18. Jazzowa Jesień im Tomasza Stańko w Bielsku-Białej rusza już w listopadzie
Już za niecały miesiąc w Bielsku-Białej rozpocznie się 18. Jazzowa Jesień im. Tomasza Stańko. W tym roku festiwal, którego współtwórcą i wieloletnim dyrektorem artystycznym był wybitny trębacz i kompozytor, odbędzie się w dniach 19-22 listopada. Podczas czterech festiwalowych wieczorów na scenie Bielskiego Centrum Kultury wystąpią: Dominik Wania, Marcin Masecki, Marcin Markowicz, Maciej Obara Septet, Orkiestra AUKSO, Jazz Band Młynarski-Masecki oraz duet Skalpel z Jazz Quartet i Piotrem Damasiewiczem. Festiwal wspiera wytwórnia ECM Records.
18. Jazzowa Jesień rozpocznie się solowym koncertem znakomitego pianisty Dominika Wani. Pochodzący z Sanoka pianista przez cztery lata grał u boku Tomasza Stańko. W jego zespole Wania poznał swojego kolejnego muzycznego partnera – saksofonistę Macieja Obarę, którego kwartet współtworzy do dziś. Jedna z najważniejszych polskich formacji ostatnich lat pozwoliła pianiście rozwinąć talent i rozpocząć karierę międzynarodową. Na scenie Bielskiego Centrum Kultury usłyszeć będzie można materiał z wydanego we wrześniu przez ECM Records albumu “Lonely shadows”. Krążek jest pierwszym w historii solowym albumem polskiego muzyka wydanym przez tę najbardziej prestiżową wytwórnię jazzową na świecie.
Drugim koncertem pierwszego dnia festiwalu będzie występ Orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. W programie wieczoru inspirowanego cyklem ECM New Series znajdą się utwory Mieczysława Wajnberga – Koncert fletowy z solistą oraz Concertino na skrzypce i orkiestrę i Dymitra Szostakowicza – Symfonia op. 110 bis na same smyczki. Solistami koncertu będą Magdalena Maliszewska, Piotr Nowak, Piotr Sałajczyk i Janusz Wawrowski.
Drugiego dnia Jazzowej Jesieni usłyszymy dwa projekty specjalne przygotowane na festiwal przez Macieja Obarę. Wieczór rozpocznie się od Koncertu na orkiestrę, saksofon i fortepian z udziałem Orkiestry AUKSO, Dominika Wani i Maciej Obary, do którego aranżacje przygotował Nikola Kołodziejczyk. Następnie, na scenie Bielskiego Centrum Kultury usłyszymy wyjątkowe wieloosobowe ensemble, do którego Maciej Obara zaprosił muzyków z nowej polskiej sceny jazzowej. Muzyk, który od samego początku swojej artystycznej drogi konsekwentnie rozwija swój własny język muzyczny, nawiązał do kompozycji Tomasza Stańko z albumu “Chameleon”, tytułując swój projekt “Euforila”.
Trzeci dzień 18. Jazzowej Jesieni rozpocznie swoiste tribute dla jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów – Arvo Pärta. Po repertuar tego genialnego kompozytora sięgnęli Marcin Masecki – jeden z najbardziej twórczych i oryginalnych muzyków młodego pokolenia, kompozytor, aranżer, eksperymentator, wirtuoz pianistyki i Marcin Markowicz – skrzypek, kompozytor, wykładowca, koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz drugi skrzypek Lutosławski Quartet. Na bielskiej scenie kuratorom projektu tworzyszyć będą: Roksana Kwaśnikowska na skrzypcach, Paweł Czarny na altówce, Tomasz Pokrzywiński na wiolonczeli, Grzegorz Tarwid na klawiszach i Paweł Szamburski na klarnecie.
Sobotni wieczór zakończy koncert duetu Skalpel z towarzyszeniem muzyków Jazz Quartet i Piotra Damasiewicza. Artyści zaprezentują projekt zatytułowany “Music for S”, podczas którego usłyszymy elektroakustyczne impresje inspirowane muzyką wieloletniego dyrektora artystycznego Jazzowej Jesieni. Już sam tytuł koncertu nawiązuje do pierwszego album kwintetu Tomasza Stańko, wydanego w 1970 roku. Album “Music for K” dedykowany był Krzysztofowi Komedzie. Duet DJów i producentów Skalpel podczas 18. Jazzowej Jesieni zaprezentuje własną interpretację całokształtu jego twórczości.
