Diagnoza scenariusza [Script Fiesta Festival]

15.03.2020
Diagnoza scenariusza [Script Fiesta Festival]

Przedszkolanka nie może być zła” — takie uwagi można otrzymać, gdy oddaje się swój scenariusz do oceny niewłaściwej osobie. Wybór odpowiedniego script consultanta jest bardzo ważny, jednocześnie czasem nie sposób tego etapu produkcji pominąć...

Do konsultantów zgłaszają się zarówno sami scenarzyści, jak i producenci zainteresowani danym scenariuszem. Przychodzą jak do lekarza, aby zdiagnozować potencjalną „chorobę” swojego scenariusza. Podczas panelu dyskusyjnego „Czy scenariusz jest chory?” w ramach Script Fiesty w warszawskim kinie Elektronik Krzysztof Rak (scenarzysta, producent), Anna Bielak (konsultantka scenariuszowa, story edytorka, scenarzystka) i Agnieszka Wasiak (producentka) komentowali istotne aspekty pracy nad scenariuszem. Podkreślano, jak ważne jest, aby dobrze znać opisywany temat i wiedzieć, o czym jest film. – „Rodzina Soprano” tak naprawdę nie jest o mafii, ale o kryzysie 40-latka – wyjaśniał Krzysztof Rak („Bogowie”, „Sztuka kochania: historia Michaliny Wisłockiej”). Z kolei Anna Bielak zwracała uwagę na to, jak ważne są format i schludność scenariusza, gdyż świadczą o profesjonalizmie autora. Również nadmierna liczba sugestii dla operatorów w tekście może zniechęcić czytającego, z kolei informacje o bohaterach pozwalają lepiej zrozumieć i wyobrazić sobie historię. Ostatecznie wszystko, co na papierze, pełni funkcję użytkową, ma służyć lepszemu wyobrażeniu sobie opowiadanej historii i pomóc przenieść ją na ekran. Na dalszym etapie prac nad filmem przychodzi czas na zdjęcia. Obdarzona ogromnym doświadczeniem Jolanta Dylewska, która ma na swoim koncie zarówno nagradzane dokumenty autorskie („PO-LIN. Okruchy pamięci”, „Marek Edelman… i była miłość w getcie”), jak i zdjęcia do filmów Agnieszki Holland („W ciemności”, „Pokot”), podkreślała, że operatorzy nie lubią czytać zbyt wielu dialogów na etapie przygotowań do zdjęć, niemniej opisana scena zawierająca wyłącznie rozmowę kilku osób może uruchomić wyobraźnię operatora zdjęć – jak coś takiego pokazać obrazem? Również kolorystyka ujęć jest ważna, gdyż pozwala odczytać ukryte emocje bohatera.

Podobnie istotnych branżowo tematów na festiwalu pojawiło się jeszcze sporo, za każdym razem dotyczyły wszystkich możliwych rodzajów i gatunków kinowych, co wydaje się szczególnie cenne właśnie z perspektywy scenarzysty, który musi być elastyczny, aby swobodnie się poruszać po dzisiejszym, mocno nasyconym rynku. Pojawił się nawet wątek dzieł interaktywnych (masterclass z Jakubem Stokalskim i Wojciechem Setlakiem), jak np. gry wideo, w których odbiorca ma nie tylko możliwość interpretacji przedstawionego świata, lecz także wpływania na rozwój wypadków, co zmusza scenarzystę do znalezienia balansu pomiędzy wizją własną a oczekiwaną formułą projektu.

Poza projekcjami, master classami, case studies, pitchingami (Pitch Fiesta), wykładami i panelami dyskusyjnymi niosącymi ze sobą wiele informacji praktycznych kierowanych do debiutantów i do branży, nie zabrakło też spotkań z gośćmi zagranicznymi, jak np. z nominowanym do Oscara scenarzystą Lukiem Davisem („Mój piękny syn”, „Lion. Droga do domu”). Podczas tegorocznej Script Fiesty nagrodę za całokształt twórczości z rąk kanclerza Warszawskiej Szkoły Filmowej Macieja Ślesickiego odebrała legenda scenariopisarstwa Andrzej Mularczyk („Sami swoi”, „Dom”), wręczono także nagrody w konkursach scenariuszowych (konkurs na scenariusz etiudy filmowej: nagroda główna dla Pauliny Sawickiej za „Oszustów”, konkurs na koncepcję serialu telewizyjnego: nagroda główna dla Michała Hytrosia za „Święta Mario, módl się za nami”). Jednak ostatecznie największą moc miały wydarzenia networkingowe, takie jak śniadanie wydawców w barze Studio, a także coroczne afterparty.

Warto docenić Script Fiestę za umiejętność eleganckiej i ciekawej merytorycznie polemiki z zaproszonymi gośćmi. Nawet cenione na świecie filmy są poddawane starannej analizie, czego dowodem może być case study nagrodzonego za scenariusz w Cannes i na Gali Europejskich Nagród Filmowych filmu „Portret kobiety w ogniu” Céline Sciammy, poprowadzony przez Artura Wyrzykowskiego. Na Script Fieście rozmawia się absolutnie o wszystkim, nie ma tabu.

(MB)

Pełna lista laureatów konkursów scenariuszowych, więcej informacji:

https://scriptfiesta.pl/aktualnosci/1874/wieczor-zamkniecia-festiwalu-laureaci-konkursow-scenariuszowych

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.