Bolesna trwałość cierpienia [Captain Who w Teatrze Rozrywki]
"Byłem, gdy Bóg stworzył wielkie wieloryby
Byłem falą
Starszą niż światło"
9 listopada 2022 roku w chorzowskim Teatrze Rozrywki będzie miała miejsce premiera morskiego musicalu autorstwa Wojciecha Stępnia, profesora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, pod tytułem "Captain Who".
Libretto do tego musicalu napisał Paweł Jędrzejko, amerykanista, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ta współpraca przyniosła w efekcie dzieło nietypowe. Zabarwiona tradycją folkową i z pozoru odległa od dominującej koncepcji twórczości uznawanej za „poważną” kompozycja stanowi jednak wyrazisty ukłon w stronę Henry'ego Purcella, barokowego kompozytora, który inspirował wielu twórców muzyki współczesnej, nie tylko tej prezentowanej w filharmoniach, ale także tej obecnej w ścieżkach dźwiękowych wielu filmów czy na estradzie rockowej.
Captain Who. Wysoka cena za bycie władcą istnienia
Koncepcja Stępnia, oparta na ludzkich głosach wspartych violą da gambą i skrzypcami, przenosi słuchacza w przestrzeń ponad i poza czasem, co powoduje, że "Captain Who" staje się refleksją nad bolesną trwałością cierpienia. Arie śpiewane przez Karolinę Borodziuk (Dziwka), Macieja Bartczaka (Captain Who), Artura Plintę (Chłopiec pokładowy), i Juliusza Krzysteczkę (Barman), uzupełniane przez polifoniczną harmonię zespołu szantowego Brasy, skrzypce jazzowe Mikołaja Kostki i violę da gambę Krzysztofa Firlusa, opowiadają o ludzkim uwikłaniu w relacjach, w których -- jak pisze kompozytor – „mężczyźni dominują nad światem w imię Boga i Króla, wykorzystując słabych i niewinnych, a kobiety traktując jak dziwki portowe. Płacą za to jednak wysoką cenę. Odcinając się od własnego serca stają są nieszczęśliwi i bezsenni na wieki”.
Captain Who. Postać, która nie ma imienia
Wszędzie, gdzie się pojawia Kapitan Who, pojawia się także cierpienie, którego on sam, kiedy pozwala sobie objawić ludzką twarz, także jest ofiarą. Musical Wojciecha Stępnia, oszczędny w środkach i prowokujący, osadzony w dynamicznej scenografii Julii Nowak i wizualizacjach Pawła Szymkowiaka, konsultowany reżysersko przez Grzegorza Eckerta, kwestionuje istotę heroicznego pojmowania męskości, który to stereotyp, choć wysławiany i hołubiony, spływa krwią.
Spektakl po raz pierwszy zostanie wykonany w wersji koncertowej 9 listopada o godzinie 17.30 i 19.30. Na pełne wykonanie sceniczne jeszcze czekamy!
Twórcy spektaklu:
muzyka: WOJCIECH STĘPIEŃ, libretto w języku angielskim: PAWEŁ JĘDRZEJKO, wizualizacje: PAWEŁ SZYMKOWIAK
występują: Captain Who - Maciej Bartczak, Whore - Karolina Borodziuk, Boy - Artur Plinta, Bartender - Juliusz Krzysteczko,
Zespół Szantowy Brasy, skrzypce jazzowe - Mikołaj Kostka, viola da gamba - Krzysztof Firlus
kierownictwo muzyczne - Krzysztof Firlus, Wojciech Stępień, scenografia - Julia Nowak
wizualizacje - Paweł Szymkowiak, konsultacja reżyserska - Grzegorz Eckert