W finale festiwalu wystąpi Jazz Band Młynarski-Masecki. Uczestnicy koncertu na scenie Bielskiego Centrum Kultury zobaczą prawdziwą jazzową orkiestrę. Muzycy do podstawowego składu, który liczy 7 osób, dodali sekcję skrzypiec oraz trąbki i puzony. W ten sposób powstał 17-osobowy zespół o dużo szerszej brzmieniowej palecie, który zaprezentuje materiał z albumu “Płyta z zadrą w sercu”.
Jazzowa Jesień odbędzie się w Bielsku-Białej już po raz osiemnasty. Festiwal od dwóch lat nosi imię Tomasza Stańko, współtwórcy i wieloletniego dyrektora artystycznego. Obecnie, za program Jazzowej Jesieni odpowiada jego córka i menadżerka, Anna Stańko. Wybitny trębacz i kompozytor, który pozostaje duchem Jazzowej Jesieni, tak mówił o festiwalu: – Zawsze kochałem różnorodność i skrajności, zarówno w mojej muzyce, jak i sztuce w ogóle. Tutaj, podczas tworzenia programu festiwalu udało mi się pogodzić te dwie moje fascynacje i dzięki temu efekt jest tak niezwykły.
W poprzednich latach na festiwalu gościły takie gwiazdy światowej muzyki jak perkusista Manu Katche, gitarzyści John Abercrombie, John Scofield i Bill Frisell, trębacze Dave Douglas i Avishai Cohen, saksofoniści Ornette Coleman, Jan Garbarek i Andy Sheppard czy pianiści Chick Corea i Jason Moran. W tym roku – ze względu na sytuację epidemiczną COVID-19 – do udziału w festiwalu organizatorzy zaprosili wybitnych polskich muzyków.
Patronat nad festiwalem objął Prezydent Miasta Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski. 18. Jazzową Jesień im. Tomasza Stańko wspiera ECM Records. Sponsorami festiwalu są miasto Bielsko-Biała i AQUA S.A. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Jazz Band Młynarski Masecki, fot. mat. pras.
Wszystkie koncerty odbędą się w Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury przy ul. Słowackiego 27.
18. JAZZOWA JESIEŃ IM. TOMASZA STAŃKO W BIELSKU-BIAŁEJ
19–22 listopada 2020
PROGRAM
19 listopada 2020 (czwartek)
18:00: DOMINIK WANIA: LONELY SHADOWS
19:45: AUKSO. ORKIESTRA KAMERALNA MIASTA TYCHY: INSPIRED BY ECM NEW SERIES
20 listopada 2020 (piątek)
18:00: AUKSO. ORKIESTRA KAMERALNA MIASTA TYCHY, MACIEJ OBARA, DOMINIK WANIA:
MACIEJ OBARA “KONCERT NA ORKIESTRĘ, SAKSOFON I FORTEPIAN”
19:45: MACIEJ OBARA SEPTET: EUFORILA (projekt specjalny dla 18. Jazzowej Jesieni)
21 listopada 2020 (sobota)
18:00: MARCIN MASECKI, MARCIN MARKOWICZ, ROKSANA KWAŚNIKOWSKA, PAWEŁ CZARNY, TOMASZ POKRZYWIŃSKI, PAWEŁ SZAMBURSKI, GRZEGORZ TARWID: ARVO PÄRT
19:45: SKALPEL + JAZZ QUARTET FEAT. PIOTR DAMASIEWICZ: MUSIC FOR S
22 listopada 2020 (niedziela)
18:00: JAZZ BAND MŁYNARSKI–MASECKI: PŁYTA Z ZADRĄ W SERCU
O koncertach:
19 listopada 2020 (czwartek), 18:00
DOMINIK WANIA: LONELY SHADOWS
Dominik Wania rozpoznawalność na muzycznym rynku zaczął zdobywać grając u boku Tomasza Stańko. Zaproszenie od legendarnego jazzmana otrzymał zaraz po skończeniu studiów w New England Conservatory of Music w Bostonie. Podczas czteroletniej współpracy z trębaczem, w jego zespole, Wania poznał swojego kolejnego muzycznego partnera – saksofonistę Macieja Obarę, którego kwartet współtworzy do dziś. Jedna z najważniejszych polskich formacji ostatnich lat pozwoliła pianiście rozwinąć swój talent i rozpocząć karierę międzynarodową. Wraz z zespołem Obary odwiedził najlepsze jazzowe sale i festiwale na świecie, a także nagrał sześć płyt, z czego dwie ostatnie również znalazły się w katalogu ECM Records. Wania działa wielotorowo, bo poza występami i nagraniami w licznych jazzowych konstelacjach, poświęca się też pracy dydaktycznej w murach Akademii w Krakowie i Katowicach, a także nagrywa muzykę filmową we współpracy ze Zbigniewem Preisnerem. Jesienią ubiegłego roku, podczas dwudniowej sesji nagraniowej w Lugano powstał jego pierwszy solowy album dla ECM – „Lonely Shadows”. Premiera krążka odbyła się we wrześniu 2020 roku.
