Cisza Beethovena [ruszają XXV Łódzkie Spotkania Baletowe]
Łódzkie Spotkania Baletowe cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Baletowy festiwal w formie biennale odbywający się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi obchodzi w tym roku jubileusz dwudziestopięciolecia choć tradycją sięga lat pięćdziesięciu. W związku z tym organizatorzy zadbali o niepowtarzalny program choć trzeba dodać, że poprzednim edycjom festiwalu także nic nie można było zarzucić pod tym względem.
Prestiżowe spektakle z całego świata upowszechniały nie tylko taniec klasyczny, ale jego współczesne formy i style. Pokazywały tradycję i odmienne kultury. Poszerzały spojrzenie na uniwersalne problemy człowieka. Dawały wytchnienie i zawsze kierowały w stronę nadziei na utrwalenie ulotnego piękna. Zapisywały w naszej pamięci niezwykłe umiejętności niezliczonych artystów i ich przewodników – choreografów.
XXV Łódzkie Spotkania Baletowe w dniu 11 maja otworzy premierowy spektakl baletu Teatru Wielkiego w Łodzi w choreografii Ivana Cavallariego, wybitnego tancerza i choreografa, który obecnie kieruje Les Grands Ballet Canadiens z Montrealu. Spektakl pt: Silence/Cisza opowiada o Ludwigu van Beethovenie, a właściwie o jego życiu i konfliktach wewnętrznych, postępującej głuchocie i genialnym dorobku kompozytorskim, który zmienił historię muzyki.
Ivan Cavallari : „To, co mnie intryguje najbardziej w twórczości Beethovena, to sposób, w jaki odkrywa nasze człowieczeństwo, a także kwestie życia i śmiertelności. Muzyka Beethovena jest ogromna falą, która nakrywa nasze ciało i spowija duszę. I właśnie tam, w duszy muzyka, rodziły się mistrzowskie kompozycje. Powstawały z pominięciem zmysłu słuchu; absolutny zmysł muzyczny jaki posiadał Beethoven okazał się być nieprzezwyciężony. Dlatego też jego kompozycje są szczególnym darem dla ludzkości, fragmentami duszy człowieka genialnego”. Ciekawym zamierzeniem choreografa będzie obsadzenie aż czterech solistów w roli kompozytora odzwierciedlających jego różne oblicza : człowieka, kreatora, geniusza i dziecka.
Michał Kocimski – dyrygent i kierownik muzyczny poprowadzi Orkiestrę Teatru Wielkiego w Łodzi w repertuarze Ludwiga van Beethovena (Wielka Fuga B-dur op. 130 w wersji kameralnej, VIII Symfonia F-dur op.93 oraz V Koncert fortepianowy Es-dur Cesarski), który przecież do tanecznych gatunków nie należy, a pozwoli określić spektakl jako balet symfoniczny. Przy fortepianie zasiądzie Taras Hlushko ceniony za ekspresję wypowiedzi wymaganą w tym przypadku szczególnie, kiedy w jednym czasie wybrzmi koncert fortepianowy i zaistnieje premierowa choreografia.
Po premierze przyjdzie czas na występ jedynego w tej odsłonie spektaklu baletu klasycznego Teatro dell`Opera di Roma La Sylphide. Kolejno wystąpią Kibbutz Conterporary Dance Company Ramiego Be`era w dwóch spektaklach komentujących współczesną kulturę: Mother`s Milk i Horses in the Sky. Hiszpański Ballet Flamenco Sara Baras w widowisku Sombras wraz z towarzyszeniem własnego zespołu muzycznego. Po raz pierwszy w Polsce zobaczymy Sydney Dance Company z Australii. Znakomity zespół, który spektakl ab (intra) opisuje jako transfer energetyczny między myślą i ciałem tancerzy. Tegoroczny program zakończy japoński The Tokyo Ballet w spektaklu Kabuki w choreografii samego Maurice`a Bejarta. Japoński zespół baletowy, który nieczęsto opuszcza swój kraj pozwoli publiczności na kontakt i wgląd w odległą tradycję jednego z trzech rodzajów teatru japońskiego, który został proklamowany za Arcydzieło Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości.
Vanessa Rogowska