Grudzień 2023 w Teatrze Wielkim w Łodzi

-
01.12.2023
O Sole Italiano; Teatr Wielki w Łodzi

Teatr Wielki w Łodzi prezentuje repertuar na grudzień – znalazły się w nim zarówno utwory klasyczne, jak i widowiska familijne. Opisy i kalendarium spektakli Teatru Wielkiego poniżej.

Lamaila; fot. Maciej Piąsta; Teatr Wielki w Łodzi

LAMAILA

chor. Andrzej Morawiec, kompozytor: Maciej Pawłowski, dyrygent: Daniel Mieczkowski

 

2 grudnia | 11:00

2 grudnia | 18:00

3 grudnia | 11:00

3 grudnia | 17:00

5 grudnia | 11:00

 

Widowisko taneczne w dwóch aktach i 19 scenach. Spektakl familijny.

 

Libretto tego czarodziejskiego widowiska tanecznego napisała Liwia Pawłowska, muzykę z kolei skomponował Maciej Pawłowski. Historia mówi o wydarzeniach dziejących się w Krainie Dnia i Nocy, gdzie główna bohaterka, Księżniczka Dnia – tytułowa Lamaila – zostaje nagle w środku nocy obudzona przez śmiesznego stwora mieszkającego w głębinach bagna – Mr. Gulgacza. Lamaila dzięki pełni księżyca... zakochuje się w Księciu Nocy – Namadilu. Kiedy wszyscy są pewni, że ta para nigdy się już nie spotka, wydarzenia przybierają nieoczekiwany obrót.

 

Muzyka utrzymana jest w disney’owskim stylu, z dużą ilością pięknych melodii. Znaczna część materiału muzycznego została zinstrumentowana przez samego mistrza gatunku, najbardziej znanego w Polsce kompozytora muzyki baletowej – Bogdana Pawłowskiego, którego KRÓLEWNA ŚNIEŻKA od 40 lat święci triumfy na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi. I wszystko wskazuje na to, że LAMAILA może zdetronizować „królową” pod względem popularności.

 

LAMAILA to widowisko taneczne na 70 tancerzy baletu, akrobatów i uczestników programu edukacyjnego, ale LAMAILA to również musicalowe piosenki w wykonaniu Kai Mianowanej i Martina Fitcha.

 

---

Don Carlos; fot. Joanna Miklaszewska; Teatr Wielki w Łodzi

DON CARLOS

Giuseppe Verdi, dyrygent: Antoni Wit

 

8 grudnia | 18:30

10 grudnia | 17:00

 

Każde spotkanie z twórczością Giuseppe Verdiego to dla teatru spore wyzwanie i emocje, a dla widzów możliwość udziału w czymś ważnym i wyjątkowym. Po paryskiej marcowej premierze w 1867 roku Verdi nie był do końca zachwycony efektem swojej pracy nad Don Carlosem, w krótkim czasie dokonał wielu zmian i już w październiku tego samego roku w Bolonii Don Carlos w pełni triumfuje, a dramat Schillera będący podstawą libretta nabiera nowych znaczeń, głębszych emocji i dynamiki dramaturgicznej. Don Carlos jest doprowadzonym do perfekcji dramatem muzycznym, w którym muzyka mocno charakteryzuje poszczególne postaci, efektowne sceny zbiorowe nie pojawiają się wyłącznie „same dla siebie”, a są integralną częścią scenicznej akcji, podkreślają ją, komentują i dynamizują. Każda aria i ansamble to nie tylko wokalne popisy, ale przede wszystkim emocje i charakterystyka charakterologiczna poszczególnych postaci; zawsze trafna i zawsze robiąca wrażenie!

 

Zawiłości uczuć, przyjacielskie zawody, intrygi polityczne i walka o władzę, to wszystko jest w dramacie Schillera. Jeszcze bardziej uwidocznione – bo „opisane” wyborną muzyką – jest w operze Verdiego. Słuchając jej, uciekamy jednak od codziennej gonitwy, choć ona nie bardzo chce nas opuścić. Warto więc zasłuchać się, oderwać myślami i spróbować zapomnieć o „tu i teraz”.

