Chóralna uczta na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnówka

-
07.10.2021

Między 21 a 26 września br. odbył się 40. Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej Hajnówka 2021 w Białymstoku. W tych dniach miały miejsce liczne przesłuchania konkursowe 20 chórów z Polski i zagranicy. Do naszego kraju zawitały m.in. zespoły z Węgier, Rumunii, Ukrainy, Białorusi, Litwy, Łotwy, Szwecji, Macedonii Północnej, Słowacji, a nawet z kontynentu afrykańskiego – z Angoli.

25 września, sala koncertowa Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, przesłuchanie konkursowe

Festiwal muzyki cerkiewnej to przeżycie duchowe, wręcz metafizyczne, to prawdziwa uczta dla duszy. Miałam przyjemność przyglądać się przesłuchaniom konkursowym w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Atmosfera w sali koncertowej podczas przesłuchań była pełna skupienia i mobilizacji. Każdy z występujących chórów, a było ich osiem, dał z siebie wszystko. Chórzyści zarażali widownię żywiołowością, radością i pasją. Odkryłam niezwykłą moc muzyki cerkiewnej, która uskrzydla, dodaje wiary i nadziei. Podczas występów można było usłyszeć lokalne utwory cerkiewne oraz repertuar muzyki bizantyjskiej w wykonaniu Męskiego Chóru św. Jana Damasceńskiego z Arad w Rumunii, którym dyryguje o. Gabriel Streulea, utwory muzyki cerkiewnej XVIII–XX w. wykonane przez Kameralny Chór Cappella Musicae Antiquae Orientalis z Poznania pod kierownictwem Leona Zaborowskiego, jak również najnowszą muzykę chóralną a cappella w wykonaniu Chóru Akademickiego Politechniki Warszawskiej, którego dyrygentem jest Dariusz Zimnicki. Ten ostatni zrobił na mnie ogromne wrażenie. Śpiew chórzystów był przenikający, głęboki i poruszający. Chór ten zresztą zajął pierwsze miejsce w kategorii chórów amatorskich świeckich. Prawdziwą furorę podczas przesłuchań zrobił Państwowy Chór Kameralny „Polifonia” z Szawli na Litwie pod dyrekcją Linasa Balandisa, który spotkał się z bardzo żywą reakcją publiczności. Gdy usłyszałam wykonanie utworu „Tiebie Boga chwalim” autorstwa Dymitra Bortniańskiego, zrozumiałam, dlaczego widownia tak ciepło powitała chórzystów. Śpiewali w sposób perfekcyjny, ich śpiew przenikał, inspirował i wzbudzał silne emocje. Kolejne wykonania były tylko potwierdzeniem mojego pierwszego wrażenia. Chór ten zajął pierwsze miejsce w kategorii chórów zawodowych oraz otrzymał nagrodę ufundowaną przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Miłym zaskoczeniem był występ afrykańskiego chóru Nova Alianca z Luandy w Angoli, którym kieruje Rodrigues Antonio Eduardo Babi. Chórzyści to kościelna społeczność, której misją jest głoszenie Ewangelii. Kolorowe stroje, ciekawe wykonanie utworów muzyki cerkiewnej, oryginalność – to wszystko korzystnie wpłynęło na pozytywny obraz zespołu, który otrzymał dyplom za zainteresowanie i propagowanie muzyki cerkiewnej na kontynencie afrykańskim.

 

26 września, sala koncertowa Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, koncert galowy

 

Festiwal Muzyki Cerkiewnej Hajnówka 2021 został uwieńczony koncertem galowym, na którym wystąpiły zwycięskie chóry oraz Zespół Muzyki Cerkiewnej ks. J. Szurbaka. Wszystkie zespoły prezentowały bardzo wysoki poziom i profesjonalizm. Koncert galowy rozpoczęła Dziecięca Ludowa Kapela Chóralna „Zorynka” z Tarnopola z Ukrainy pod dyrekcją Andżeli Doskocz, która zajęła ex aequo pierwsze miejsce w kategorii chórów dziecięco-młodzieżowych. Dostojne wykonanie przez zespół utworu „Otcze nasz” Mykoły Leontowycza miało swój wdzięk i urok. Następny utwór, „Jedinorodnyj Synie” autorstwa Stiepana Dawydowa, wykonał zwycięski Chór „Basilica Cantans” Archikatedry Wrocławskiej pod dryrekcją Mirosławy Jury-Żegleń, który zajął pierwsze miejsce w kategorii chórów parafialnych. Kolejny utwór „Tiebie pojem” Siergieja Rachmaninowa, z solo zaśpiewanym przez Aleksandrę Bizoń, wykonał Chór Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie pod kierownictwem Joanny Gutowskiej-Kuźmicz jako laureat trzeciego miejsca ex aequo w kategorii chórów amatorskich świeckich. Utwór „Błażenni” Metropolity Hiłariona został wykonany przez Chór „Nostro Canto” Instytutu Sztuki i Muzyki Uniwersytetu w Preszowie na Słowacji pod dyrekcją Tatiany Švajkovej. Zespół zajął drugie miejsce w kategorii chórów uczelni muzycznych. Ogromne emocje i radość wzbudził wśród publiczności Ukraiński Chór Męski „Żurawli” z Warszawy kierowany przez Jarosława Wujcika. Chór zajął trzecie miejsce ex aequo w kategorii chórów amatorskich świeckich i wykonał „Błahosłowy dusze moja Hospoda” Kyryła Stecenki. Laureaci drugiego miejsca w kategorii chórów zawodowych, męski chór Logos pod dyrekcją o. Jana Szenroka, wykonali „Sud nad Chrystom” Aleksandra Zitnikova, a solo zaśpiewali Rihards Rudzitis i Janis Kursevs.

