Relacje

18 Wrzesień 2020
Najnowsza filmowa wersja kultowej „Mulan” budzi sporo kontrowersji. Z uwagi na pandemię COVID-19 premiera filmu została przełożona o kilka miesięcy. Fani cierpliwie czekali, tymczasem zaczęły się nawoływania do bojkotu seansów...
13 Wrzesień 2020
8 września w niedużej sali kinowej Muzeum Warszawy odbyła się konferencja prasowa zapowiadająca Warszawską Jesień. Rozpoczynająca się już za kilka dni 63. edycja festiwalu skupi się na relacji między językiem i muzyką.
10 Wrzesień 2020
Ostatni koncert 21. Festiwalu „Kolory Polski” za nami! W ciągu siedmiu tygodni, w ośmiu okazałych świątyniach, znajdujących się na terenie województwa łódzkiego, odbyło się osiem wyjątkowych spotkań z muzyką. Był to szczególny czas – powrotu artystów na scenę i publiczności na widownię. W programie festiwalu znalazł się cały wachlarz barw muzycznych z różnych epok. Każdy mógł znaleźć perełkę dla siebie w tym skarbcu. W repertuarze ostatniego koncertu pojawiły się dzieła trzech kompozytorów barokowych: przedstawiciela stylu włoskiego Arcangela Corellego oraz reprezentantów stylu niemieckiego – Jana Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Haendla.
2 Wrzesień 2020
Muzyka operowa nigdy nie była mi szczególnie bliska, choć szans, by się do niej przekonać, miałem w końcu sporo. Raz że trochę już żyję, a dwa – w Trójmieście okazji ku temu nie brakowało i chyba brakować nie będzie, nawet podczas epidemii. Nie będzie to więc relacja kogoś, kto o operze ma jakieś pojęcie, choćby nawet mgliste.
30 Sierpień 2020
Daniel Barenboim bez wątpienia jest jedną z najważniejszych postaci w świecie muzyki. Jako pianista, ale przede wszystkim dyrygent, odcisnął znaczące piętno na pokoleniach muzyków oraz melomanów, których inspirował, uczył na nowo odkrywać klasykę oraz którym przypominał o wrażliwości nie tylko na sztukę, lecz także o wrażliwości społecznej, na ludzi wokół nas.
W tym roku Daniel Barenboim obchodzi 70. rocznicę swojego pierwszego występu na scenie, jest to też zarazem 55. rocznica jego debiutu na Festiwalu w Salzburgu.
29 Sierpień 2020
Na koncercie XVI Festiwalu Chopin i jego Europa widownia była dość przerzedzona (co, mam nadzieję, nadrabiali widzowie online). Miałem wrażenie, że dla takiej właśnie widowni 24 sierpnia występowali Apollon Musagète Quartett i Kevin Kenner w Filharmonii Narodowej.
Artyści grali bez pokazowej wirtuozerii. Koncert kameralny był przepełniony raczej dokładnością kwartetu smyczkowego oraz wyczuciem liryzmu i dramatyzmu, które w dziełach łączyły się również dzięki pianiście Kevinowi Kennerowi.
27 Sierpień 2020
Tajemniczy lotnik na dachu. Wiolonczelista w ciemnych okularach na dziedzińcu. Kobieta owinięta czerwoną włóczką w ceglanych ruinach. Nagie postaci w głębi sadu. Nieznajomy znieruchomiały w fotelu na środku ogrodu. I w tym wszystkim ktoś ukryty w kokonie zawieszonym na jednym z drzew.
26 Sierpień 2020
Sierpniowy koncert muzycznych legend Tadeusza Sudnika i Krzesimira Dębskiego nie zawiódł oczekiwań — to był prawdziwy popis kreatywności, dystansu do sztuki i świata, poczucia humoru, finezji.
Było to zarazem finałowe i transmitowane online wydarzenie w ramach Warszawskich Spotkań Muzycznych, pod hasłem „Ars vitae”, w pełni wykorzystujące otwartą atmosferę i możliwości Promu Kultury Saska Kępa – jak podkreślają organizatorzy, nieprzypadkowo bowiem program zawierał w swojej ofercie muzykę improwizowaną i elektronikę; w ramach wcześniejszych prezentacji wystąpili: Bastarda Trio, Hashtag Ensemble, Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki.
25 Sierpień 2020
Jeden weekend, kilka europejskich miast, międzynarodowi artyści, w roli głównej muzyka dawna – organizatorzy Kromer Festival Biecz udowodnili, że w czasach pandemii można, a nawet warto, stworzyć przestrzeń dla miłośników muzycznego dziedzictwa Starego Kontynentu.
Połączenie różnych przestrzeni
23 Sierpień 2020
Kolejny koncert 21. Festiwalu „Kolory Polski” – Znowu gramy! za nami. Po wielu dniach, tygodniach i miesiącach sympatycy muzyki chóralnej mogli przeżyć prawdziwą ucztę dla uszu i duszy.

Strony