 

Tym bardziej, że w tym inscenizowanym wykonaniu koncertowym gwarantujemy interpretację muzyczną i wokalną na najwyższym poziomie w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi. W rolach głównych usłyszymy Dominika Sutowicza, Monikę Cichocką, Annę Wierzbicką, Bernadettę Grabias, Agnieszkę Makówkę, Grzegorza Szostaka, Roberta Ulatowskiego i Łukasza Motkowicza.  Reżyserem tego niezwykłego koncertu, z surrealistycznymi obrazami Wojciecha Siudmaka w tle, jest Michał Znaniecki.

 

W premierowym wydarzeniu 19 marca 2021 w rolach głównych wystąpili: Aleksandra Kurzak (Elżbieta), Roberto Alagna (Don Carlos), Andrzej Dobber (Posa), Rafał Siwek (Filip II), Monika Ledzion-Porczyńska (Eboli) oraz soliści, chór, balet i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą Maestro Vladimira Kiradjieva.

 

W Teatrze Wielkim w Łodzi będzie to trzecie spotkanie z Verdiowskim Don Carlosem – po pełnej inscenizacji w 1979 roku i koncertowym wykonaniu w 1991.

 

---

 

NIEDZIELNE PORANKI: ORKIESTROWE ABC – trąbki i inne dęte

 

10 grudnia | 12:00

 

Orkiestrowe ABC to koncerty poszczególnych grup instrumentów z orkiestry Teatru Wielkiego. Artyści muzycy na co dzień „zamknięci” w orkiestronie nie są widoczni dla wszystkich widzów, a instrumenty, na których grają z daleka wyglądają na bardzo malutkie. Jak jest naprawdę opowiedzą Oni sami. Opowiedzą o instrumentach i zaprezentują ich brzmienie, a także wykonają utwory w różnych stylach i gatunkach muzycznych, tak abyście mogli zobaczyć, a przede wszystkim usłyszeć, jak brzmi każdy z prezentowanych instrumentów. Tym razem usłyszymy i zobaczymy instrumenty dęte czyli trąbkę, puzon, tubę i waltornię. Ale będzie się działo…

 

---

Grek Zorba; fot. Joanna Miklaszewska; Teatr Wielki w Łodzi

GREK ZORBA

chor. Lorca Massine

 

16 grudnia | 12:00

16 grudnia | 18:30

17 grudnia | 17:00

 

Balet w dwóch aktach. Muzyka z nagrania.

 

„...To przerosło wszelkie oczekiwania! Prawie półgodzinna owacja na stojąco tłumów na widowni i niekończąca się seria rewelacyjnych bisów tancerzy” – pisała w 1990 roku na łamach Głosu Porannego po premierze Greka Zorby w Teatrze Wielkim w Łodzi „wyrocznia” łódzkich recenzentów Anna Iżykowska-Mironowicz.

 

To właśnie specjalnie dla Lorki Massine’a – słynnego tancerza, choreografa, syna wielkiego i legendarnego Leonida Miasina (gwiazdora Baletów Rosyjskich Diagilewa) Mikis Theodorakis komponował rodzaj kantaty scenicznej (w oparciu o wątki z powieści Nikosa Kazandzakisa) z przeznaczeniem dla spektaklu baletowego, który miał swoją spektakularną światową prapremierę w słynnej włoskiej Arena di Verona (1988). Łódź była wtedy drugim miastem baletowego Zorby z jego fenomenalną muzyką i finałowym głównym przebojem zapamiętanym przez wszystkich dzięki wspaniałemu filmowi z Anthonym Quinnem w roli tytułowej.

 

„Zorba to symbol swobody i wolności, bogactwa wewnętrznego, symbol człowieka, który może być dobry i nie boi się dobrym być” – mówił Lorca Massine i taki też jest jego sceniczny bohater. Żyjący teraźniejszością, wolny od przeszłości, twórczy wobec przyszłości Zorba leczy rany, tańcząc do utraty tchu, daleki od burżuazyjnej moralności i politycznych ustaw.

