Niobe w niecodziennym anturażu. Premiera „Niobe – studium miłości” w Teatrze Wielkim w Łodzi
Niektórzy mogą być zaskoczeni – spektakl baletowy w teatralnej malarni… Artyści jednak coraz częściej – z wielkim powodzeniem – korzystają z nietypowych scenerii nie tylko po to by zadziwić ale także by sceneria artystycznych prezentacji pogłębiała jej wymowę, dawała inne spojrzenie na poruszany temat, a widza – skłaniała do refleksji i własnej interpretacji prezentowanego problemu.
Choreografka – Antonina Jakubowska – dla swojej baletowej Niobe, z muzyką Jana Gromskiego – wybrała właśnie teatralną malarnię z jej specyfiką i nastrojem.
Niobe to mityczna królowa Teb, która obraziwszy boginię Leto, została ukarana najciężej – utratą własnego potomstwa. Sam Zeus nie mogąc znieść rozpaczy Niobe zamienił ją w skałę, jednak i to nie ukoiło bólu kobiety, która nawet jako skała roniła łzy.
„Ten tragiczny mit – jak pisze autorka spektaklu – jest tylko pretekstem do stworzenia autorskiego dzieła: spektaklu teatru tańca poprzedzały dogłębne analizy, rozmowy i warsztaty choreoterapeutyczne, których bezpośrednim celem jest dotknięcie tematu macierzyństwa… Wierzę, że za pomocą ruchu, jestem w stanie nieść prawdę odczuć i próbę ukojenia tak trudną do wyrażenia w słowach”.
Premiera spektaklu odbędzie się 1 lipca 2023 roku.
Teatr Wielki w Łodzi poleca gorąco ten nietypowy spektakl baletowy. Takie spotkanie ze sztuką tańca w niecodziennym anturażu z pewnością może zaskoczyć, ale też przynieść chwile refleksji i podziwu nad plastyką ludzkiego ciała, jego ruchu i możliwościami ekspresyjnymi.
Organizatorzy zapraszają na teatr i taniec w jednym; uczuć z pewnością nie zabraknie.
Dodatkowe informacje oraz bilety na stronie Teatru.
Spektakl został zrealizowany ze środków stypendialnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2021-2022.
Antonina Jakubowska – absolwentka Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w specjalności choreografii i technik tańca. Dyplomowana choreoterapeutka.
Jako tancerka uczestniczyła w ponad 60 przedstawieniach baletowych w Teatrze Wielkim w Warszawie. Po studiach odbyła roczny staż jako asystent Kierownika Baletu w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Od tego czasu tworzy choreografie, reżyseruje spektakle i koncerty, jest działającym pedagogiem tańca klasycznego. W ostatnich latach wyreżyserowała spektakl teatru tańca Sen Panny Franciszki, wystawiony m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Lądku Zdroju, jak i spektakl baletowy Lilie według ballady Adama Mickiewicza który miał swoją premierę w Dworze Czesława Miłosza w Krasnogrudzie przy pograniczu polsko-litewskim. Zeszłoroczna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jan Gromski – absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi i Podyplomowych Studiów Muzyki Filmowej i Twórczości Audiowizualnej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z roku 2021. Kompozytor znajdujący się w różnorodnych stylistykach muzyki klasycznej i popularnej, aranżer i multiinstrumentalista, miłośnik folkloru, pedagog i animator kultury. Od lat współpracuje z grupami teatralnymi tworząc muzykę do spektakli ostatnie z nich to Koziołek Matołek, Sen Panny Franciszki, Lilie, Projekt Konopnicka, z żoną Antoniną tworzy duet projektowo-realizatorski.