Barokowa jesień [płyty na listopad]

Raphaël Pichon wraz ze swoim zespołem Pygmalion szturmem podbili świat muzyki klasycznej. O bilety na ich koncerty trzeba zabiegać z wyprzedzeniem, a ich trasy koncertowe przebiegają od Salzburga przez Paryż, Madryt po Moskwę i Pekin. Choć Pygmalion nie ma jeszcze nawet piętnastu lat, ma już na swoim koncie wybitne nagrania, a jego najnowszy album „Johann Sebastian Bach Motets” z pewnością dołączy do grona krążków z najciekawszymi interpretacjami tych utworów.

Motety Bacha to niewątpliwie szczytowe osiągnięcie muzyki polifonicznej. Klasyczne interpretacje tych utworów są pełne patosu i pompatyczne. Raphaël Pichon na najnowszym nagraniu zrewolucjonizował Bacha. Jego motety nie mają w sobie nic z pobożności, wręcz przeciwnie – niemal prowokują swoją tanecznością, radością i nieposkromioną energią. Pygmalion udowadnia, że Bach nie musi się kojarzyć z powagą i pietyzmem. Pod batutą Pichona zespół imponuje techniczną precyzją, ale też porywa francuskim wyczuciem rytmu. Na tym albumie słychać pasję muzyków i ich radość ze wspólnego wykonywania muzyki Bacha.

Johann Sebastain Bach: Motets; Pygmalion, Raphaël Pichon; Harmonia Mundi 2020

***

Nazwa francuskiego zespołu Café Zimmermann, specjalizującego się w muzyce barokowej, pochodzi od kawiarni w Lipsku, w której Bach i Telemann wykonywali swoją muzykę rozrywkową (czyli niesakralną). Była to pierwsza kawiarnia, do której wstęp miały kobiety. Muzycy Café Zimmermann grają utwory barokowe z lekkością i dynamizmem. Grupa wydała właśnie nagranie zatytułowane „Lamento”. Jest to wybór XVII-wiecznych niemieckich utworów instrumentalnych i wokalnych związanych ze śmiercią. Jako solista występuje kontratenor Damien Guillon. Wbrew swojej nazwie album nie zawiera muzyki skłaniającej wyłącznie do posępnej refleksji. Café Zimmermann wybrało utwory, które choć często brzmią melancholijnie i nostalgicznie, są niezwykle ekspresyjne. Śmierć w tych lamentach wiąże się niejednokrotnie z pięknym wspomnieniem ukochanej osoby, przywołują one radość ze wspólnie spędzonych chwil. Na płycie znajdziemy Kompozycje Bibera, Schmelzera, Bernharda oraz Frobergera .Ciekawostką  są utwory mało znanych starszych kuzynów J.S. Bacha: Johanna Michaela Bacha oraz Johanna Christopha Bacha.

Lamento; Damien Guillon, Café Zimmermann, Alpha Classics 2020

***

Forma Antiqva to hiszpański zespół z Oviedo specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej. Aarón Zapico jest jednym z liderów grupy, dyrygentem, a zarazem klawesynistą. Pomimo jego młodego wieku, już mówi się o nim jako o jednym z czołowych hiszpańskich interpretatorów baroku. Najnowszy album Forma Antiqva pod batutą Zapico udowadnia, że opinia ta to nie są jedynie plotki. Płyta zawierająca symfonie Vincenta Baseta, pochodzące z Madrytu z połowy XVIII w., jest niezwykle interesującym dokumentem historycznym zapomnianej dziś muzyki. Nagranie to jest jednak czymś znacznie więcej. Utwory Baseta w wykonaniu Forma Antiqva brzmią dość świeżo, aż chciałoby się powiedzieć nowocześnie. Zapico wyraźnie bawi się tutaj dynamiką, świetnie operuje tempami, ukazując muzykę Baseta jako pełną wigoru, a zarazem niezwykle oryginalną. Kompozytor miesza typowo hiszpańskie rytmy z późnobarokową elegancją. Warto odkryć urok i energię tej muzyki oraz przekonać się o kunszcie Forma Antiqva.

Symphonies, Baset; Forma Antiqva, Aarón Zapico; Winter & Winter 2020

Dr Jacek Kornak

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prestoportal.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów