Brytyjczycy a sprawa Polska
Do czasów Chopina Polska muzyka była słabo znana na świecie. Oczywiście nie znaczy to, że w Polsce nie komponowano czy też wykonywano muzyki. Szczególnie w okresie baroku w Polsce kwitła sztuka, komponowana była muzyka sakralna oraz świecka. Niestety do naszych czasów nie zachowało się wiele z partytur pochodzących z XVII czy też XVIII wieku, a i do tych, które się zachowały obecnie rzadko się zagląda. Prawie nie zdarzają się koncerty z Polską muzyką barokową, nie mówiąc już o nagraniach tych utworów. Szczególnie zatem cieszy, że ostatnio jeden z najlepszych zespołów chóralnych Wielkiej Brytanii, The Sixteen, zapoczątkował serię nagrań poświęconych Polskiemu Barokowi. The Sixteen znany jest melomanom w Anglii ze swoich licznych koncertów oraz nagrań prezentujących muzykę chóralną Renesansu oraz Baroku. Zespół ten należy do czołówki wykonawców muzyki dawnej I szczyci się licznymi nagraniami, do których w ostatnich czasach doszły dwa nowe, o których chciałbym wspomnieć.
Pierwszym nagraniem jest wybór utworów sakralnych Bartłomieja Pękiela (1633 – 1670). Pękiel należy do najznakomitszych twórców Polskiego Baroku. Był on pierwszym Polakiem, który miał tytuł królewskiego kapelmistrza. Wcześniej ten tytuł posiadało kilku Włochów. Do naszych czasów zachowało się jedynie 29 kompozycji Pękiela. Głównie są to utwory sakralne. Na płycie The Sixteen znajdują się między innymi: Missa a 14 oraz Missa Concertata La Lombardesca. Należą one do najwybitniejszych dzieł tego twórcy. Są one zakorzenione w tradycji renesansowej polifonii, jednak instrumentacja oraz pewne kontrasty w fakturze utworów wyraźnie wskazują na wpływy Włoskiego wczesnego baroku. The Sixteen wykonują te utwory z ogromną elegancją. Ich brzmienie na tym albumie jest charakterystyczne, pełne i naturalne.
Kolejnym albumem z serii poświęconej Polskiej muzyce dawnej jest płyta zatytułowana “The Blossoming Vine”. Znajdziemy tutaj utwory trzech Włoskich mistrzów, którzy tworzyli muzykę na Polskim dworze królewskim na przełomie XVI I XVII wieku: Vincenzo Bertolusi (1550 – 1608), Giovanni Francesco Anerio (1567 – 1630) oraz Asprilio Pacelli (1570 – 1623). Na tym albumie znajduje się muzyka sakralna poświęcona kultowi maryjnemu. Mimo, iż niektóre z tych utworów wydają się nieco schematyczne, wykonanie The Sixteen pod batutą Eamonna Dougana wydobywa z nich ogromny urok i lekkość.
Z przekonaniem mogę polecić te albumy wielbicielom muzyki sakralnej. Są to wykonania na wysokim poziomie prezentujące ciekawy i niestety zapomniany repertuar Polskiej muzyki dawnej. Zatem gratulacje dla The Sixteen, a my już czekamy na ich kolejne nagrania Polskiego Baroku.
Jacek Kornak