 

Muzyka Mikisa Theodorakisa znakomicie odzwierciedla świat głównego bohatera, łącząc subtelnie uniwersalny język muzyczny z rytmami i melodiami greckich tańców, aby w konsekwencji stworzyć formę zarówno tradycyjną, jak i współczesną, potężną i wolną, która nadaje przedstawieniu siłę przekazu i wprowadza widza w jego fabułę. Serce Zorby bije bowiem niemal w każdym z nas.

 

...Porywające widowisko – to fragment recenzji Renaty Sas – angażuje emocjonalnie i scenę (w bisach wielu świetnych improwizacji), i widownię. Massine’owi udało się w wielu obrazach o wielkiej sile wyrazu zawrzeć to, co jest filozofią powieści Kazantzakisa – przedstawić moc miłości, nienawiści, wpisać w grę uczuć wizerunek człowieka wolnego, uczynić taniec symbolem niezniszczalnej swobody i wyzwolenia. Massine tak porwał publiczność, że brak tak przywiązanego do „Greka Zorby” obrazu „pięknej katastrofy” z pewnością mu wybaczyła.

 

Ten spektakl może liczyć na zainteresowanie różnych grup odbiorców. Znawców baletu przyciągnie z pewnością magia „rodowego” nazwiska choreografa, dla innych będzie to okazja do kontaktu z poruszającą muzyką Theodorakisa i wreszcie – spektakl będą chcieli obejrzeć ci, którzy czytali powieść Kazantzakisa i znają kultową filmową wersję dziejów Greka Zorby.

 

---

Mozart Da Camera; Teatr Wielki w Łodzi

SOBOTY KAMERALNE: MOZART DA CAMERA

 

16 grudnia | 16:00

 

Cudowne dziecko światowej muzyki – kompozytor i wirtuoz gry na instrumentach klawiszowych, którego twórczość związana była głównie z  Wiedniem. Razem z Haydnem oraz Beethovenem zaliczany jest do trójki tzw. „klasyków wiedeńskich” – uznawany za jednego z najwybitniejszych i najważniejszych twórców w historii światowej muzyki.

 

Któż z nas nie podziwiał Wesela Figara i Cosi fan tutte, nie przeżywał dramatycznych losów bohaterów Don Giovanniego i Czarodziejskiego fletu, i wreszcie – komu nie brzmią w uszach dźwięki monumentalnego i dramatycznego Requiem...

 

Opery Mozarta są do dziś żelaznym repertuarem światowych scen operowych, stanowiąc nie lada wyzwania dla ich realizatorów i wykonawców, a jego muzyczna i wokalna kameralistyka dają wspaniałe możliwości popisu dla zdolnych, ale i odważnych śpiewaków.

 

Teatr Wielki proponuje atrakcyjny wieczór z piękną muzyką kameralną Wolfganga Amadeusza Mozarta. Mistrz klasycyzmu (tak świat muzyczny utytułował kompozytora) napisał owe pieśni do tekstów w językach włoskim, francuskim oraz niemieckim. Mają one wdzięczny i lekki charakter, będący kwintesencją właśnie stylu klasycystycznego.

 

Artyści Teatru Wielkiego wykonają m.in.: Das Veilchen, Das Lied der Trennung, An Chloe, Abendempfindung czy Oiseaux, si tous les ans. Mozart po mistrzowsku zestroił w nich piękną poezję z pulsem i stylem jego muzyki; lekkość i prostota łączą się w tych utworach z niepowtarzalnym kunsztem kompozytorskim i... wokalnym!

 

A jak będzie tym razem na Kameralnej?... Musi być wyjątkowo skoro do muzyki mistrza „stanęli”: Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska (sopran) i Paweł Cłapiński (fortepian) – artyści, którzy doskonale wiedzą jak powinna brzmieć muzyka wielkiego mistrza.

