Adina Rossiniego w drugiej odsłonie Royal Opera Festival
Po wyśmienitej inauguracji czwartej edycji Royal Opera Festival, jaka miała miejsce w sobotę, 18 czerwca br. w ogrodach Konsulatu Generalnego Austrii, czas na kolejne wydarzenie festiwalu – półsceniczną prezentację jednoaktówki Gioacchino Rossiniego pt. Adina. Operę w wykonaniu Orkiestry i Chóru Męskiego Filharmonii Krakowskiej pod batutą Luciano Acocellego usłyszeć można w piątek, 24 czerwca 2022 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 25 czerwca 2022 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Filharmonii przy ulicy Zwierzynieckiej 1. W partiach solowych wystąpią Iida Antola jako Adina, Hyunduk Kim w roli Selima, Emmanuel Franco jako Califfo, Gökmen Sahin – Mustafa oraz Bartosz Jankowski w partii Alego.
Jednoaktówka Rossiniego powstała w 1818 roku na zamówienie syna prefekta policji, Dioga Inácia de Pina Manique – w prezencie dla pewnej anonimowej sopranistki, najprawdopodobniej Luisy Valesi, późniejszej wykonawczyni tytułowej roli w Adinie. Opera opiera się na historii zmuszonej do ślubu z kalifem niewolnicy, która z pomocą młodego Selima postanawia ratować się ucieczką. Kochankowie zostają schwytani, Selim otrzymuje wyrok śmierci, ale zupełnie niespodziewanie okazuje się, że tytułowa bohaterka jest dawno zaginioną córką kalifa i wszystko kończy się szczęśliwie. Tę zgrabną, choć nieco trywialną fabułę osadzoną w tureckich, modnych podówczas realiach, napisał, a raczej przerobił z tekstu istniejącej już opery Francesca Basiliego Il califo e la schiava, zaprzyjaźniony z kompozytorem librecista – Gherard Bevilacqu-Aldobrandini. Kontrakt na powstanie opery zawierał bowiem zapis, który obligował kompozytora do szybkiego napisania utworu, stąd pośpiech, który skutkował również pominięciem uwertury. Sam Rossini traktował nowe dzieło, jako „raczej szkic piórkiem i tuszem niż pełny rysunek w odpowiedniej skali” i na dodatek, wbrew swoim zwyczajom, nie pojawił się na premierze. Miała ona miejsce dopiero osiem lat po napisaniu opery – z okazji ponownego otwarcia Teatro de San Carlos w Lizbonie.
Po wielu latach zapomnienia Adina została ponownie wystawiona w Accademia Chigiana w Sienie w sezonie 1963/64, a w XXI wieku wróciła w chwale, pokazywana kilkukrotnie podczas festiwalu operowego im. Gioacchina Rossiniego w Pesaro. W tym roku po raz pierwszy kompozycja „łabędzia z Pesaro” będzie również przedmiotem oceny publiczności czwartej edycji festiwalu Royal Opera Festival.
ROF od swej pierwszej edycji w 2019 roku ustanowił włoskiego geniusza stylu belcanto – Gioacchino Rossiniego – głównym artystą, wokół którego i na którym opiera się koncepcja szerszego pokazania muzyki i jej ponadczasowych zależności. Jednym z ważniejszych celów, jakie przyświecają organizatorom, jest przywracanie kulturze zapomnianych dzieł, stąd w programie znalazły się dzieła mało znane melomanom lub wręcz nigdy jeszcze w Polsce nie wystawiane. Festiwal adresowany jest do zróżnicowanej pokoleniowo publiczności i w swojej nadrzędnej idei chce przekonać szerokie audytorium, że kultura wysoka jest niezbędna dla współczesnego człowieka, a odkrywanie jej walorów poprzez eksponowanie międzynarodowych konotacji muzycznych i odkrywanie artystów nieznanych bądź zapomnianych, ten cel tylko wzmacnia.
Royal Opera Festival to wydarzenie cykliczne, organizowane od 2019 roku, a od ubiegłej edycji opiera się na współpracy Stowarzyszenia Passionart – głównego organizatora i pomysłodawcy festiwalu, z Filharmonią im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz z Belcanto Opera Festival. Rossini in Wildabad (Niemcy).
Partner główny: Województwo Małopolskie
Organizator festiwalu: Stowarzyszenie Passionart
Współorganizator: Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie,
Partnerzy: Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach
Instytut Kultury Włoskiej w Krakowie
{info. pras}