Królowe kina – Nr 9: Irena Strzałkowska

źródło: sfp.org.pl

W listopadzie prezentujemy dziewiąty kobiecy portret w ramach cyklu „Królowe kina”. Przez 13 miesięcy, od 8 marca 2020 r. do 8 marca 2021 r., prezentujemy Wam inspirujące kobiety istotne dla polskiego kina, których artystyczną drogę warto zacząć śledzić lub sobie przypomnieć.

W marcu 2020 r., w Dzień Kobiet, pisaliśmy o Dorocie Kędzierzawskiej, w kwietniu przybliżyliśmy Wam sylwetkę reżyserki i operatorki zdjęć Jolanty Dylewskiej, w maju „diwę” polskiego i światowego kina Agnieszkę Holland, w czerwcu autorkę głośnej „Joanny” Anetę Kopacz, w lipcu producentkę, współtwórczynię programu Doc Lab Poland i zarazem pełnomocniczkę ds. edukacji filmowej w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy Katarzynę Ślesicką, następnie członkinię Europejskiej Akademii Filmowej, producentkę Joannę Szymańską, bezkompromisową, odważną reżyserkę Jagodę Szelc oraz młodą reżyserkę, dokumentalistkę Ewę Podgórską, która zwróciła uwagę branży swoim poruszającym dokumentem „Diagnosis”. Nadszedł czas na legendę branży filmowej, osobę niesłychanie zasłużoną dla promocji polskiego kina – Irenę Strzałkowską. I pamiętajcie – choć lubimy się kierować subiektywnym punktem widzenia, to jesteśmy otwarci na Wasze komentarze. Może kogoś ważnego przeoczyliśmy…? Piszcie!

Irena Strzałkowska (ur. 1946 r.) jest członkiem Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA), zarazem od 2019 r. wiceprezesem zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (KIPA). Od 1991 r. aż 29 lipca 2020 r. pozostawała przedstawicielką Polski w – działającym pod auspicjami Rady Europy – Funduszu Euroimages. Wcześniej pracowała jako attaché w Stałym Przedstawicielstwie Polski przy UNESCO oraz w Biurze Komitetu Kinematografii jako wicedyrektor Departamentu Organizacyjno-Prawnego, gdzie była odpowiedzialna za promocję filmu polskiego za granicą. Była też ekspertką Kreatywnej Europy, EAVE, Regionalnych Funduszy Filmowych, wieloletnią zastępczynią dyrektora SF TOR.

„Mówienie o Irenie »szara eminencja polskiego kina« nie ma sensu. Była i jest zbyt wyrazistą postacią, żeby jakiekolwiek szarości mogły się z nią kojarzyć. Jeżeli już, to raczej kolory” – pisze w pięknych słowach o Irenie Strzałkowskiej na swoim facebookowym profilu uznany krytyk filmowy Łukasz Maciejewski. „Spośród wielu cech charakteru Ireny, bardzo podoba mi się jej zdecydowanie. Ona nie kręci, nie owija w bawełnę, nie kryguje się. Mówi albo tak, albo nie. W ten sposób myśli o kinie (a zna się na filmie jak mało kto), o produkcji, także o ludziach. (…) Zdarzało mi się słyszeć – i to nieraz – opowieści zagranicznych kolegów o stylu, w jakim Strzałkowska walczyła o finansowanie polskich filmów, jak była kompetentna, nieprzejednana, perfekcyjnie przygotowana. Nie dawała się zbić z pantałyku, ostro negocjowała, a jej atutami, poza dorobkiem artystycznym w »Torze«, były doświadczenie, wiedza ekonomiczna i prawnicza, wreszcie doskonałe kontakty z artystami w Europie i na świecie (prawa ręka Kieślowskiego, Zanussiego). Dossier Ireny Strzałkowskiej w Euroimages – jako superagentki polskiego kina – jest imponujące. Nie jestem w stanie wymienić wszystkich tytułów, które powstały między innymi dzięki funduszom Euroimages, a trzeba wiedzieć, że chodzi często o niebagatelne dla ostatecznego budżetu kwoty. Tylko w ostatnich latach to, między innymi, »Ida« i »Zimna wojna« Pawła Pawlikowskiego, »Pokot« Agnieszki Holland, »11 minut« i »Essential Killing« Jerzego Skolimowskiego, »Pomiędzy słowami« Urszuli Antoniak, »Fuga« Agnieszki Smoczyńskiej, »Imagine« Andrzeja Jakimowskiego, a z najnowszych, jeszcze nieukończonych projektów – »Głupcy« Tomasza Wasilewskiego czy »Dry Land« Agnieszki Woszczyńskiej. Podziękujmy Irenie za wszystko, co zrobiła dotąd dla polskiego kina, za prawie trzydzieści lat starań i promowania naszej kinematografii, za opiekę nad Kieślowskim, za TOR, kompetencje i życzliwość” – kontynuuje. Co ważne, głos Ireny Strzałkowskiej wciąż wyraźnie wybrzmiewa w polskiej branży, trzymamy zatem kciuki za jej dalsze działania!

Zobacz trailer filmu „Eter” (2018) w reżyserii Krzysztofa Zanussiego, za którego promocję odpowiada m.in. Irena Strzałkowska:

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prestoportal.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów