Casanova w choreografii Gray'a Veredon - premiera na XXVI Łódzkich Spotkaniach Baletowych

-
19.10.2022
Casanova w choreografii Gray'a Veredon na XXVI Łódzkich Spotkaniach Baletowych

Gray Veredon - nowozelandzki choreograf znany w Łodzi z takich hitów baletowych, jak m.in.: „Wolfgang Amadeus”, „Sen nocy letniej czy „Ziemia obiecana” – tym razem zaprasza nas na spotkanie z bohaterem wyjątkowym…

Giacomo Casanova to postać historyczna, ale i legendarna, która swoją osobowością, sposobem bycia i nietuzinkowym podejściem do życia i ludzi – jednych bulwersowała, drugich zadziwiała beztroską, nonszalancją i bezkompromisowością. Obrastała w mity i była natchnieniem dla wielu twórców różnych dziedzin sztuki.

 

W październiku 1765 roku Casanova przyjechał z Petersburga do Warszawy. Został życzliwie przyjęty przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Odwiedził również Lwów i Puławy. Miał nadzieję zostać sekretarzem królewskim, ale po pojedynku na pistolety, w którym ciężko ranił podstolego wielkiego koronnego Franciszka Ksawerego Branickiego (poszło oczywiście o kobietę - tym razem była to włoska tancerka Teresa Casaci), jego życiu zaczęli poważnie zagrażać stronnicy Branickiego. Ostatecznie popadł jednak w niełaskę u króla, który w lipcu 1766 roku nakazał mu na opuszczenie kraju.

 

Czy w spektaklu do muzyki Antonio Vivaldiego znajdzie się wątek polski? Jakich niezwykłych wyczynów głównego bohatera będziemy świadkami? Czy twórca baletu i jego bohaterowie zaskoczą nas i zachwycą, czy może zszokują i rozbawią? Jedno jest pewne: to będzie spektakl baletowy, którego długo nie zapomnimy!

Casanova, próba

W swoim pamiętniku „Historia mojego życia” Giacomo Casanova przedstawił jeden z najwierniejszych opisów realiów XVIII w. To żywa i pełna kolorytu opowieść, a nie tylko suche historyczne odwzorowanie epoki. Casanova spędził lata na podróżach po Europie, spotykając się z książętami, monarchami, sławnymi artystami i filozofami. Zawsze znajdował też sposób, aby zarobić pieniądze i spotkać egzotyczne kobiety. Po osadzeniu w więzieniu w Pałacu Dożów opracował plan ucieczki. Ta genialna akcja była pierwszym i jedynym przypadkiem, w którym komukolwiek udało się uciec z tego miejsca.
Dla Casanovy znaczyło to jednak, że został wyrzucony z ukochanej Wenecji. Tym samym zapoczątkowało to okres nieustannych podróży.
 
Świadomy tego, że śledzą go weneccy szpiedzy, przemieszczał się po Europie wzdłuż i wszerz wykupując kolejne loty do odległych destynacji. Jego celem było przypodobanie się bogatym i sławnym arystokratom z dworów, które odwiedzał. Nie wspominając o czasie, który poświęcił na doskonalenie swojej sztuki uwodzenia. Był człowiekiem wielkiej hojności, człowiekiem, który pomagał młodym dziewczętom w ucieczce z kochankami przed okrutnymi ojcami. Wydawał fortunę na wyszukane kolacje, które stały się częścią jego sztuki perswazji. Wierzył, że każdej spotkanej kobiecie ma do zaoferowania coś wyjątkowego, co stało się siłą napędową jego popędu seksualnego.
 
Partytura muzyczna baletu oparta jest na zapomnianej muzyce Vivaldiego po jej ponownym odkryciu w bibliotece w Turynie. Doprowadziło to do renesansu muzyki i wykonań, wskazało nowy kierunek ataku i tempa, co sprawia, że ​​muzyka Vivaldiego jest bardziej akceptowalna dla współczesnej publiczności.
 
Co prawda Vivaldi i Casanova nie mieli możliwości się poznać, ale obaj mieszkali w Wenecji w tej samej epoce artystycznej i obaj byli zaznajomieni z tymi samymi tradycjami teatralnymi i muzycznymi.
 
Czuję się zaszczycony, że mam przyjemność połączyć te dwa potężne talenty.

Gray Veredon

CASANOVA

Gray Veredon, Antonio Vivaldi

 

Prapremiera 22 października 2022

W ramach XXVI Łódzkich Spotkań Baletowych

Następne spektakle 23 i 25 października 2022

 

kompozytor: Antonio Vivaldi

choreografia: Gray Veredon

scenografia: Zuzanna Markiewicz

multimedia: Roksana Kularska-Król

reżyseria świateł: Adam Trautz

kierownik baletu: Dominik Muśko

asystent choreografa: Beata Brożek-Grabarczyk, Natalia Fedorova, Ekaterina Kitaeva-Muśko

inspicjent: Anna Krzemińska, Mariusz Caban

 

obsada:

 

Casanova: Dominik Senator, Joshua Legge

Cospetto: Nazar Botsiy, Gintautas Potockas

Ludic: Chase Vining, Giuseppe Stancanelli, Yuki Itaya

C.C.: Alicja Bajorek, Kinga Łapińska

Teresa: Maria Góralczyk, Karolina Urbaniak, Riho Okuno, Ekaterina Kitaeva-Muśko

Cecilia: Sakurako Onodera, Larisa Zalevskaia, Boglarka Novak

Marina: Boglarka Novak, Riho Okuno, Larisa Zalevskaia

M.M.: Aleksandra Gryś, Ekaterina Kitaeva-Muśko, Lavinia Piwońska

Bettina: Izabella Grzybek, Klara Tyzo

Leah: Maria Góralczyk, Karolina Urbaniak

Voltaire: Krzysztof Pabjańczyk, Gintautas Potockas


 

COMEDIE DE L'ARTE

Harleqiun: Chase Vining, Giuseppe Stancanelli

Colombine: Monika Maciejewska-Potockas, Riho Okuno

Pantaloon: Dawid Kucharski, Fabian Michaux

Punch: Yuki Itaya, Giuseppe Stancanelli, Chase Vining

Scaramouch: Brandon Demmers, Paweł Kurpiel


 

Duch Miłości (kontratenor): Ekaterina Kitaeva-Muśko, Aleksandra Gryś

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.