Polskie uwertury i koncerty XX i XXI wieku [nowa płyta Sinfonii Iuventus i Tomasza Strahla]

25.04.2020
Polskie uwertury i koncerty XX i XXI wieku [nowa płyta Sinfonii Iuventus i Tomasza Strahla]

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, która od początku swego istnienia realizuje misję promowania najbardziej wartościowej muzyki polskiej, włączyła się w obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości koncertem oraz płytą z rodzimą muzyką XX i XXI wieku. Nagranie wchodzi właśnie na rynek, budząc duże uznanie i zainteresowanie.

Jej solistą jest znakomity wiolonczelista Tomasz Strahl – ceniony wirtuoz, kameralista, nauczyciel akademicki, laureat wielu prestiżowych nagród i odznaczeń. Należy do najwyżej cenionych wiolonczelistów swojego pokolenia. Dwa koncerty pozwalają doskonale ukazać wszechstronność jego talentu.

Dzieło Stanisława Moryty z 1992 r. nasycone jest dramatyczną, elegijną ekspresją, znajdującą wyraz w określeniach charakteru jego ogniw: Drammatico / Lugubre / Aggresivo; eksponuje też silnie wiolonczelową wirtuozerię. II Koncert wiolonczelowy Piotra Mossa z podtytułem Prières (Modlitwy) skomponowany został w 2003, w Polsce jego premiery dokonał właśnie Tomasz Strahl z NOSPR w 2005 r. W recenzji „Ruchu Muzycznego” pióra Ewy Szczecińskiej czytamy o tym dziele: „Karnawał zmaga się w Prières Mossa z postem, post zmaga się z karnawałem – tak odczytuję tę muzykę. Dramatyczną, wielowątkową, gęstą od myśli i stanów emocjonalnych, stylistycznie usytuowaną gdzieś miedzy Szostakowiczem, Lutosławskim i Kanczelim. Ważny polski koncert wiolonczelowy”. Sinfonia Iuventus włączyła się również w obchodzone w roku 2019 siedemdziesiąte urodziny i pięćdziesięciolecie pracy artystycznej kompozytora.

Programu płyty dopełniają dwie uwertury – pierwsza z nich otwierała zapomnianą dziś operę Maria Romana Statkowskiego (1904), w chwili premiery uznaną za jedno z najlepszych polskich dzieł tego gatunku czasów postmoniuszkowskich. Orkiestrowy wstęp zachwyca symfonicznym rozmachem i dramatycznym nerwem wprowadzającym w akcję rozgrywającą się na siedemnastowiecznych Kresach. Czas międzywojenny reprezentuje Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger (co ciekawe, młodszy o dwa pokolenia Piotr Moss, również uczył się pod jej kierunkiem, pod koniec długiego życia mistrzyni), hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym błyskotliwym utworze.

Dyrygentem jest Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor artystyczny (od 1998) Filharmonii Śląskiej oraz dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Od lat związany z POSI, był jej dyrektorem artystycznym, obecnie zaś jest członkiem Rady Artystycznej.

Koncert i nagranie sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

Reżyseria dźwięku, montaż i mastering: Tadeusz Mieczkowski. Asystent reżysera dźwięku: Klementyna Mieczkowska. Nagranie zrealizowano na podczas koncertu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie 22 czerwca 2019 roku.

Roman Statkowski Uwertura do opery „Maria”
Stanisław Moryto Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową
Antoni Szałowski Uwertura na orkiestrę
Piotr Moss II Koncert wiolonczelowy „Prières”

Wykonawcy:

Tomasz Strahl | wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent

Wydawca: Agencja Muzyczna Polskiego Radia

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.