„Echa czasu” - wieczór baletowy w Operze Narodowej

15.11.2012

„Echa czasu” to prace trzech choreografów XXI wieku z efektowną, energetyczną muzyką współczesną. Premiera odbędzie się 17 listopada w Operze Narodowej.

"Century Rolls" w choreografii Ashley'a Page'a, "Moving Rooms"  Krzysztofa Pastora i "Artifact Suite" znanego amerykańskiego choreografa Williama Forsythe'a – te trzy balety będzie można zobaczyć już w sobotę w Operze Narodowej. Page, Pastor i Forsythe dekomponują tradycyjny porządek tańca klasycznego, wytyczając nowe drogi baletu współczesnego Balety pozbawione są jakichkolwiek podtekstów literackich, za to epatują czystą formą tańca  i ekspresją tancerzy.

„Balety są osadzone w balecie klasycznym. Stąd też tytuł „Echa czasu” . Będzie to pewnego rodzaju tryptyk, który jest refleksją nad językiem baletu, nad jego nowoczesnością, mocno osadzony w relacji z muzyką i światłem” – mówił Pastor.

„Artifact Suite” Forsythe’a to skrócona wersja baletu sprzed prawie trzydziestu lat tego choreografa.  Eksperymentuje on z tradycyjną konwencją teatralną i baletową przy muzyce Johanna Sebastiana Bacha i Evy Crossman-Hecht. Forsythe wykorzystuje jeden z najbardziej znanych utworów Bacha – Chacone d-moll, jednak poprzez taniec widzowie na pewno będą mogli odkryć w tym utworze coś nowego.

"Century Rolls" to zupełnie nowa praca choreograficzna brytyjskiego choreografa Ashley'a Page'a do muzyki z koncertu fortepianowego współczesnego kompozytora amerykańskiego Johna Adamsa, specjalnie przygotowaną dla Polskiego Baletu Narodowego. "Staram się w tym spektaklu w pewnym sensie zwizualizować muzykę. Zdecydowanie jest to wyzwanie, ponieważ muzyka Adamsa nie jest łatwa sama w sobie, zwłaszcza przez ogromny ładunek jej taneczności" - powiedział Page.

"Moving Rooms" w choreografii Krzysztofa Pastora to trzeci balet, który będzie można zobaczyć w Operze Narodowej. Pastor zainspirował się utworami Alfreda Schnittke i Henryka Mikołaja Góreckiego.  Górecki to jeden z najważniejszych kompozytorów dla choreografa, o czym najlepiej świadczy  jego przedstawienie „I przejdą deszcze…”.  W „Moving Rooms”  wykorzystuje jednak nietypowy utwór polskiego kompozytora – Koncert klawesynowy w wykonaniu Elżbiety Chojnackiej. Utwór  jest krótki, zwarty, a jednocześnie bardzo emocjonalny. „ Muzyka Góreckiego jest wspaniała, przekroczyła granice Polski i trwa” – mówił podczas konferencji prasowej Pastor.

Tego przedstawienia nie można przegapić. Spektakl będzie można zobaczyć tylko 5 razy – 17, 18, 20, 21, 22 listopada. Także zapraszamy w tempie Presto!

PP

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.