Astor Piazzolla uwodzi [„Maria z Buenos Aires” w ARTE TV]
„Maria z Buenos Aires” jest określana mianem „tanga operita”. Autorem libretta jest urugwajski dziennikarz i poeta Horacio Ferrer. To opowieść o młodej dziewczynie „zapomnianej między niewiastami”, która opuszcza prowincję i przenosi się do stolicy.
Kobieta ulega urokowi wielkiego miasta królującego nad Rio de la Plata, oszałamia ją jego zgiełk. Historia ma tragiczny finał – Maria sprzedaje własne ciało, umiera i jest skazana na błąkanie się po czeluściach piekielnych. Wówczas na deskach Narodowej Opery Reńskiej w Strasburgu odsłania się całkiem inne Buenos Aires – mroczna metropolia, której dotąd nie znaliśmy. Muzyka Astora Piazzolli (1921–1992) czerpie zarówno z jazzu, jak i z muzyki Bacha czy z tanga argentyńskiego. W wykonaniu argentyńskiego zespołu artystycznego (Matias Tripodi – choreografia, paryska Orkiestra La Grossa pod dyrekcją Nicolasa Agullo) brzmi świetnie – momentami lirycznie, kiedy indziej brawurowo.
Choć spektakl nie należy do najkrótszych, trzyma w napięciu, momentami porywa, a z czasem w każdej z tancerek i pieśniarce każe nam odnajdywać za sprawą pięknej Marii cząstkę samego siebie. Piazzolla uwodzi swoją muzyką, która potrafi zainspirować tancerzy i muzyków do odnajdywania w sobie coraz większych pokładów ekspresji. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że akcja sceniczna i sposób filmowania niekiedy sprawiają wrażenie statycznych, ale być może właśnie dzięki temu odbiorca ma szansę mocniej skoncentrować się na muzyce.
Narodowa Opera Reńska, uznana przez magazyn „Opernwelt” za operę roku, zaprezentowała „Marię z Buenos Aires” przy okazji festiwalu Arsmondo poświęconego w 2019 r. kulturze argentyńskiej. Jest to kulminacja współpracy Matiasa Tripodiego z operą, rozpoczętej w 2017 r. Za warstwę wizualną odpowiadał Claudio Larrea.
(MB)
ZOBACZ:
https://www.arte.tv/pl/videos/089942-000-A/maria-z-buenos-aires/