Czego słuchamy w pracy?

02.11.2012

Nieco ponad połowa internautów słucha muzyki w pracy. Zdaniem ekspertów odpowiednio dobrany repertuar może sprzyjać kreatywności.

Portal Menstream.pl zapytał 11 tys. internautów o to, czy i jakiej muzyki słuchają w pracy. 53 proc. respondentów odpowiedziało twierdząco. W tej grupie dominują ci, którzy robią to razem z kolegami (61 proc.). Około 40 proc. ankietowanych odcina się od otoczenia i zakłada na uszy słuchawki.

To, czy muzyka w pracy nam pomaga czy przeszkadza, zależy od wielu różnych czynników. Nie mają jednak wątpliwości, że jeżeli nie wyobrażamy sobie pracy w ciszy, warto zadbać o odpowiednie i nieprzypadkowe tło. - Muzyka dobrze dobrana do pory dnia i charakteru miejsca pracy podnosi subiektywne poczucie jakości życia i w ten sposób pomaga produktywności - przekonuje dr Barbara Mróz z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, która zajmuje się psychologią osobowości i zarządzania.

Najczęściej pracę umila nam radio - tradycyjne lub internetowe. Mniej więcej co trzeci muzykalny pracownik słucha muzyki z komputera - korzysta z serwisów typu YouTube lub plików mp3 na dysku. Najmniej osób korzysta z tradycyjnych odtwarzaczy płyt CD.

Psychologowie podkreślają, że inna muzyka dobrze sprawdzi się przy pracy umysłowej, a inna przy fizycznej. Tą pierwszą dobrze umilić może np. muzyka barokowa. Praca fizyczna lepiej pójdzie, gdy towarzyszyć będzie nam muzyka żwawa i energiczna, która zmobilizuje i uprzyjemni niekoniecznie lubiane albo monotonne czynności. I właśnie energetyzująca funkcja muzyki jest tą, którą internauci najczęściej wskazują, jako kluczową (55 proc.). Dla niewiele mniejszego odsetka muzyka to źródło odprężenia i relaksu (49 proc.).

Co trzeciemu ankietowanemu muzyka pozwala lepiej skupić się na obowiązkach. Sprzyja wprowadzeniu się w odpowiedni nastrój Także dla co trzeciego internauty najważniejsze jest to, że, dzięki muzyce, może odizolować się od biurowego gwaru i szumu. A co dziesiąty jest na muzykę skazany. Słucha, bo musi, gdyż robią to ludzie, z którymi pracuje.

 

na postawie: Rzeczpospolita

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.