Bezpłatne i płatne transmisje online z Filharmonii Łódzkiej

20.03.2021
Fot. Dariusz Kulesza

Ze względu na nowe obostrzenia pandemiczne w okresie od 20 marca do 9 kwietnia publiczność nie może być obecna w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej. Poszczególne koncerty zaplanowane w tym okresie zmienią więc swoje oblicze.

Koncerty 21 i 26 marca odbędą się w formie transmisji online. Będzie to transmisja bezpłatna w przypadku koncertu 21 marca – natomiast jeśli chodzi o koncert 26 marca, opłata za transmisję wynosi 14 zł.  Koncert 23 marca jest odwołany, zaś koncerty 28 i 30 marca odbęda sięw nowym terminie, o którym Filharmonia Łódzka poinformuje wkrótce..

Bilety nabyte stacjonarnie należy zwrócić w kasie biletowej FŁ, wpłaty za bilety zakupione online zwracane są automatycznie. Zakup biletów na transmisje online odbywa się drogą elektroniczną.

***

KONCERT ORATORYJNY
21 MARCA 2021 / NIEDZIELA / 17.00

BEZPŁATNA TRANSMISJA ONLINE

Dwa tygodnie przed Wielkanocą bedziemy mieli okazję wysłuchać arcydzieła muzyki oratoryjnej, nawiązującego do przeżywania Wielkiego Postu: „Niemieckiego requiem” Johannesa Brahmsa.

Utwór ten to swobodna interpretacja muzycznej tradycji mszy żałobnej. Przede wszystkim nie koncentruje się na tragizmie śmierci i surowości Sądu Ostatecznego - jego istotą są rozmyślania nad kruchością życia ludzkiego, wspomnienia o zmarłych i współczucie dla tych, którzy pozostali. Mimo że 35-letni kompozytor zadedykował requiem swojej zmarłej matce, jest ono na swój sposób pogodne, co zapowiadają już pierwsze słowa: „Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni”. Utwór nie opiera się na tekstach liturgicznych, lecz wykorzystuje swobodny wybór fragmentów z Nowego i Starego Testamentu. Prawykonanie requiem miało miejsce w Katedrze Bremeńskiej w Wielki Piątek 1868 roku, a więc niemal dokładnie 153 lata temu. „Niemieckie requiem” Brahmsa zabrzmi w Filharmonii Łódzkiej w wersji z towarzyszeniem dwóch fortepianów. Dyryguje chórmistrz Filharmonii Łódzkiej Dawid Ber. Partie solowe wykonają Eva Vesin i Michał Janicki.

Link do bezpłatnej transmisji: https://www.youtube.com/watch?v=kF6BQkrR6no

Wykonawcy:

Ewa Vesin – sopran
Michał Janicki – baryton
Marek Pająk / Zbigniew Rymarczyk – fortepian
Dawid Ber – dyrygent
Maria Hubluk-Kaszuba – przygotowanie chóru
Chór FŁ

Program:

J. Brahms – Ein deutsches Requiem op. 45 w wersji na chór mieszany, solistów i dwa fortepiany

 

KONCERT PASYJNY
26 MARCA 2021 / PIĄTEK / 19.00

OPŁATA ZA TRANSMISJĘ: 14 PLN
PŁATNA TRANSMISJA ONLINE

Koncert pasyjny w Filharmonii Łódzkiej wprowadzi słuchaczy w nastrój Wielkiego Tygodnia.

Prawdopodobnie na przedwielkanocny tydzień Joseph Haydn napisał symfonię „Lamentatione”. Wykorzystuje w niej melodię pasyjnej pieśni (lamentu), dobrze znanej i rozpoznawanej przez współczesnych sobie słuchaczy. Z tego powodu utwór, jak się sądzi, mógł być wykonywany nawet w kościele, choć na pewno nie podczas nabożeństw.

Utwory muzyczne o tytule „Stabat Mater” (z łac. „Stała Matka”) opierają się na tekście XII-wiecznej sekwencji opiewającej ból Matki Bożej, czuwającej pod krzyżem swojego Syna. W muzyce kompozycje takie pełnią rolę analogiczną do przedstawień Piety w sztukach wizualnych. Jedno z najpiękniejszych opracowań Stabat Mater zawdzięczamy włoskiemu kompozytorowi barokowemu Giovanniemu B. Pergolesiemu. Pergolesi napisał Stabat Mater na zamówienie neapolitańskiego bractwa Cavalieri della Vergine dei Dolori, które chciało zastąpić nowym opracowaniem wykonywany dotychczas utwór Alessandra Scarlattiego. 25-letni kompozytor, będący już uznanym twórcą oper, od strony muzycznej nadał swojej kompozycji cechy dzieła scenicznego: zaopatrzył je w popisowe arie i pełne emocji duety, oparte na melodyjnych tematach. Dzięki temu utwór w okresie Wielkiego Postu w pewnym stopniu zastępował operę – w owym czasie przed Wielkanocą teatry operowe były bowiem nieczynne.

Podczas koncertu wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą dyrektora artystycznego FŁ Pawła Przytockiego. Partie solowe wykonają Hanna Sosnowska – sopran i Kacper Szelążek – kontratenor. Słowo wstępne należy do Małgorzaty Janickiej-Słysz.

Wykonawcy:

Hanna Sosnowska – sopran
Kacper Szelążek – kontratenor
Paweł Przytocki – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna

Prowadzenie koncertu – Małgorzata Janicka-Słysz

Program:

J. Haydn – Symfonia d-moll nr 26 „Lamentatione”
G.B. Pergolesi – Stabat Mater P.77

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.