19 listopada 2020 (czwartek), 19:45
AUKSO. ORKIESTRA KAMERALNA MIASTA TYCHY: INSPIRED BY ECM NEW SERIES
Eksploracja cyklu wydawniczego ECM New Series to naturalne rozwinięcie formuły festiwalu Jazzowa Jesień, dedykowanego w głównej mierze katalogowi tej monachijskiej wytwórni. Na przestrzeni lat podczas festiwalu usłyszeć mogliśmy kilka akcentów z tej serii, m.in. koncerty wiolonczelistki Anji Lechner czy argentyńskiego gitarzysty Pablo Márqueza. Cykl ECM New Series powstał w 1984 roku w celu udokumentowania zachodnich dzieł klasycznych. Wydawane są tu utwory kompozytorów od wczesnych lat (Thomas Tallis, Carlo Gesualdo, Giovanni Pierluigi da Palestrina) do współczesnych (John Cage, Elliott Carter, Steve Reich i John Adams). W ramach 18. Jazzowej Jesieni Orkiestra AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia sięgnie do utworów kompozytorów wydawanych w ramach ECM New Series. W programie koncertu znajdą się utwory Mieczysława Wajnberga – Koncert fletowy z solistą oraz Concertino na skrzypce i orkiestrę (solista: Janusz Wawrowski) i – Dymitra Szostakowicza – Symfonia op. 110 bis na same smyczki.
20 listopada 2020 (piątek), 18:00
AUKSO ORKIESTRA KAMERALNA MIASTA TYCHY,, MACIEJ OBARA, DOMINIK WANIA:
MACIEJ OBARA “KONCERT NA ORKIESTRĘ, SAKSOFON I FORTEPIAN”
Maciej Obara, saksofonista, kompozytor i improwizator, na tegorocznej Jazzowej Jesieni przedstawi swoją muzykę w dwóch odsłonach. Pierwsza z nich to Koncert na orkiestrę, saksofon i fortepian. Orkiestrowe aranżacje przygotował Nikola Kołodziejczyk – pianista, kompozytor i aranżer.
20 listopada 2020 (piątek), g. 19:45
MACIEJ OBARA SEPTET: EUFORILA (projekt specjalny dla 18. Jazzowej Jesieni)
Saksofonista Maciej Obara, który w ubiegłym roku w wytwórni ECM wydał album „Three crowns”, specjalnie dla Jazzowej Jesieni stworzył wyjątkowe wieloosobowe ensemble, do którego zaprosił muzyków z nowej polskiej sceny jazzowej. Obara jest muzykiem, który konsekwentnie rozwija swój własny język muzyczny od samego początku swojej artystycznej drogi i jest bardzo efektywny w budowaniu swojej kariery muzycznej. Jako trzeci z Polaków, po Tomaszu Stańko i trio Marcina Wasilewskiego, znalazł się w wyjątkowym gronie artystów nagrywających dla ECM Records. Saksofonista bardzo dużo koncertuje – zarówno ze swoim polsko-norweskim Kwartetem, jak i jako gość wielu zagranicznych projektów. Dzięki doświadczeniu, wiedzy i otwartości projekt dla Jazzowej Jesieni nie tylko zaprezentuje polską scenę, a będzie też stymulatorem nowych połączeń.