 

---

 

NIEDZIELNE PORANKI:
KONCERT KOLĘD CHÓRU DZIECIĘCO-MŁODZIEŻOWEGO

 

17 grudnia | 12:00

 

W okolicach Świat Bożego Narodzenia, koncerty kolęd zawsze są świetnym pomysłem, a koncert z udziałem zdolnej młodzieży z Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Teatru Wielkiego na pewno będzie cieszył się zainteresowaniem. Święta Bożego Narodzenia to najbardziej wyczekiwany czas w roku. Jednak, jak wszystko co dobre, szybko przemijają. Pragnąc wprowadzić widzów w niezwykły świąteczny klimat, Teatr zapraszamy na koncert kolęd w wykonaniu Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Teatru Wielkiego w Łodzi. Młodzi śpiewacy wkładają w występy wiele zaangażowania i z radością dzielą się z słuchaczami swoją pasją i pozytywną energią. W repertuarze najpiękniejsze pieśni bożonarodzeniowe. Wspólne śpiewanie jest mile widziane.

 

---

 

KONCERT KOLĘD

Dyrygent: Rafał Wiecha, Michał Jan Barański

 

21 grudnia | 18:30

22 grudnia | 18:30

 

Teatr Wielki zaprasza na wspólne kolędowanie z Artystami Teatru Wielkiego w Łodzi. Gdy święta tuż, tuż to coraz częściej – nie rzadko podświadomie – w naszych myślach pojawiają się teksty i melodie lubianych przez nas kolęd.

 

Według wszelkich legend i różnych źródeł pierwszą kolędę dał nam święty Franciszek z Asyżu, jednak na przestrzeni wieków zaczęli je tworzyć najznakomitsi kompozytorzy, by w ten sposób radosną atmosferą dać wyraz Świętom tak dla nas ważnym i bliskim.

 

Artyści mocno wierzą, że tradycyjnie już także w tym roku, widzowie Teatru zechcą spędzić z nimi choinkowy magiczny wieczór, w którym najbardziej znane i lubiane nie tylko polskie kolędy zabrzmią w nowych odświętnych opracowaniach i w bardzo osobistych interpretacjach. Nie zabraknie też światowych hitów, które od lat współtworzą bożonarodzeniową atmosferę. A ponieważ wspaniałą tradycją jest wspólne śpiewanie kolęd, zachęca się widzów do czynnego udziału w śpiewaniu, co przyniesie poczucie bliskości, radość i satysfakcję, a Świętom doda niepowtarzalnego uroku.

 

---

O Sole Italiano; Teatr Wielki w Łodzi

O SOLE ITALIANO – KONCERT SYLWESTROWO-NOWOROCZNY

Dyrygent: Rafał Janiak

 

30 grudnia | 19:00

31 grudnia | 20:00

1 stycznia | 18:00

 

Sylwestrowo-noworoczna włoska gala operowa

 

Włochy kojarzą się ze wspaniałą kulturą i zapierającymi dech krajobrazami. W tym kraju narodziła się opera. Wenecja kojarzy się nie tylko z przepiękną architekturą, ale także z karnawałem, który w przeciwieństwie do Rio de Janeiro jest elegancki. Weneckie maski są często dziełami sztuki, a kostiumy zachwycają swoim bogactwem, doborem materiałów i kolorów. Teatr Wielki wyczaruje świat z operowej baśni, w której postacie z różnych dzieł muzycznych spotkają się podczas jednego wieczoru na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi. Kierownictwo muzyczne objął dyrygent i kompozytor, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi, Maestro Rafał Janiak.

 

Gala w reżyserii Krzysztofa Korwina-Piotrowskiego i choreografii Beaty Brożek-Grabarczyk przeniesie widzów do karnawału w Wenecji i słonecznego Neapolu, także w elementach dekoracji oraz projekcjach na ekranie. Bogaty repertuar będzie obejmował dzieła najwspanialszych włoskich kompozytorów: Belliniego, Donizettiego, Leoncavalla, Pucciniego, Rossiniego i Verdiego. Wieczór dopełnią uwertury do „włoskich” operetek Johanna Straussa Karnawał w Rzymie i Noc w Wenecji. W ostatniej części zabrzmią słynne pieśni neapolitańskie.

 

Uwertura do Nieszporów Sycylijskich Giuseppe Verdiego przeniesie widzów na chwilę do największej włoskiej wyspy, którą melomani kojarzą z imponującym i potężnym Teatro Massimo w Palermo. Przed nim znajduje się popiersie Verdiego, a na schodach rozgrywał się finał filmu Ojciec chrzestny III. Słynne Bolero Eleny zaśpiewa primadonna Teatru Wielkiego w Łodzi Joanna Woś. W jej wykonaniu zabrzmi też aria Casta Diva – modlitwa do księżycowej bogini z Normy Vincenza Belliniego. Wspaniały tenor Paweł Skałuba zaśpiewa uwielbiane przez publiczność arie z Rigoletta: Questa o quella i La donna e mobile o zmienności kobiet.

