pod kierunkiem wybitnych specjalistów z Hollywood. Alvernia Studios — jedno z najnowocześniejszych studiów filmowych w Europie i wieloletni partner Festiwalu — będzie nie tylko gościć uczestników warsztatów, ale też zrealizuje profesjonalne nagranie zwycięskiej kompozycji.
Ze względu na ogromne zainteresowanie konkursem o statuetkę FMF Young Talent Award i możliwość zaprezentowania zwycięskiej suity podczas Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej organizowanej przez Amerykański Związek Kompozytorów, Autorów i Wydawców ASCAP i Krakowskie Biuro Festiwalowe, organizatorzy zdecydowali, że pierwszeństwo zapisów na specjalistyczne zajęcia będą mieli przede wszystkim uczestnicy tego konkursu. — Mamy świadomość ekskluzywności tej oferty, ale w ten sposób chcemy docenić przede wszystkim tych młodych twórców, którzy zadali sobie trud stworzenia muzyki do trailera gry Bioshock Infinite, co jest prawdziwym wyzwaniem warsztatowym — tłumaczy Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF. I dodaje — Dużo trudniej jest stworzyć muzykę do gry video niż dla filmu, ale w ten sposób chcemy podkreślić rosnącą rolę tego sektora.
Do tej pory do konkursu przystąpiło 75 osób z 17 krajów, m.in. z Włoch, Holandii, Wielkiej Brytanii, Korei, Ameryki Południowej i Stanów Zjednoczonych. Przypominamy, że jeszcze do 20 sierpnia przyjmujemy zgłoszenia. Spośród uczestników konkursu jury wybierze dwudziestu najlepszych, którzy otrzymają szansę udziału w tegorocznej edycji Master Classes organizowanych we współpracy z ASCAP i wytwórnią filmową Alvernia Studios.
Warto podkreślić, że tak zaawansowanych kursów specjalistycznego kształcenia nie oferują żadne ośrodki akademickie nie tylko w Polsce, ale także w Europie. Kompozytorzy zainteresowani nawiązaniem kontaktów branżowych, dowiedzeniem się jak naprawdę wyglądają realia Hollywood muszą szukać takiej wiedzy tylko w Los Angeles, Nowym Jorku czy w Londynie, ale i tam mają one charakter bardzo elitarny, a kryteria dostępu są bardzo wąskie. - Od lat zabiegaliśmy, aby Festiwal był miejscem spotkania ekspertów branży z młodymi, niedoświadczonymi twórcami, planującymi swoją karierę na globalnym rynku usług muzycznych. W ten sposób powstała idea Forum Audiowizualnego, którą realizujemy wspólnie z jednym z najnowocześniejszych studiów filmowych w tej części świata: Alvernia Studios — wyjaśnia Robert Piaskowski.
Tegoroczny program spotkań otwartych i paneli dyskusyjnych jest spektakularny. Z fanami spotkają się: zdobywcy Oskara Hans Zimmer i Dario Marianelli, zdobywca nagrody za najlepszą muzykę na festiwalu w Cannes Johan Söderqvist oraz laureat nagrody BAFTA Garry Schyman.
Współpraca Festiwalu Muzyki Filmowej z Amerykańskim Stowarzyszeniem Kompozytorów, Autorów i Wydawców – ASCAP, sprawiła, że Kraków we wrześniu odwiedzi prawdziwa legenda nauczania profesjonalnego, Richard Bellis – kompozytor, zdobywca nagrody Emmy. Richard to były dyrektor Academy of Television Arts & Sciences przyznającej nagrody Emmy, były prezydent ASCAP, a od kilkunastu lat prowadzący najbardziej prestiżowe warsztaty dla młodych kompozytorów muzyki filmowej – ASCAP Television & Film Scoring Workshop with Richard Bellis. O udział w warsztatach i kursach z Bellisem ubiegają się młodzi kompozytorzy z całego świata.
Bellis starannie dobiera studentów wiedząc, że sam jest marką która pozwala absolwentom jego kursów zdobywać kontakty z największymi praktykami branży, osobami, które decydują o sukcesie wielu nazwisk w świecie muzyki filmowej – mówi Piaskowski.