21 listopada 2020 (sobota), 18:00
MARCIN MASECKI. MARCIN MARKOWICZ, ROKSANA KWAŚNIKOWSKA, PAWEŁ CZARNY, TOMASZ POKRZYWIŃSKI, PAWEŁ SZAMBURSKI, GRZEGORZ TARWID: ARVO PÄRT
Arvo Pärt to jeden z piękniejszych kompozytorów wywodzących się tradycji europejskiej muzyki klasycznej. Urodził się w 1935 w Paide w Estonii. Ukończył studia kompozytorskie w Tallinie i szybko znalazł się w tzw. sowieckiej awangardzie. W 1980 roku władze komunistyczne zmusiły Pärta wraz z rodziną do opuszczenia kraju. Pärtowie udali się najpierw do Wiednia, a następnie do Berlina, gdzie Arvo poznał Manfreda Eichera, legendarnego dyrektora wytwórni ECM, który natychmiast podpisał z kompozytorem kontrakt i uczynił go sławnym. Tak w skrócie. Od tego czasu Pärt został uhonorowany wielką ilością nagród i doktoratów honorowych. Jest w czołówce żyjących kompozytorów klasycznych. W 2010 roku wrócił do Estonii, gdzie mieszka do dziś. Właśnie po repertuar tego genialnego kompozytora sięga w swoim najnowszym projekcie Po repertuar tego genialnego kompozytora sięgnęli Marcin Masecki – jeden z najbardziej twórczych i oryginalnych muzyków młodego pokolenia, kompozytor, aranżer, eksperymentator, wirtuoz pianistyki i Marcin Markowicz – skrzypek, kompozytor, wykładowca, koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz drugi skrzypek Lutosławski Quartet. Na bielskiej scenie kuratorom projektu tworzyszyć będą Roksana Kwaśnikowska na skrzypcach, Paweł Czarny na altówce, Tomasz Pokrzywiński na wiolonczeli, Grzegorz Tarwid na klawiszach i Paweł Szamburski na klarnecie.
21 listopada 2020 (sobota), 18:00
SKALPEL + JAZZ QUARTET FEAT. PIOTR DAMASIEWICZ: MUSIC FOR S
Elektroakustyczne impresje inspirowane muzyką Tomasza Stańko. Skalpel to polski duet nu jazzowy tworzony przez Marcina Cichego i Igora Pudło. Obaj są didżejami i producentami nagrań. Wspólnie tworzyć zaczęli w 2000 roku, a w 2004 roku podpisali kontrakt z kultową brytyjską wytwórnią Ninja Tune. Muzyka, którą tworzą to połączenie tego, co tradycyjne, z nowoczesnością. Do tworzenia własnych utworów wykorzystują głównie polski jazz z lat 60. i 70., nadając mu całkowicie nowe brzmienie. W 2009 roku formacja została wyróżniona Paszportem Polityki za "oryginalny mariaż jazzu i elektroniki, za swobodne i twórcze przekraczanie granic muzycznych stylów".
Latem 2019 roku z okazji 77. rocznicy urodzin Tomasza Stańko, Skalpel wspólnie z trębaczem Piotrem Damasiewiczem po raz pierwszy zaprezentowali program “Music for S”.
- Nie miał to być koncert żałobny, ale celebracja życia Tomasza Stańko - mówi Igor Pudło. - Przygotowaliśmy własną panoramą jego twórczości: od poczynań awangardowych, free jazzowych, utrwalonych na płycie „Twet” czy nagraniach koncertowych z klubu Remont i z Pałacu Prymasowskiego, poprzez bardziej przystępne formy, jak te z płyty „C.O.C.X.” czy wreszcie muzykę znaną z jego albumów nagranych dla wydawnictwa ECM. Próbujemy stworzyć takie uniwersum muzyki Tomasza Stańko, które w naszych głowach istnieje od dawna. Już na naszych pierwszych płytach sięgaliśmy po sample z jego albumów, jednak nigdy dotąd nie wykorzystywaliśmy brzmienia jego trąbki - dodaje artysta.
