Dyskretny urok kameralistyki [konkurs]

13.06.2019
fot. Pixabay

Znakomity berliński zespół, Berlin Piano Trio, przywozi na Festiwal Mozartowski niezwykle ciekawy program łączący epoki i style. W jeden wieczór spojone zostały dzieła  romantyzmu, klasycyzmu oraz neoklasyczno-romantyczna refleksja w dwudziestowiecznej kameralistyce.

Właściwie wszystkie kompozycje, które zostaną zaprezentowane wykonywane są nieczęsto na estradach koncertowych. Z tym większą ciekawością powinny zostać przyjęte przez melomanów.  W subtelnej formie tria fortepianowego (skrzypce, wiolonczela i fortepian), tkwią bowiem wielkie możliwości wyrazowe.

Trio E-dur KV 542 powstało latem 1788 roku, czyli w czasie gdy Mozart komponował trzy swoje najsłynniejsze symfonie. Cechuje je wyjątkowa stabilizacja i harmonia formy. Wyważone emocje, polot i mozartowska inwencja melodyczna łączą się harmonijną całość. Rolę przywódczą pełni rzecz jasna fortepian, choć jak to zawsze w przypadku Mozarta każdy z instrumentów ma ważną przypisaną sobie rolę. Zarówno delikatne frazy jak żywsze fragmenty muzyki pokazują nam całe bogactwo geniuszu kompozytora.  

Trio fortepianowe op. 90 nr 4 Antonina Dvoraka, powstało sto lat po kompozycji Mozarta czyli w roku 1890 i przynosi całkowicie inny, romantyczny klimat emocjonalny. Muzyka pełna jest dynamicznych spiętrzeń, liryka kantyleny przeciwstawiana jest tanecznej słowiańskiej motoryce. W drugiej części pojawia się motyw kołomyjki od której prawdopodobnie trio to nosi nazwę „Dumka”. Taneczne i marszowe elementy odnajdziemy w scherzu, w rapsodycznym finale natomiast pojawią się elementy melodyki cygańskiej i żydowskiej, a kontrastowanie emocji w muzyce pozostaje główną zasadą całej kompozycji. 

Dymitr Szostakowicz w swoim triu op. 67 nr 2 w sposób nadzwyczajnie  prosty i sugestywny powraca do historii muzyki, poprzez nadrzędną rolę polifonii. Jest to stylistyka bliska preludiom i fugom fortepianowym. Jednocześnie piękna słowiańska, wylewna i pełna melancholii melodyka wprowadza klimat bliski muzyce neoromantyzmu. Liryka i polifonia kontrastowane są specyficznym rodzajem ostrej ironii i groteski. Kompozytor uzyskuje taki efekt poprzez ostre zestawianie melodyki kantylenowej „łamanej” przez ostre rytmy, trywialne odniesienia tonalne czy uproszczone krótkie motywy. Element groteski widoczny jest szczególnie wyraźnie w scherzu. Dzieło powstało w roku 1944 a więc w okresie niezwykle trudnym w życiu kompozytora, podczas zmagań wojennych. Kompozycja pod tym względem odpowiada wojennym dziełom symfonicznym: VII Symfonii „Leningradzkiej” i tragicznej w wymowie VIII Symfonii c-moll.  

***

Na ten właśnie koncert mamy dla Was dwa podwójne zaproszenia. Aby je wygrać wystarczy odpowiedzieć na pytanie konkursowe: wymień trzech kompozytorów tworzących muzykę kameralną. Odpowiedzi wraz z danymi potrzebnymi do wypisania zaproszenia (imię i nazwisko) prześlijcie na adres: [email protected] . Biletami nagrodzimy autorów dwóch pierwszych poprawnych odpowiedzi.

***

16 czerwca 2019 19:00 ( niedziela )

Cykl: Festiwal Mozartowski

Koncert  |  Zamek Królewski

 

    Wykonawcy:

    Katarzyna Polonek – wiolonczela
    Krzysztof Polonek – skrzypce
    Nikolaus Resa – fortepian

     

    Program:

    1. Dvoŕak – Trio fortepianowe Nr 4 Op. 90 „Dumky”

    przerwa

    1. A. Mozart – Trio fortepianowe E – Dur KV 542
    2. Szostakowicz – Trio fortepianowe Nr 2 Op. 67

     

    {red + mat. pras.}

     

    Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

    Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

    Więcej informacji:

    Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

    Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.