Sounds from Behind the Iron Curtain
Centrum Muzyki Polskiej w Uniwersytecie Południowej Kalifornii i Thornton School of Music zapraszają na Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej – całodniowe wydarzenie, które odbędzie się 6 kwietnia 2013 roku na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles. Jego program obejmuje konferencję z dziedziny muzykologii i humanistyki cyfrowej, koncert Leszka Możdżera oraz wystawę manuskryptów Witolda Lutosławskiego i innych współczesnych polskich kompozytorów. Konferencja będzie dostępna również on-line dla słuchaczy z całego świata.
Do udziału w konferencji Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej (godz. 9.00-15.00, Ahmanson Center, sala 236, Uniwersytet Południowej Kalifornii) zaproszono muzykologów i historyków kultury, którzy podejmą temat rozwoju polskiej muzyki po 1945 roku. O wyborze prelegentów zdecydowało grono wybitnych uczonych: Ewelina Boczkowska (Dana School of Music, Uniwersytet Youngstown State), Lisa Jakelski (Eastman School of Music, Uniwersytet Rochester) oraz Renata Suchowiejko (Instytut Muzykologii, Uniwersytet Jagielloński). W swoich przemówieniach prelegenci skoncentrują się na powiązaniach muzyki z polityką, temacie tożsamości oraz recepcji twórczości zachodnich kompozytorów w Polsce w okresie realizmu socjalistycznego i w czasach działalności “Solidarności”. Program konferencji obejmuje również pokazy filmów.
Po zakończeniu konferencji odbędzie się koncert światowej sławy pianisty Leszka Możdżera (godz. 16.00, Sala koncertowa im. Alfreda Newmana [Alfred Newman Recital Hall], Uniwersytet Południowej Kalifornii), który wykona recital fortepianowy z okazji obchodów 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego. Trwałe miejsce na scenie jazzowej zapewniło artyście nawiązywanie do twórczości współczesnych polskich kompozytorów – twórców muzyki jazzowej, takich jak Krzysztofa Komedy (1931-1969), kompozytorów muzyki filmowej - Zbigniewa Preisnera (ur. 1955) czy Jana A.P. Kaczmarka (ur. 1953), a także ważnych postaci z kręgu kompozytorów muzyki klasycznej, takich jak Witold Lutosławski (1913-1994). Leszek Możdżer używając pionierskiego, unikalnego stylu łączącego elementy muzyki klasycznej i jazzu, prezentuje własną interpretację muzyki swoich znakomitych poprzedników i rówieśników, i ukazuje znany repertuar z nowej, innej perspektywy. Muzyczny geniusz pianisty ujawnia się w jego niezwykłej umiejętności wyławiania istotnych elementów stylu danego twórcy i prezentowania ich w nowym, wyjątkowym wydaniu, które łączy w sobie tradycje jazzu i klasycznej awangardy. Działalność artystyczna Możdżera jest odzwierciedleniem podejścia polskich muzyków do narodzonego w Ameryce gatunku muzyki.
Po konferencji zostanie otwarta wystawa wybranych rękopisów z kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki w Los Angeles (godz. 15.00-18.00, Westybul przy Sali koncertowej im. Newmana, Uniwersytet Południowej Kalifornii). Początki kolekcji sięgają roku 1985 roku, kiedy Witold Lutosławski osobiście przekazał nowo powstałemu Polskiemu Centrum Muzyki w Los Angeles 5 partytur swoich najważniejszych dzieł orkiestrowych. Na wystawie będzie można obejrzeć manuskrypty dzieł Lutosławskiego, Cyberiady Krzysztofa Meyera, kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego oraz inne partytury polskich kompozytorów współczesnych. Informacje o kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki dostępne na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/catalog/manuscri.html
Opłata za udział w konferencji w wysokości $25 obejmuje wstęp na wszystkie sesje, pokazy filmów oraz lunch i śniadanie. W celu dokonania rejestracji, należy wysłać zgłoszenie do 3 kwietnia 2013 roku na adres: [email protected]. Wstęp na koncert i wystawę manuskryptów jest bezpłatny.
Więcej informacji - na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/2013conference.html