22 listopada 2020 (niedziela), 18:00
JAZZ BAND MŁYNARSKI–MASECKI: PŁYTA Z ZADRĄ W SERCU
Jazz Band Młynarski-Masecki to zespół grający przedwojenny polski jazz. Wbrew obiegowej opinii, jazz nie trafił do Polski na falach słuchanego po kryjomu Radia Wolna Europa. Pierwsze polskie jazzowe utwory powstawały już pod koniec lat 20. ubiegłego wieku. Wybitny pianista Marcin Masecki razem z Janem Emilem Młynarskim powołali do życia zespół odwołujący się do starej tradycji polskich orkiestr jazzowych międzywojnia. W repertuarze Jazz Bandu znalazły się utwory swingowe, w większości nieznane.
W tym roku Jazz Band Młynarski-Masecki wracają do Bielska-Białej ze swoją drugą płytą. Tym razem artyści postanowili pójść o krok dalej i spełnić swoje wielkie marzenie o prawdziwej jazzowej orkiestrze. Do podstawowego składu, który liczy 7 osób, dodali sekcję skrzypiec oraz trąbki i puzony. W ten sposób powstał 17-osobowy zespół o dużo szerszej brzmieniowej palecie.
Tytuł „Płyta z zadrą w sercu” to tytuł jednej z piosenek jednego z największych polskich tekściarzy XX wieku – Mariana Hemara. Polski przekład amerykańskiego standardu Cliffa Frienda, Charliego Tobiasa i Boyda Buncha robił furorę w jednej z rewii warszawskiego teatru Cyrulik Warszawski w 1938 roku. Muzycy zapatrzeni w stare fotografie i zasłuchani w orkiestry polskie i amerykańskie, postanowili stworzyć świat, w którym II wojna światowa nie miała miejsca, a jazzbandy taneczne w Polsce nie przestają istnieć i grają, czerpiąc ze wszelkich dobrodziejstw nowoczesności.
AUKSO, fot. Marta Rybicka
O festiwalu:
Jazzowa Jesień 2020 to już 18. edycja festiwalu. Od dwóch lat on nosi imię Tomasza Stańko, który był jego dyrektorem artystycznym i wraz z Bielskim Centrum Kultury stworzył ten festiwal. Wybitny trębacz i kompozytor nadal pozostaje duchem Jazzowej Jesieni.
Jego wpływ na światowy jazz zostawił swój mocny ślad właśnie tu, na Jazzowej Jesieni w Bielsku-Białej. Coroczne listopadowe spotkania i premierowe projekty pozostawiły masę wspomnień. Dyrektor artystyczny (zmarły w lipcu 2018 roku) co roku przygotowywał specjalny koncert, zawsze zapraszając ciekawych muzyków i prezentując się w różnych wcieleniach i konfiguracjach. Mimo, iż patrona Festiwalu nie ma już z nami, podążamy jego artystyczną drogą w przyszłość pełną niesamowitej muzyki.
Tomasz Stańko wypowiadając się jako dyrektor artystyczny Jazzowej Jesieni, mówił:
- Zawsze kochałem różnorodność i skrajności, zarówno w mojej muzyce, jak i sztuce w ogóle. Tutaj, podczas tworzenia programu festiwalu udało mi się pogodzić te dwie moje fascynacje i dzięki temu efekt jest tak niezwykły.
Tomasz Stańko kochał bielską publiczność tak, jak ona kocha jazz. Wielkim sentymentem obdarzył też Bielsko-Białą. We współpracy z córką, Anną Stańko, zapraszał znakomitych muzyków, skupionych głównie wokół prestiżowej wytwórni monachijskiej ECM, dla której zresztą sam - jako pierwszy Polak - nagrywał. Jazzowa Jesień to przegląd - jak wielokrotnie powtarzał artysta - wyrafinowanego jazzu.
W poprzednich latach na festiwalu gościły takie gwiazdy światowej muzyki jak perkusista Manu Katche, gitarzyści John Abercrombie, John Scofield i Bill Frisell, trębacze Dave Douglas i Avishai Cohen, saksofoniści Ornette Coleman, Jan Garbarek i Andy Sheppard czy pianiści Chick Corea i Jason Moran.
Tomasz Stańko wierzył w swój festiwal, był z niego bardzo dumny i lubił go, po prostu. Tak jak Bielsko-Białą.
{info. pras}