51. EDYCJA „ZŁOTEJ TARKI” ZA NAMI
51. Międzynarodowy Festiwal Jazzu Tradycyjnego Old Jazz Meeting „Złota Tarka” pod Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gustawa Marka Brzezina dobiegł końca. Amfiteatr im. Louisa Armstronga w Iławie na trzy dni wypełnił się jazzową muzyką, artystami z Polski i z zagranicy oraz wspaniałą publicznością.
Wpiątek o 19:30 ze Starego Miasta w kierunku amfiteatru ruszyła Parada Nowoorleańska z zespołem Brass Federacja. Festiwal poprowadził Paweł Sztompke. Po uroczystym otwarciu wydarzenia przez Dawida Kopaczewskiego – Burmistrza Miasta Iławy rozpoczęły się prezentacje konkursowe.
Z inicjatywy Lidii Miłosz i dyrektora artystycznego Grzegorza Grzecha Piotrowskiego Iławskie Centrum Kultury przywróciło konkurs o Nagrodę Złotej Tarki, który nie był organizowany przez pięć minionych edycji. Odbył się on w odświeżonej formule. Jednym z warunków uczestnictwa obok prezentacji w języku polskim i angielskim było przedstawienie materiału autorskiego. W jury zasiedli: Adam Schmidt, Józef Eliasz, Wiesław Pieregorólka, Igor Zakus, Krzysztof Wilski, Paweł Brodowski, Grzech Piotrowski. Eksperci oceniali występy wokalne: Laury Godziejewskiej, Zuzanny Wojnickiej i Natalii Capelik-Muianga z zespołem oraz Ignacego Wendta z zespołem. Jury przyznało główną nagrodę w kwocie 10 000 zł Ignacemu Wendtowi z zespołem. Czek na 3000 zł i dodatkową nagrodę za kompozycję (1000 zł) przyznano Natalii Capelik. Pozostałe konkursowiczki otrzymały wyróżnienia i po 1000 zł. Laureatom dwóch pierwszych miejsc przyznano również nagrody specjalne – możliwość debiutów na ogólnopolskich festiwalach jazzowych organizowanych przez Grzegorza Grzecha Piotrowskiego, Józefa Eliasza i Piotra Schmidta.
Publiczność bardzo dobrze przyjęła koncerty Brass Federacji i Niki Lubowicz z gościnnym udziałem Henryka Miśkiewicza. Występ Niki był prezentacją materiału z płyty „Nika Sings Ella”, na której artystka sięgnęła po standardy jazzowe z repertuaru Elli Fitzgerald. Następnie publiczność tłumnie ruszyła na bal jazzowy. Do tańca przygrywał zespół Szymona Klekowickiego Parnas Band z Tamarą Behler.
Sobotni program w amfiteatrze rozpoczął koncert galowy „100 lat jazzu w Polsce”. Orkiestra Alchemik Big Band towarzyszyła występom wokalnym: Janusza Szroma, Justyny Jeleń, Ady Kiepury i Tamary Behler. Mogliśmy usłyszeć szlagiery polskiej muzyki filmowej, między innymi: „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą”, „Wojnę domową” i „Jej portret”. Aplauz publiczności wywołały solowe partie instrumentalne Henryka Miśkiewicza, Wiesława Pieregorólki i Piotra Schmidta oraz „wojna na instrumenty” w wykonaniu Adama Wendta (saksofon) i Ignacego Wendta (trąbka). Słuchacze żywo reagowali na wirtuozerskie partie wibrafonowe, które zaprezentował Bernard Maseli.
Pojawienie się na scenie Ewy Bem zachwyciło publiczność. Wokalistka przywitała gości kołysanką i serdecznym: „Przyjechałam do domu”, nawiązując do przyznanego jej w 2021 roku tytułu Honorowego Obywatela Miasta Iławy. Utwory przeplatała refleksjami. Występ uwieńczyła fragmentami swoich piosenek również wpisujących się już w 100-lecie jazzu w Polsce.
Dużą część wieczoru wypełnił koncert Hanny Banaszak z zespołem. W utworze z filmu „Dzieci Sancheza” zaśpiewała partię trąbki. Pokłoniła się również Krzysztofowi Komedzie. Zakończyła spotkanie z publicznością wyczekiwaną, liryczną „Sambą przed rozstaniem”. Zarówno Ewa Bem, jak i Hanna Banaszak wyraziły pragnienie ponownego spotkania z gośćmi kolejnych festiwali jazzowych w Iławie. Koncerty w amfiteatrze zamknął widowiskowy występ szwedzkiej wokalistki Gunhild Carling z towarzyszeniem członków rodziny Carling. Grupa bawiła publiczność radosnym jazzem w stylu nowoorleańskim w połączeniu z tańcem, akrobatyką, żonglowaniem, humorem i magią. Specjalnym gościem na zaproszenie Gunhild był Dymitr Markiewicz, legendarny puzonista, obecny na polskiej scenie jazzowej od 60 lat. Energia i radość występu udzieliły się publiczności, która ruszyła do tańca, a potem chętnie przeniosła się do parku, gdzie na małej scenie improwizowali muzycy jazzowi występujący wcześniej w koncercie galowym. Do składu dołączyła Nana Carling z partiami wokalnymi.
