Druga odsłona Projektu ‘P’ w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
W dniach 26, 27, 29 kwietnia na kolejnej odsłonie Projektu ‘P’ usłyszymy i zobaczymy prapremierowe wykonania oper Marcina Stańczyka oraz Sławomira Wojciechowskiego.
W ramach zaplanowanego cyklu spotkań z muzyką współczesną, organizatorzy chcą nakreślić nowe oblicze opery i udowodnić, że opera żyje, a nawet ma się dobrze. Projekt ‘P’ to świetna szansa na debiuty sceniczne dla polskich kompozytorów. W zeszłym roku z ogromnym zainteresowaniem spotkały się eksperymentalne utwory Wojtka Blecharza – Transcryptum i Jagody Szmytki – Dla głosów i rąk.
Druga odsłona projektu prezentującego najważniejsze i najodważniejsze odkrycia współczesnej polskiej muzyki i teatru. Projekt ‘P’: P jak Polska, prapremiera, perwersja, pandemonium, pełnia. Z jednej strony Marcin Stańczyk – kompozytor i prawnik, którego twórczość jest połączeniem zmysłowości spektralizmu spod znaku Gerarda Griseya z ekologią ciszy według Salvatore Sciarrina. Z drugiej Sławomir Wojciechowski – z zamiłowaniem do żelaznej niemieckiej dyscypliny, w której jednak nie brak miejsca na Erosa i Tanatosa, w której jest powietrze. I Krzysztof Garbaczewski – dziś chyba najgorętsze nazwisko młodego polskiego teatru. Reżyser, który nie boi się pozbawić dziewictwa Balladyny (Teatr Polski w Poznaniu), wyzwać na pojedynek Poczet Królów Polskich (Teatr Stary w Krakowie) czy prześwietlić formę Iwony, księżniczki Burgunda (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu). To trzeba usłyszeć. I zobaczyć! (teatrwielki.pl)
Oto, co dla „Presto” o swojej operze mówi Marcin Stańczyk:
– Opera nazywa się Solarize – jest to pseudonim południowoafrykańskiego rapera i producenta Leona Bothy, który był jedną z najdłużej żyjących osób chorych na progerię, czyli postępujące w straszliwym tempie starzenie się organizmu. Progeria zaczyna się już w chwili poczęcia. To swego rodzaju fatum, które wyprzedza nawet narodziny. Nasz bohater – Botha –był dosyć specyficzną postacią – z jednej strony artystą naiwnym, którego prace mnie nie przekonują, z drugiej zaś uosabiał cechy właściwe wielu artystom, jak choćby chęć zdobycia szacunku, popularności, ale też dążenie do zrozumienia świata. W pewnym momencie, być może czując już zbliżającą się śmierć, postanowił się multiplikować, być wszędzie. Zaczął pojawiać w internecie, m.in. w teledyskach południowoafrykańskiej grupy hip-hopowej "Die Antwoord", które mają po kilkadziesiąt milionów odsłon. Wkroczył w świat mody, internetu i stał się „modny". W krótkim czasie to właśnie ta moda stała się jego prawdziwym fatum, uosobieniem śmierci. Umarł niedługo potem, u szczytu „sławy".
Nasza historia będzie osadzać się na pytaniach – gdzie jest miejsce artysty i jego rola we współczesnym świecie? Co to jest popularność, moda? Jak wpływają one na ludzi, którzy oddają im swój wizerunek i tak jak Botha, w pewien sposób przekraczają barierę śmierci, lecz często pozostawiają po sobie suche, fotograficzne wyobrażenie?
Program:
Sławomir Wojciechowski
ZWYCIĘSTWO NAD SŁOŃCEM
Opera w jednym akcie
Libretto: Marcin Cecko
Dyrygent: Marta Kluczyńska
Reżyseria: Krzysztof Garbaczewski
Scenografia: Aleksandra Wasilkowska
Wideo: Robert Mleczko
Obsada:
Kazimierz Malewicz – Tomasz Piluchowski
Aleksiej Kruczynoch – Michał Dembiński
Michaił Matiuszyn – Paweł Smagała
Opiekunka starych ssaków – Agnieszka Żulewska
Sopran – Barbara Majewska
Marcin Stańczyk
SOLARIZE
Opera w jednym akcie
Libretto: Andrzej Szpindler
Dyrygent: Marta Kluczyńska
Reżyseria: Krzysztof Garbaczewski
Scenografia: Aleksandra Wasilkowska
Wideo: Robert Mleczko
Dramaturg: Marcin Cecko
Obsada:
Botha Krokodyl – Paweł Smagała
Botha Pingwin – Agnieszka Żulewska
Narratorka – Marta Ojrzyńska
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej