90. urodziny Bogusława Schaeffera [koncert w Filharmonii Krakowskiej]
6 czerwca tego roku mija 90. rocznica urodzin Bogusława Schaeffera, wybitnego kompozytora i dramaturga. Z tej okazji w najbliższą niedzielę 2 czerwca 2019 o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert pod tytułem Schaeffer Muzyki Centrum.
Tytuł wydarzenia odnosi się do wieloletnich szczególnych związków kompozytora z zespołem założonym w 1977 roku przez jego studenta, Marka Chołoniewskiego. Bogusław Schaeffer od samego początku istnienia formacji był jej autorytetem, przyjacielem i członkiem. Wśród wykonawców filharmonicznego koncertu znajdują się jego współzałożyciele: Mariusz Pędziałek i Kazimierz Pyzik oraz Olga Szwajgier, Jan Pilch i Jan Cielecki, a także Dominika Peszko przyjęta do zespołu w 2015 roku oraz mocno związany z zespołem artysta wideo, Artur Lis.
W programie koncertu jubileuszowego znajdą się utwory z różnych okresów twórczości kompozytora, z zastosowaniem nietypowych nowatorskich rozwiązań formalnych, ekspresyjnych oraz elementów intermediów. Utwory te są ponadto ważną częścią repertuaru 42-letniej działalności Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum. Free Form I został prawykonany 13 stycznia 1978 roku w krakowskiej Galerii Krzysztofory, Bewegung powstał specjalnie dla zespołu Muzyka Centrum, zaś Proietto Simultaneo prawykonano na Festiwalu Warszawska Jesień w 1982 roku. Niespodzianką wieczoru będzie natomiast Akt twórczy, kompozycja w formie scenariusza, która wykonana zostanie po raz pierwszy przed publicznością.
Już w 1964 roku Stefan Kisielewski napisał o kompozytorze: „osobne miejsce w moich doznaniach i to doznaniach akustyczno-intelektualnych, rezerwuję dla młodego jeszcze ojca awangardy – Bogusława Schaeffera. Ten człowiek – pisze Kisielewski – budzi we mnie przesądny niemal lęk, jako że wie wszystko i potrafi wszystko, a każdy jego utwór, choć na pozór nieraz trudny i dyskusyjny dla publiczności (co prawda więcej w tym częstokroć famy i sugestii niż rzeczywistego ekskluzywizmu), przynosi mi nową, odmienną emocję i to emocję zgoła bezpośrednią, choć i niepowszednią: ów człowiek, który zawsze wszystkich zaskakuje, zdobył się i na takie zaskoczenie, że będąc wszakże teoretykiem i intelektualistą, w muzyce jest jak najautentyczniej emocjonalny”.
{info. pras}