 

W radosny nastrój wprowadzi widzów cavatina Figara Largo al factotum z Cyrulika sewilskiego Gioacchina Rossiniego w wykonaniu znakomitego ukraińskiego barytona Stepana Drobita, a pełną humoru Lekcję muzyki z tej opery komicznej zaprezentują Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska i Dawid Kwieciński.

 

Chór Teatru Wielkiego w Łodzi wykona podczas włoskiej gali między innymi jeden z nasłynniejszych utworów w historii muzyki czyli Va, pensiero z opery Nabucco Verdiego czy zachwycający Chór Dzwonów z Pajaców Ruggera Leoncavalla, a Krzysztof Marciniak dopełni go Serenadą Arlekina. W wykonaniu solistów i chóru zabrzmi najbardziej znany operowy toast na cześć miłości czyli Libiamo z Traviaty Verdiego.

 

Wzruszenie wywoła Duet Kwiatów z opery Madama Butterfly Giacoma Pucciniego w wykonaniu Joanny Woś i Agnieszki Makówki. Natomiast Patrycja Krzeszowska zaśpiewa arię O mio babbino caro z opery komicznej tego kompozytora – Gianni Schicchi.        

 

Włochy to również niezwykła tradycja commedii dell'arte, opierająca się na improwizacji. Na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi pojawią się takie postacie jak: sprytny Arlekin, rezolutna Kolombina, skąpy kupiec wenecki Pantalone, jego pedantyczny przyjaciel Dottore z Bolonii oraz tchórzliwy samochwał Capitano. Dodadzą kolorytu przygotowaniom do weneckiego karnawału, w którym przebieranki i różne zaskakujące sytuacje będą możliwe.

 

Z Wenecji udamy się do słonecznego Neapolu, aby poddać się urokowi słynnych pieśni neapolitańskich. Zabrzmią utwory, które były śpiewane przez najsłynniejszych tenorów świata, ale także coraz częściej sięgają po nie barytony, soprany i mezzosoprany. Usłyszymy między innymi: Mamma son tanto felice Cesarego Bixia, Torna a surriento Ernesta De Curtisa, La spagnola Vincenza di Chiary, Funiculi, funicula Luigiego Denzy oraz O sole mio Eduarda di Capui. Widzowie z pewnością wyjdą z Teatru Wielkiego w Łodzi w miłym nastroju, aby optymistycznie rozpocząć kolejny rok.

 

W programie:

R. Leoncavallo: Pajace – serenada Arlekina

G. Verdi: Nabucco – Va, pensiero

V. Bellini: Norma – Casta diva

J. Strauss: Karnawał w Rzymie

G. Rossini: Cyrulik sewilski – cavatina Figara Largo al factotum

G. Rossini: Cyrulik sewilski – Lekcja muzyki

G. Verdi: Trubadur – Chór Cyganów

G. Verdi: Nieszpory sycylijskie – Bolero Eleny

G. Verdi: Traviata – Libiamo

J. Strauss: Noc w Wenecji

G. Donizetti: Napój miłosny – Andiam, Belcore

G. Verdi: Rigoletto – Questa o quella

G. Verdi: Rigoletto – Zitti, zitti

G. Verdi: Rigoletto – Cortigiani

G. Puccini: O mio babbino caro

G. Verdi: Rigoletto – La donna e mobile

G. Verdi: Rigoletto – Bella figlia dell'amore

V. di Chiara: La spagnola

T. Cottrau: Santa Lucia

S. Cardillo: Core 'ngrato

C.A. Bixio: Mamma son tanto

E. De Curtis: Torna a surriento

G. Puccini: Madama Butterfly – Duet Kwiatów

G. Puccini: Madama Butterfly – Humming Chorus

E. di Capua: O sole mio

 

---

 

www.operalodz.com

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.