Czy żyjemy w najlepszym z możliwych światów? [dziś premiera Kandyda w Operze Krakowskiej]

07.06.2019
Czy żyjemy w najlepszym z możliwych światów? [dziś premiera Kandyda w Operze Krakowskiej]

Czy żyjemy w najlepszym z możliwych światów? Czy wszystko, co nas spotyka, jest doskonałe, ponieważ stanowi część boskiego planu? Czy człowiek z natury jest dobry? Między innymi te pytania zadawał Wolter w powiastce filozoficznej „Kandyd”. 7 czerwca 2019 roku zmierzy się z nimi liczna obsada artystów pod czujnym okiem Michała Znanieckiego, który reżyseruje w Operze Krakowskiej „Kandyda” – barwne broadwayowskie dzieło Leonarda Bernsteina. Premiera zainauguruje 23. edycję Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej i będzie to pierwsze dzieło Bernsteina, jakie zabrzmi w gmachu przy Lubicz 48.

Pośród licznych tytułów, jakimi możemy określić legendarnego XX-wiecznego dyrygenta, popularyzatora muzyki i kompozytora Leonarda Bernsteina, znajduje się także „król Broadwayu”. „Kandyd”, którego pierwszą wersję Bernstein stworzył w 1956 roku, jest obok „West Side Story” jednym z najpopularniejszych dzieł, jakie napisał dla teatru muzycznego. Spektakl nie miał jednak łatwiej drogi do sukcesu – po niezbyt ciepło przyjętej premierze w Martin Beck Theatre powracał kilkukrotnie, ale ostateczna wersja została przez kompozytora opracowana w 1988 roku. Tę wersję, zwaną „szkocką” (z powodu premiery w Royal Theatre Glasgow) zobaczymy już niebawem w Operze Krakowskiej.

„Kandyd” Bernsteina to zachwycająca żonglerka muzycznymi stylami, ironią, humorem, za którymi kryją się kluczowe pytania o naturę naszej egzystencji. „Spektakl posiada wiele planów – od najprostszej komedii po wyżyny wysublimowanej analizy politycznej i społecznej naszego człowieczeństwa.” – zauważa Michał Znaniecki. Osią widowiska jest szalona podróż Kandyda po niemal całym świecie – od Lizbony, przez Paryż, Buenos Aires, do mitycznego Eldorado. Kandyd, przenosząc się z miejsca na miejsce, doświadcza serii katastrof, które sprawiają, że optymistyczne nauki jego opiekuna, doktora Panglossa, zostają brutalnie skonfrontowane z praktyką.

„Niesamowite jest w tej postaci, że dojrzewa na oczach widzów. Po raz pierwszy realizowałem «Kandyda» dziesięć lat temu i od tego czasu jestem nim zafascynowany.” – przyznaje Michał Znaniecki. W tej roli na scenie Opery Krakowskiej zaprezentują się trzej tenorzy – Łukasz Gaj, Voytek Soko Sokolnicki i Jarosław Bielecki. W roli Old Lady wystąpią Małgorzata Walewska oraz Olga Maroszek. W dziele Bernsteina na scenie obecny jest także sam autor powiastki filozoficznej – Wolter, którego zagrają: Bronisław Maj, krytyk literacki, wykładowca Wydziału Polonistyki UJ, Sławomir Mokrzycki, dziennikarz, oraz Krzysztof Piasecki, satyryk i artysta estradowy. Pośród gości krakowskiej sceny znajdą się także: Hubert Zapiór, niedawny finalista konkursu Moniuszkowskiego oraz Bartłomiej Misiuda, obaj w roli Maksymiliana. W roli ukochanej Kandyda, Kunegundy, publiczność usłyszy Joannę Moskowicz oraz Katarzynę Oleś-Blacha. Monika Korybalska i Paula Maciołek kreować będą postać służącej Paquette, a Adam Szerszeń i Mariusz Godlewski zaśpiewają partię piewcy optymizmu, Doktora Panglossa. W obsadzie ponadto: Vasyl Grokholskyi i Sylwester Targosz-Szalonek (Vanderdendur, Ragotski), Krzysztof Kozarek i Jarosław Bielecki (Inkwizytor 1, Sułtan, Charles Edward, Crook), Michał Kutnik i Stanisław Olejniczak (Inkwizytor 2, Herman Augustus), Franciszek Makuch i Rafał Pawłowski (Alchemik, Król Stanisław), Sebastian Marszałowicz i Wołodymyr Pańkiw (Inkwizytor 3, Car Iwan), Janusz Ratajczak i Krzysztof Kozarek (Gubernator).

Po raz pierwszy Michałowi Znanieckiemu będzie partnerował nagradzany tancerz i choreograf Jarosław Staniek, wielokrotny Mistrz Polski breakdance, mający bogate doświadczenie musicalowe. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawuje Sławomir Chrzanowski, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Zabrzańskiej, który zauważa: „Bernstein wszystko zawarł w partyturze, nie ma tu miejsca na niepewność czy eksperyment. To był muzyk, który doskonale wiedział, czego potrzebuje orkiestra”. Dyrygent dodaje: „Bernstein, jego soliści i wspaniała Filharmonia Nowojorska bawią się samym brzmieniem muzyki, tymczasem w Operze Krakowskiej naszym zadaniem jest wykreowanie na scenie oryginalnego świata.”

„Świat Bernsteina i Woltera to kipiący życiem pastisz, który łączy wielką literaturę Oświecenia z operą, musicalem i operetką. Ironia tak obecna w tekście oryginału odzywa się w każdym utworze Kandyda i bawi czasem do łez, choć tych też nie brakuje we wzruszających balladach bohatera. Warto się w tym świecie zanurzyć i dać porwać muzyce geniusza Bernsteina.” – zaprasza Michał Znaniecki. Premiera już 7 czerwca 2019 roku, kolejne spektakle: 8, 9, 11, 14, 15 i 16 czerwca 2019 roku o godzinie 18:30.

Bilety w cenie 40-140 zł dostępne w Kasie Opery Krakowskiej, a także online na stronie www.opera.krakow.pl. Opera Krakowska przypomina także, że bilet można zakupić w specjalnej cenie, biorąc udział w akcji ZBUDUJ Z NAMI SCENOGRAFIĘ DO KANDYDA – każdy widz, który przyniesie do Opery książkę z zakresu beletrystyki – powieść, opowiadanie lub zbiór opowiadań, będzie mógł zakupić bilet w cenie 25 zł. Książki najpierw staną się elementem scenografii, a później trafią do wybranej krakowskiej instytucji społecznej – biblioteki, szpitala lub szkoły. Regulamin akcji znajduje się na stronie www.opera.krakow.pl
 

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.