Wywiady

16 Kwiecień 2021
Mówi Joanna Bokszczanin, kierownik Biura Konkursu Chopinowskiego w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina.
NIFC: Jak obecnie wyglądają przygotowania do Konkursu Chopinowskiego?
10 Kwiecień 2021
Instytucję artystyczną tworzą nie przepisy, tylko każdy pojedynczy artysta – mówi dyrektor Filharmonii Łódzkiej – Tomasz Bęben. O artystach tej instytucji opowiada, nawiązując do nowowydanej książki „Wspólnym Głosem” podsumowującej 50 lat istnienia Chóru Filharmonii Łódzkiej. Rozmawia Wojciech Gabriel Pietrow.
Poza samą premierą książki niedawno odbyła się również kolejna rozprawa dotycząca umów o dzieło zawieranych przez Filharmonię Łódzką. ZUS twierdzi, że pojawiły się w nich nieprawidłowości.
1 Kwiecień 2021
Pod koniec marca w Filharmonii Łódzkiej miał się odbyć koncert związany z premierą najnowszego albumu Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały „Between Love & Death”. Niestety nowe obostrzenia pokrzyżowały te plany i koncert odbędzie się dopiero jesienią. Płyta miała swoja premierę 26 marca i została wydana wspólnie dzięki uprzejmości dyrektora Narodowego Centrum Kultury Rafała Wiśniewskiego a także Stowarzyszenia Dal Segno Institute.
Z Tomaszem Koniecznym rozmawia Maria Krawczyk.
30 Marzec 2021
O chorobie, nadziei i życiu, które statystycznie powinno zakończyć się już kilka lat temu, opowiada Agnieszka Strycharczyk.
rozmawiają Karolina Sawicka, Kinga A. Wojciechowska
Granica może być rozumiana jako dotarcie do przełomowego punktu w życiu. Często jest nim ciężka choroba, od której, wydawałoby się, nie ma odwrotu. A jednak jesteśmy tu i rozmawiamy.
I mam nadzieję, że moje doświadczenia pomogą tym, którzy są na początku tej drogi. Drogi prowadzącej do przemiany i przewartościowania każdego aspektu życia.
30 Marzec 2021
Dwa lata temu dr Aleksandra Hałat rozpoczęła projekt w ramach zespołów badawczych Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, którego celem było premierowe nagranie dzieł archiwalnych oraz prezentacja nieznanych utworów jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów emigracyjnych Karola Rathausa (1895–1954). Pianistka zaprosiła do współpracy takich muzyków, jak: Piotr Lato, Marcin Hałat oraz Marcin Mączyński. Rezultatem projektu jest płyta Karol Rathaus – Piano Trios, wydana przez wydawnictwo DUX.
29 Marzec 2021
Taniec to sposób porozumiewania się. Za pomocą gestów, dotyku, ruchu wyraża się emocje, buduje relacje. O witalności, energii i różnorodności w spektaklu „BER” oraz o współczesnym balecie z choreografem Robertem Bondarą rozmawia Magdalena Burek.
Magdalena Burek: W informacjach o spektaklu podanych na stronie Teatru Wielkiego w Poznaniu czytamy, że „BER jest jak mechanizm odnowy DNA”. Co to oznacza?
27 Marzec 2021
Przesłanie Jacka Jekiela, dyrektora Opery na Zamku w Szczecinie i wiceprezesa Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów na Międzynarodowy Dzień Teatru:
26 Marzec 2021
"Tak naprawdę epidemia dała nam możliwość pocięcia tej opery, czego się rzeczywiście na co dzień nie robi, czego się unika, umożliwiła nam fantastyczną twórczą możliwość wydobycia kwintesencji. Tej kwintesencji, która w tym momencie ważna jest akurat dla mnie, czy dla naszego zespołu tutaj. Co nie znaczy, że się nie szanuje całości" – mówi o spektaklu "Eugeniusz i Tatiana – Zakręt" reżyserka Pia Partum*. W ramach cyklu OPERApress tuż przed premierą i ponownym zamknięciem teatrów z autorką tej niezwykłej inscenizacji rozmawiał Jacek Jekiel, dyrektor Opery na Zamku w Szczecinie. 
23 Marzec 2021
O postaci Don Carlosa, rozwoju śpiewaka operowego, i pięknie, które kryje się w prostocie z Robertem Alagną rozmawia Jacek Kornak.
Jacek Kornak: Obecnie wykonujesz w Teatrze Wielkim w Łodzi tytułową rolę w operze Verdiego „Don Carlos”. Ta rola towarzyszy Ci od dekad. Już w latach 90. występowałeś w tej roli. Masz też na koncie nagrania „Don Carlosa”, które powszechnie są uważane za ikoniczne. Czy rola ta wciąż jest dla Ciebie wyzwaniem, czy może czujesz się z nią zupełnie naturalnie?
21 Marzec 2021
Monicę Zielinski zobaczyłem w telewizyjnym talk-show poświęconym Ameryce, emitowanym w polskiej telewizji jesienią ubiegłego roku. Jest rodowitą Amerykanką, ale o czysto polskich korzeniach – oboje jej rodzice są Polakami. Urodzona w Stanach, tam chodziła do szkoły, a potem na uniwersytet – ukończyła dziennikarstwo. I wtedy postanowiła przeprowadzić się do Polski – było to w 2016 r.

Strony