Rinaldo [Inauguracja Festiwalu Barokowego w POK]

-
20.09.2021

Nie powinno nikogo dziwić, że Aaron Hill, dyrektor Queen’s Theatre w Londynie, chcąc wprowadzić do angielskiego repertuaru włoską operę, jako temat pierwszej premiery wybrał epizod ze słynnej Jerozolimy wyzwolonej. Genialna epopeja Torquata Tassa łączy w sobie tematykę historyczną (rzecz dzieje się podczas pierwszej krucjaty), chrześcijański etos i świat magii. Wpisane w ten kontekst porywające miłosne uniesienia i ciekawie zbudowane charaktery postaci sprawiają, że tekst stanowi doskonałą kanwę dla muzycznych utworów dramatycznych.


Libretto do Rinalda – opery zamówionej u młodziutkiego, ale uznanego już kompozytora, który właśnie przybył na Wyspy – sporządził Giacomo Rossi na podstawie scenariusza Aarona Hilla. Zgodnie z jego relacją, sporządzenie partytury zajęło Haendlowi zaledwie dwa tygodnie. Liczne zapożyczenia z własnych wcześniejszych utworów nawet w najmniejszym stopniu nie odbiły się na jakości nowej opery. Pierwsze przedstawienia odbyły się w 1711 roku i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. Po dwudziestu latach wystawiania na bieżąco rewidowanego przez samego kompozytora dzieła, opera zniknęła ze scen na niemal 200 lat. Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów.

 

Premierą opery Rinaldo Polska Opera Królewska rozpocznie Festiwal Barokowy, który potrwa do 23 października. Jesienne wieczory wypełnią znane i wysoko cenione przez naszą Publiczność interpretacje oper dawnych mistrzów.

 

Do głębokiej refleksji o cnotach i najwyższych wartościach z pewnością skłoni tragiczna historia miłości Dydony i Eneasza zaklęta w muzyce „brytyjskiego Orfeusza” (DIDO AND AENEAS / HENRY PURCELL 3/10) oraz opowieść o wiernej i niezłomnej królowej Rodelindzie (RODELINDA / GEORG FRIEDRICH HAENDEL – 15 i 16/10 ). Nie zabraknie także mądrego komizmu niesionego przez szlachetne w swej prostocie intermezzo genialnego młodego Włocha (LA SERVA PADRONA / GIOVANNI BATTISTA PERGOLESI – 7/10) oraz serię żartobliwych, parodystycznych scen pełniących oryginalnie funkcję lekkiego przerywnika w antraktach poważnych przedstawień (SCENE BUFFE / ALESSANDRO SCARLATTI – 10/10). Wisienką na festiwalowym torcie będzie długo oczekiwane wznowienie Orfeusza – „arcyutworu ludzkiego ducha” stworzonego przez Claudia Monteverdiego (ORFEUSZ / CLAUDIO MONTEVERDI – 22 i 23/10). 

 

GEORG FRIEDRICH HAENDEL
RINALDO. INAUGURACJA FESTIWALU BAROKOWEGO
PREMIERA - 25 i 26 września 2021 r., godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.

RINALDO
KIEROWNICTWO MUZYCZNE WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ
REŻYSERIA JAROSŁAW KILIAN
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY DOROTA KOŁODYŃSKA
PROJEKCJE MIKOŁAJ MOLENDA, MAREK ZAMOJSKI
CHOREOGRAFIA RUI ISHIHARA
REŻYSERIA ŚWIATEŁ JACQUELINE SOBISZEWSKI
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
ASYSTENT SCENOGRAFA KAROLINA BRAMOWICZ
INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH 

OBSADA
GOFFREDO, WÓDZ KRZYŻOWCÓW   JAN JAKUB MONOWID
ALMIRENA, JEGO CÓRKA, NARZECZONA RINALDA  OLGA PASIECZNIK / MAŁGORZATA TROJANOWSKA
RINALDO, RYCERZ CHRZEŚCIJAŃSKI  ANNA RADZIEJEWSKA
EUSTAZIO, BRAT GOFFREDA  JAKUB FOLTAK
ARGANTE, SARACEN, KRÓL JEROZOLIMY  ANDRZEJ KLIMCZAK / PAWEŁ MICHALCZUK (COVER)
ARMIDA, CZAROWNICA, KRÓLOWA DAMASZKU  MARTA BOBERSKA
MAG CHRZEŚCIJAŃSKI, PUSTELNIK  WOJCIECH GIERLACH
NIEWIASTA Z MORZA  IWONA LUBOWICZ
SYRENY  JULITA MIROSŁAWSKAJUSTYNA RECZENIEDI
HEROLD  SŁAWOMIR JURCZAK

FURIE – TANCERZE RUI ISHIHARA, KRZYSZTOF JERZAK, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

DYRYGENT WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ

 

Wydarzenie organizowane pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS.
Sponsorem Polskiej Opery Królewskiej jest PGNiG TERMIKA.

 

Więcej informacji na www.operakrolewska.pl

 

[info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.