Warsztaty w Krakowie ponownie poprowadzi dyrektor studiów z zakresu muzyki filmowej i telewizyjnej w USC Thornton School of Music Uniwersytetu Południowej Kalifornii — Daniel Carlin. Współpracował przy projektach filmowych i telewizyjnych m.in. z Francisem Coppolą, Whitney Houston, Tiną Turner, Georgesem Delerue, Ennio Morricone, Mauricem Jarrem, Dannym Elfmanem.
Od lat tworzy programy dla kompozytorów w Sundance Institute i współpracuje z Recording Academy (przyznającą nagrody Grammy), a dwa razy był jej przewodniczącym.
O rosnącej roli muzyki telewizyjnej i tworzonej do gier video opowiadał będzie Garry Schyman, laureat nagrody przyznawanej przez BAFTA – British Academy of Film and Television Arts za ścieżki dźwiękowe do serii gier BioShock, a także do dziesiątków produkcji telewizyjnych, które odniosły światowy sukces.
Zajęcia z kompozytorami poprowadzi Dyrektor ASCAP-u Shawn LeMone, wiceprezes ds. muzycznych wytwórni 20th Century Fox Rebecca Morellato, czy realizator nagrań ścieżek dźwiękowych do ponad stu produkcji filmowych i telewizyjnych, w tym oscarowego Życia Pi Brad Haehnel.
W ramach Master Classes odbędą się również panele otwarte dla publiczności. Będzie to jedyna okazja do spotkania tak utytułowanych kompozytorów jak: Hans Zimmer, Patrick Doyle, Dario Marianelli, Johan Söderqvist, Garry Schyman czy Elliot Goldenthal. Będzie można poznać bliżej szefów największych agencji kompozytorskich świata, przedstawicieli największych studiów filmowych czy legendarnych profesorów amerykańskich kształcących największych kompozytorów Hollywood.
Rebecca Morellato, wiceprezes ds. muzycznych wytwórni 20th Century Fox opowie o muzyce filmowej z perspektywy producenta wykonawczego. Robert Townson, dyrektor zarządzający największą na świecie wytwórnią muzyki filmowej Varèse Sarabande Records, poprowadzi spotkanie, podczas którego jego goście rozmawiać będą o szansach i możliwościach młodych kompozytorów na globalnym rynku filmowym. W panelu udział wezmą zarówno przedstawicielki przemysłu muzyki filmowej: Nancy Knutsen (przez lata asystentka Johna Williamsa i menedżerka Boston Symphony Orchestra), Rebecca Morellato i Maggie Rodford, jak i kompozytor Bartosz Chajdecki oraz ubiegłoroczny zwycięzca FMF Young Talent Award Matthijs Kieboom z Holandii. Kondycji muzyki filmowej na polskim rynku poświęcone będą specjalne panele branżowe. Gośćmi paneli kontynuujących Konwencję Muzyki Polskiej organizowanej przez Polski Instytut Muzyki i Tańca będą m.in. polscy kompozytorzy filmowi, promotorzy muzyki filmowej i dziennikarze muzyczni. Organizatorzy także planują specjalne warsztaty etnograficzne, antropologiczne i muzyczne związane z światową premierą projektu Kon-Tiki. Live in Concert.
Wydarzenia zamknięte w ramach warsztatów odbędą się Alvernia Studios — jednym z najnowocześniejszych studiów filmowych w Europie. To wieloletni partner Festiwalu, który w tym roku będzie nie tylko gościć uczestników warsztatów, ale też zrealizuje profesjonalne nagranie zwycięskiej kompozycji. Spotkania otwarte dla publiczności będą się odbywać w Małopolskim Ogrodzie Sztuki.
Warsztaty potrwają od 24 do 28 września, zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowym harmonogramem FMF Master Classes.Pełny program wydarzeń towarzyszących dostępny tutaj.
Bezpłatne wejściówki na sobotnie spotkanie z Hansem Zimmerem oraz niedzielny panel z kompozytorami będzie można odebrać po okazaniu biletów na jeden z czterech koncertów głównego pasma FMF w Centrum Festiwalowym i w Punkcie InfoKraków w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2) w trakcie trwania festiwalu.
Organizatorami Festiwalu są Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic.
Więcej informacji o programie FMF-Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie 2014 tutaj.