46. Opolskie Konfrontacje Teatralne / „Klasyka Żywa” wracają na wiosnę!
Przez 10 dni Teatr im Jana Kochanowskiego w Opolu gościć będzie najciekawsze spektakle oparte o klasykę polskiej literatury. Publiczność festiwalowa będzie miała okazję w zobaczyć najlepsze klasyczne realizacje z różnych polskich scen oraz wziąć udział w wydarzeniach towarzyszących.
Po jesiennej, podwójnej edycji festiwalu, Opolskie Konfrontacje Teatralne wracają znów wiosną. 46. OKT, będące finałem VII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, odbędą się w dniach 27 maja - 5 czerwca 2022 roku.
Podczas przeglądu pokazane zostanie sześć tytułów: „Balladyna” w reżyserii Konrada Dworakowskiego z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu, dwa spektakle z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie: „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” (reż. Cezary Tomaszewski) oraz „Dziady” (reż. Maja Kleczewska), „Kurka wodna albo urojenie” w reżyserii Igora Gorzkowskiego z Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, „Lalka” w reżyserii Radosława Rychcika z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie oraz „Lilla Weneda” w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Wyboru najlepszych spektakli polskiej klasyki z 2021 roku, spośród 35 zgłoszonych do Konkursu przedstawień, dokonała Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Ewa Konstancja Bułhak, Zenon Butkiewicz, Tadeusz Kornaś, Beata Popczyk-Szczęsna, Karol Suszczyński, Maryla Zielińska.
– Tak jak poprzednie Opolskie Konfrontacje Teatralne upłynęły w cieniu pandemii, tak tegoroczne przychodzi nam organizować w cieniu brutalnej rosyjskiej napaści na Ukrainę. – mówi Patryk Kencki, przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu. – Ufamy, że kontakt ze szlachetnymi dziełami literatury i teatru przypomni nam, jak ważną rolę w społecznym życiu odgrywa kultura. Zwłaszcza, że większość z utworów prezentowanych podczas tegorocznego festiwalu powstała w czasach, gdy nasze społeczeństwo zmagało się z narzuconą z zewnątrz przemocą i walczyło, by odzyskać wolność. Uświadomienie sobie tych faktów z pewnością skłoni nas wszystkich do okazania solidarności tym, którzy dziś muszą toczyć taką walkę.
– Wszyscy mocno przeżywamy to, co się dzieje – mówi dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, Elżbieta Wrotnowska-Gmyz. – Trudno o tym nie wspomnieć, ponieważ wojna w Ukrainie mocno przewartościowuje interpretacje i przesuwa akcenty. Jestem ciekawa, jak ten w połowie romantyczny repertuar wybrzmi w Roku Romantyzmu, i jakie znaczenia zostaną przez publiczność uznane za najważniejsze.
– Dzisiaj, w dobie toczącej się wojny niezwykle trudno jest cieszyć się świętem teatru - dodaje dyrektor Teatru im. Kochanowskiego i zarazem dyrektor festiwalu, Norbert Rakowski.
– Jednak 46-ta edycja Opolskich Konfrontacji, organizowana w nowym terminie i nowych wnętrzach naszego teatru, to zdecydowany „powiew lata”. Niezwykle satysfakcjonujące są również uczciwe decyzje komisji konkursowej, która wyłoniła kandydatów do finału konkursu. Dzięki temu mamy bardzo różnorodny, rzetelny i atrakcyjny program festiwalu na wysokim poziomie artystycznym. Myślę, że nasi goście będą mogli w Kochanowskim spędzić czas miło i pożytecznie.
Bogusławskiego – przyznawaną teatrom z przeznaczeniem na przygotowanie kolejnej klasycznej premiery – oraz inne nagrody regulaminowe, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę. Laureatów wyłoni Jury, którego skład ogłoszony zostanie w maju.
Wśród festiwalowych wydarzeń nie zabraknie również różnorodnych wydarzeń towarzyszących. Po każdym pokazie w foyer teatru będą odbywać się rozmowy z twórcami i aktorami prezentowanych tytułów. Dodatkowo wśród atrakcji znajdą się koncerty i czytania performatywne, zaplanowano również warsztaty wokół przedstawień, wykład „O języku klasyki we współczesnym teatrze polskim”, rozmowę o „kulisach klasyki”, a także wprowadzenia do spektakli, które będą odbywać się 45 min. przed prezentacjami. Centrum Edukacji Kulturalnej przygotowało także specjalną ofertę dla szkół i uczelni pn. „Plan lekcji_klasycznie”. Festiwal wzbogacony będzie także o cykl warsztatów dla rodzin z dziećmi.
---------------------------------
Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych.