Prawykonanie Archaniołów Adama Wesołowskiego w wykonaniu POSI
Już 17 grudnia, o godzinie 19.00, w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie po raz kolejny zagra Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa!
W pierwszej części koncertu zabrzmi premierowe wykonanie utworu Archaniołowie Adama Wesołowskiego na flet, saksofon tenorowy i orkiestrę symfoniczną. Jest to pierwszy w historii muzyki koncert na taką obsadę. Utwór demonstruje nowe możliwości brzmieniowe instrumentów solowych oraz orkiestry, za sprawą nie tylko nowych sposobów wydobycia dźwięku (artykulacja), lecz także wprowadzenia „anielskich śpiewów” wykonywanych chwilami przez instrumentalistów jednocześnie z partią na instrumencie. Prawykonania dokonają dwaj wybitni artyści: partię solową saksofonu tenorowego wykona Piotr Baron – także dyrektor Orkiestry, partię solową fletu – Łukasz Długosz, obaj dobrze znani publiczności z wielu kreatywnych, doskonale przyjmowanych dokonań.
Adam Wesołowski jest kompozytorem, dyrygentem, pianistą, teoretykiem muzyki i managerem kultury, absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Edwarda i Aleksandra Lasonia oraz w klasie fortepianu Wojciecha Świtały. Studiował tam też teorię muzyki. Pełni funkcję dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Jego utwory brzmiały w wielu wyjątkowych salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatr Wielki Opera – Narodowa w Warszawie i inne. Szymon Godziemba-Trytek przeznaczył swoje Imaginarium na kwintet dęty drewniany i orkiestrę. Zdecydował się pomniejszyć skład orkiestry o grupę instrumentów dętych drewnianych, co bezpośrednio przekłada się na kontrast kolorystyczny zespołów, którymi się posługuje, i nadanie im opozycyjnego charakteru. Tytuł kompozycji wskazuje na stan wyimaginowany, nierzeczywisty. Kompozycja staje się grą pozorów między tym, co rzeczywiste a nierealne. Na jej formę składają się dwie części – w pierwszej twórca posługuje się progresywną, docelową (przyczynowo-skutkową) organizacją czasu, część druga natomiast staje się emanacją nieprocesualnego, nieprogresywnego sposobu zarządzania czasem. Dwuczęściowa budowa utworu pozwala na zestawienie i skonfrontowanie ze sobą dwóch odmiennych filozofii przestrzennych utworu. Proces ten staje się alegorią przejścia z tego, co realne, do tego, co nierzeczywiste. Autor premierowego dzieła jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie obecnie pełni funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku. Stopień doktora uzyskał na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatem wielu ważnych, międzynarodowych konkursów, zdobywcą nagród i wyróżnień, a jego dzieła znajdują wydawców i wykonawców w wielu krajach, spotykając się z zainteresowaniem i uznaniem. Również na instrumenty dęte przeznaczył Mozart swą tajemniczą Sinfonia concertante Es-dur, skomponowaną w 1778 roku dla sławnego paryskiego cyklu „Concert Spirituel”. Tajemniczą, bo do wykonania wówczas nie doszło (nb. cała podróż młodego twórcy do Francji okazała się pechowa i niezbyt udana), a rękopis zaginął. Czy odnaleziona niemal sto lat później kopia jest tym właśnie dziełem i czy istotnie wyszła spod pióra Mozarta? – do dziś trwają spory, niemniej ta pełna wdzięku symfonia cieszy się dużą popularnością, jako jedno z niewielu dzieł na tak efektownie brzmiącą obsadę, dającą możliwość popisu czworgu solistom. W utworach drugiej części koncertu wystąpią w tej roli członkowie cenionego i nagradzanego Cracow Golden Quintet. Zespół tworzą absolwenci polskich Akademii Muzycznych — soliści, członkowie orkiestr symfonicznych i grup kameralnych (dwoje, Małgorzata Wygoda i Konrad Gołda, to muzycy związani z POSI). Kwintet ma w swoim repertuarze utwory muzyki zarówno klasycznej, jak i rozrywkowej. Szczególnie ważna jest dla niego muzyka polska — zwłaszcza utwory zapomniane, rzadko prezentowane na estradach. Ponadto CGQ bierze udział w prawykonaniach oraz nagraniach utworów z XX i XXI wieku. Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, dyrygent uznany za najlepszego zastępcę dyrektora, a obecnie dyrygent gościnny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 14 grudnia 2022 roku na adres mailowy [email protected] wraz z podaniem liczby miejsc. Każdy otrzyma od nas potwierdzenie przyznania wejściówki/wejściówek, co będzie jednoznaczne z możliwością uczestniczenia w koncercie. Wejściówki będą wydawane w dniu koncertu, na godzinę przed rozpoczęciem, w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Utwór Archaniołowie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Utwór został zamówiony przez Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus.
Program:
I część koncertu:
Łukasz Długosz | flet
Piotr Baron | saksofon tenorowy
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent
Adam Wesołowski
Archaniołowie. Koncert na flet, saksofon tenorowy i orkiestrę symfoniczną PRAWYKONANIE
II część koncertu:
Cracow Golden Quintet:
Natalia Jarząbek | flet
Kamil Kuc | obój
Tomasz Sowa | klarnet
Małgorzata Wygoda | fagot
Konrad Gołda | waltornia
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent
Szymon Godziemba-Trytek
Imaginarium na kwintet dęty drewniany i orkiestrę PRAWYKONANIE
Wolfgang Amadeus Mozart
Symfonia koncertująca Es-dur na instrumenty dęte KV 297b
Piotr Krasnowolski | prowadzenie koncertu
{info. pras.}