Iławskie Centrum Kultury zadbało, by w programie obok biletowanych koncertów głównych na scenie amfiteatru dostępne były wydarzenia niebiletowane, takie jak: wystawa okładek „Jazz Press” w sali konferencyjnej ICK, wernisaż i wystawa grafik Agaty Topolewskiej pt. „Ekspresje jazzowe” i „Impresje iławskie” w Galerii Jazzowej przy ratuszu, ball jazzowy oraz jam session w parku. Hejnał autorstwa Henryka Majewskiego odegrał z wieży ratusza Kazimierz Nitkiewicz. Jazz w wykonaniu Adama Wendta, Michała Jarosa, Leny Nowak i Krzysztofa Gradziuka towarzyszył gościom biletowanych rejsów po Jezioraku. W sobotę odbył się koncert w Zakładzie Karnym w Iławie. Karolina Szewc (śpiew) wykonała własne utwory z zespołem w składzie: Albert Karch (piano, aranże) i Igor Wiśniewski (gitara). Przywołaliśmy w ten sposób pamięć o Stanisławie Cejrowskim, który zainicjował „Jazz za kratami”.
Podczas festiwalu wręczone zostały honorowe statuetki 51. Międzynarodowego Festiwalu Old Jazz Meeting „Złota Tarka”. Wśród uhonorowanych znaleźli się autorzy publikacji „50 x Złota Tarka” wydanej nakładem Iławskiego Centrum Kultury: Krzysztof Wilski, Witold Mirski i Adam Ludwiczak. Więcej o wydawnictwie można przeczytać TUTAJ
Statuetkami honorowymi nagrodzeni zostali również: Bogdan Wojtek Bartkowski i Aleksander Pałac. W imieniu „Starej Stodoły” honorową statuetkę i 6 kompletów książek odebrał również Krzysztof Niżyński. Iławskie Centrum Kultury uhonorowało w ten sposób pamięć o grupie inicjatywnej i o miejscu, w którym zrodził się konkurs o nagrodę „Złotej Tarki”. Honorowe statuetki powędrowały również do Hanny Banaszak, Janusza Szroma, Gunhild Carling, Dimitra Markiewicza i Andrzeja Krzeszowskiego.
Dwutomowa publikacja „50 x Złota Tarka” została również uroczyście wręczona: Ewie Bem, Pawłowi Brodowskiemu, Peterowi Mante, Adzie Bartkowskiej, proboszczowi Andrzejowi Albiniakowi i księżom prowadzącym mszę jazzową. Festiwal zakończył się w niedzielę Mszą Jazzową z oprawą zespołu „The Africa Gospel Project” Petera Mante. Scenografię festiwalu tworzyły prace graficzne z kolekcji „Ekspresje jazzowe” wykonane przez Agatę Topolewską (więcej: TUTAJ) oraz zdjęcia archiwalne ilustrujące początki jazzu w Polsce z archiwum magazynu „Jazz Forum” udostępnione dzięki uprzejmości Pawła Brodowskiego – Redaktora Naczelnego magazynu „Jazz Forum”.
51. „Złota Tarka” była współfinansowana ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Samorządu Miasta Iławy.
Organizatorzy:
Iławskie Centrum Kultury
Dyrektor Festiwalu:
Lidia Miłosz
Dyrektor Artystyczny:
Grzegorz Grzech Piotrowski
Sponsorzy:
– STOART
– BANK MILLENNIUM
– ROLNIK IŁAWA
Partnerzy:
– Parafia Przemienienia Pańskiego w Iławie
– ZAIKS
– Iławskie Centrum Sportu Turystyki i Rekreacji
Patroni Medialni:
– Przegląd
– JazzPress
– JazzForum
– Presto
– Meloradio
– Gazeta Iławska/Olsztyńska – TVP3 Olsztyn.
O wystawach:
- „Ekspresje Jazzowe” Agaty Topolewskiej to kolaże stylistyczne zawierające odniesienia do elementów muzyki etnicznej, obecnych w afroamerykańskiej tradycji jazzu oraz eksperymentalnych brzmień.
„Impresje Iławskie” Agaty Topolewskiej to ilustracje będące rejestracją dźwięków ulicznych, zapachów miasta, wrażeń, widoków.
Prace do nabycia: artimaginacje.pl - „Postaci polskiej sceny jazzowej na okładkach Jazz Press” to wystawa zdjęć autorstwa Amadeusza Kuby Majerczyka z tytułowych stron magazynu „Jazz Press”.