Gościem specjalnym koncertu galowego był wyśmienity i jedyny w swoim rodzaju Zespół Muzyki Cerkiewnej z Warszawy popularyzujący muzykę cerkiewną, który uświetnił zakończenie pierwszej edycji festiwalu w 1982 r., wówczas znanej jako Dni Muzyki. Dyrygent zespołu ks. Jerzy Szurbak przyczynił się w znacznej mierze do powstania Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnówka. Zespół Muzyki Cerkiewnej został reaktywowany na prośbę dyrektora festiwalu, aby uroczyście uwieńczyć jubileusz. Program chóru pozostanie ważnym wydarzeniem w historii chóralistyki prawosławnej. Publiczność miała przyjemność usłyszeć „Bogorodice Diewo” S. Rachmaninowa, „Błagosłowi dusze moja Gopoda” F. Miasnikowa (solo: Anna Wyrzykowska – sopran), „Dostojno jest” S. Głowackiego (solo: Liza Wesołowska – sopran, Natalia Szurbak – alt), „Mołytw” S. Kwaśniewskiego (solo: Anna Wyrzykowska – sopran) i „Chwalitie Imia Gospodnie” A. Archangielskiego (solo: Natalia Szurbak – alt, Andrzej Chrostowski – baryton). Pierwszą część koncertu galowego zakończył Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego pod przewodnictwem Iriny Bogdanovich, który zajął drugie miejsce ex aequo w kategorii chórów amatorskich świeckich. Chór wykonał części 3 i 4 z koncertu nr 32 Dymitra Bortniańskiego.

Po przerwie Dziecięcy Chór Centrum Kulturalnego i Litewskiego Radia i Telewizji z Wilna na Litwie wykonał „Chwalitie Imia Gospodnie” Dobra Christowa. Chór pod kierownictwem Reginy Maleckaite zdobył pierwsze miejsce ex aequo w kategorii chórów dziecięco-młodzieżowych. Publiczność bardzo ciepło przyjęła Wokalny Zespół Niewidomych „Consonans” z Charkowa na Ukrainie pod dyrekcją Witaliny Dudy, który otrzymał nagrodę specjalną ufundowaną przez Prezesa Zarządu TVP SA za szczególne zaangażowanie w wykonawstwo muzyki cerkiewnej.

Utwór „Otcze nasz” autorstwa Jánosa Boksaya wykonał węgierski Męski Chór św. Efrema z Budapesztu, którym kierują Tamás Bubnó i Lorinc Bubnó. Zespół zajął trzecie miejsce w kategorii chórów zawodowych. „Chwalitie Gospoda s niebies” Pawła Czesnkowa wykonał Chór Uczelni Muzycznej im. Jazepsa Medinsa w Rydze na Łotwie, którym dyrygują Janis Baltinsz oraz Uldis Kokars. Chór zajął pierwsze miejsce w kategorii uczelni muzycznych oraz otrzymał nagrodę ufundowaną przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Kameralny Chór „United” pod dyrekcją Władysława Łysenki zajął trzecie miejsce w kategorii chórów zawodowych i wykonał „Niechaj powni budut usta naszy” Łesi Diczko.

Utwór „Wsiakoje dychanie” Romualda Twardowskiego wykonał Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej pod kierownictwem Mariusza Mroza. Chór zdobył drugie miejsce ex aequo w kategorii chórów amatorskich świeckich.

Na koniec koncertu galowego wszystkie zwycięskie chóry z wyrazami szacunku i dziękczynienia zaśpiewały „Mnohaja leta”.

Festiwal Muzyki Cerkiewnej Hajnówka to prawdziwa uczta dla miłośników muzyki cerkiewnej. Oby takich inicjatyw na Podlasiu było więcej. Czuję wdzięczność i podziw dla wszystkich występujących chórzystów, dyrygentów oraz organizatorów tej zacnej imprezy.

 

Emilia Zambrzycka

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.