Bez katastrofy, za to triumfalnie - Grek Zorba w Teatrze Wielkim w Łodzi
Balet o radości życia, Bez katastrofy, za to triumfalnie, Triumf Zorby w Teatrze Wielkim – to tylko niektóre tytuły w prasie po premierze w 1990 roku; recenzenci przyjęli balet Lorki Massine’a z wielkim entuzjazmem, a publiczność – z euforią, by wielokroć wracać na widownię w kolejnych latach.
Postać Zorby – człowieka wolnego i króla życia z powieści Nikosa Kazantsakisa, spopularyzowana na całym świecie filmową kreacją Anthony Quinna, stała się symbolem swobody i bogactwa wewnętrznego, symbolem człowieka, który może być dobrym i nie boi się dobrym być. Jego finałowy porywający taniec sirtaki – od czasów filmu nazywany po prostu zorbą – jest kwintesencją filozofii życiowej i charakteru tytułowego bohatera, a niezwykle barwna muzyka Mikisa Theodorakisa – Greka z krwi i kości – „unosi” tancerzy w efektownej „greckiej” choreografii Lorki Massine’a. Publiczności zaś nie pozwala o sobie zapomnieć. I to na długo!
– Myślę, że polska publiczność będzie oczarowana bardziej niż przed laty, kiedy to ostatnio pokazywaliśmy Zorbę w Polsce. Jestem Rosjaninem i stwierdzam, że we wszystkich Słowianach jest coś podobnego. Jesteśmy bardziej wrażliwy na emocje, silniej ich doświadczamy, przez co sam proces twórczy i jego efekt jest bardziej poetycki niż u innych nacji – wyznaje choreograf.
Ten balet Massine’a, który miał swoją światową premierę w słynnej Arena di Verona, cięgle jest „w obiegu” na różnych, nie tylko europejskich scenach; zmienia się, nabiera nowych znaczeń, a jego choreografia rozwija się wraz z wykonującymi ją zespołami baletowymi. Jedynie muzyka pozostaje ta sama: wielobarwna, emocjonalna i dynamiczna.
– Wierzę w pewnego rodzaju przeznaczenie: po 30 latach i występach na całym świecie wracam tutaj, do miejsca, gdzie tak naprawdę zrodził się ten spektakl. To fascynujące. Pamiętajmy, że i zespół się zmienił, zmieniła się niejako sama technika: balet pod względem technicznym nie był tak zaawansowany 30 lat temu, jak jest teraz – dodaje.
Na pierwszym planie – Joshua Legge (Grek Zorba) i Lorca Massine (choreograf), fot. Joanna Miklaszewska
***
TEATR WIELKI W ŁODZI | GREK ZORBA | Mikis Theodorakis / Lorca Massine
Balet w dwóch aktach
Premiera 29 lutego 2020 r. godz. 19:00
kolejne spektakle: 1 marca godz. 19:00, 11 marca godz. 18:30
muzyka: Mikis Theodorakis
realizatorzy
libretto, choreografia: LORCA MASSINE
dekoracje, kostiumy: ZUZANNA MARKIEWICZ
asystent choreografa, przekaz układu choreograficznego: ANNA KRZYŚKÓW
asystent choreografa: NATALIA FEDOROWA
realizacja światła: ADAM TRAUTZ
inspicjenci: Anna Krzemińska, Mariusz Caban
(muzyka z nagrania)
obsada
Zorba – Joshua Legge
John - Dominik Senator, Maciej Pletnia, Fabian Michaux
Marina – Laura Korolczuk, Riho Okuno, Alicja Bajorek
Madame Hortense – Alicja Bajorek, Walentyna Batrak, Matylda Molińska
Manolios – Yuki Itaya, Wiktor Krakowiak-Chu, Witold Biegański
soliści, koryfeje, zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi
{info. pras}