Bajki Baletowe – niezbędnik młodego miłośnika baletu
Czy znacie historię Romea i Julii? Jeśli zobaczycie ją na scenie, opowiedzianą językiem tańca i muzyką, odnajdziecie w niej skrajnie różne uczucia: wielką miłość od pierwszego wejrzenia i nienawiść trwającą od niepamiętnych czasów. Ta szekspirowska historia pokazuje, że nie warto się kłócić i chować w sobie urazy aby nie utracić tego, co najważniejsze.
Romeo i Julia to już czwarty tom serii książek dla dzieci Bajki Baletowe.
Płaszcz, szpada, maski i eliksir
Działo się to w Weronie. Włoskie miasto od dawna dzieliła waśń między dwoma rodami: Kapuletich i Montekich. Stało się jednak tak, że mimo tej nienawiści młodziutka Julia i niewiele starszy Romeo zakochali się w sobie. Niestety dążenia ich rodzin były równie obojętne na ich uczucie co maski karnawałowe na balu, na którym po raz pierwszy Romeo zobaczył Julię. Pojedynki na szpady, kłótnie, bójki, wrogość – to wszystko sprawiło, że historia kończy się nieszczęśliwie, a całą Weronę po śmierci zakochanych okrywa żałoba.
Siergiej Prokofiew – obok Igora Strawińskiego i Dymitra Szostakowicza – to jeden z ważniejszych kompozytorów swojego czasu, twórca m.in. muzyki do baletu Kopciuszek oraz do pierwszych czarno-białych filmów radzieckich (m.in. Iwan Groźny, reż. Siergiej Eisenstein). Jego muzyka jest ekspresyjna i wyraziście rysuje wydarzenia – na pewno zapamiętacie uroczystą pawanę tańczoną na balu przez dostojników rodu Julii. Będzie też okazja, by dowiedzieć się nieco o pantomimie w baletach klasycznych.
Co w książce Romeo i Julia?
Libretto baletu z wyczuciem przybliża w bajce Tadeusz Rybicki. Rysowane piórkiem barwne ilustracje Klaudii Polak-Szewczyk pomagają młodym czytelnikom poznać treść dzieła. Katarzyna Gardzina-Kubała opowiada o sztuce baletowej w eseju-gawędzie i pomaga usystematyzować poznane informacje dzięki słowniczkowi pojęć baletowych.
W notach biograficznych zaprezentowano sylwetki kompozytora Siergieja Prokofiewa oraz Jurija Grigorowicza, autora pierwszej choreografii baletu Romeo i Julia Prokofiewa.
Całość uzupełniają tablice edukacyjne dotyczące pantomimy stosowanej w baletach klasycznych.
Entuzjastów baletu zapraszamy na www.bajkibaletowe.pl oraz na www.facebook.com/BajkiBaletowe – polubcie nas i bierzcie udział w konkursach.
Bajki Baletowe – niezbędnik młodego miłośnika baletu
Każdy tom z serii książek dla dzieci Bajki Baletowe, zawiera:
• bajkę napisaną na podstawie libretta baletu,
• esej-gawędę przedstawiającą kontekst powstania dzieła,
jego twórców i tajniki baletu,
• noty biograficzne kompozytora i choreografa,
• słowniczek pojęć baletowych, pomagający zrozumieć specyficzne,
choć wcale nieskomplikowane zagadnienia sztuki baletowej,
• tablice edukacyjne z ciekawymi ilustracjami.
Ze względu na rozbudowaną zawartość, książki z serii Bajki Baletowe są kompetentnym źródłem wiedzy dla młodego miłośnika baletu. Pomogą też rodzicom i wychowawcom odeprzeć ostrzał dociekliwych pytań najmłodszej, baaardzo wymagającej części publiczności.
O AUTORACH:
KATARZYNA K. GARDZINA-KUBAŁA baletem fascynowała się od dziecka. Nie zrealizowała dziecięcych marzeń o zostaniu tancerką, ale z powodzeniem zastąpiła je pracą w charakterze dziennikarki i krytyka muzycznego, specjalistki od spraw tańca i baletu. Ukończyła rusycystykę i studia dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim; wiedzę o balecie pogłębiała na studiach teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Była dziennikarką działu kultury „Trybuny”, krytykiem muzycznym „Życia Warszawy”, współpracowała z większością fachowych polskich czasopism muzycznych: „Ruchem Muzycznym”, „Muzyką”, „Twoją Muzą”, czasopismami teatrów operowych w Warszawie i Poznaniu. Publikuje w programach teatralnych spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Współtworzy Ogólnopolski Klub Miłośników Opery „Trubadur” oraz forum dyskusyjne balet.pl. W 2008 roku brała udział w reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Była sekretarzem literackim Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Obecnie jest krytykiem niezależnym, współpracuje z Instytutem Muzyki i Tańca.
TADEUSZ RYBICKI reżyser, aktor, literat. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 1988–1992 grał w Teatrze im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze. Jest współzałożycielem i aktorem Teatru Cinema (1992), założycielem i reżyserem Teatru Pracownia Prowincja (2007) oraz teatru osób uzależnionych Karawana (2009). Istotnym źródłem inspiracji jest dla niego teatr tańca. Od początku lat 90. XX wieku prowadzi autorskie teatralne i teatralno-taneczne programy warsztatowe, także dla dzieci (Dotknij bajki dla dzieci niewido¬mych, Warsztat Eskimoski). Napisał książkę Szelest w pyszczku – wierszyki i zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka (WSiP). Jest autorem bajek dla dzieci, w tym bajki Dziadek do orzechów, Jezioro łabędzie, Kopciuszek oraz Romeo i Julia z serii Bajki Baletowe.
KLAUDIA POLAK-SZEWCZYK autorka ilustracji do książek Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Kopciuszek, Romeo i Julia oraz projektu graficznego i koncepcji serii Bajki Baletowe. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ukończyła Podyplomowe Studia Polityki Wydawniczej i Księgarstwa UW. Projektantka grafiki i założycielka Studia Blok. Autorka projektów książek, m.in. Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie).
Patron serii: Teatr Wielki Opera Narodowa Polski Balet Narodowy
Patroni medialni: Radio PIN, Qlturka.pl, We-dwoje.pl, Babyonline.pl, Mini-Kultura.pl, Bliżej Przedszkola, Kulturaonline.pl, Dziecko w Warszawie, parenting.pl.