Polskie prawykonanie utworów Marcela Chyrzyńskiego
19 stycznia 2018 roku odbędzie się koncert monograficzny, podczas którego polską premierę będą miały dwa utwory Marcela Chyrzyńskiego: Haiku No. 2 na klarnet i fortepian oraz Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian.
Utwór Haiku No. 2 na klarnet i fortepian (2016) nawiązuje do trzyczęściowej struktury haiku (japoński , miniaturowy gatunek poetycki, 17-zgłoskowiec dzielący się na trzy 5-, 7- i 5-sylabowe wersy). Kompozycja ma również budowę trzyczęściową, a części te grane są attaca. Pierwsza część zbudowana jest na 5 akordach, druga na 7, trzecia ponownie na 5.
Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017) to utwór inspirowany filmem Śmierć w Wenecji Luchina Viscontiego – obrazem zrealizowanym w 1971 roku na podstawie noweli Tomasza Manna.
O odwołaniu się do dzieła słynnego reżysera kompozytor pisze następująco:
„W tym roku (2017) udało mi się odwiedzić wyspę Lido. Chciałem koniecznie obejrzeć słynny Grand Hotel des Bains i poczuć klimat dawnych czasów. Niestety w 2010 roku, czego nie wiedziałem, hotel ten został zamknięty i do tej pory czeka na renowację. […] Z uczuciem żalu, że nie udało mi się wejść do środka, poszedłem na hotelową plażę, na której zmarł główny bohater – kompozytor Gustav von Aschenbach. Z dawnych czasów nie pozostało nic. […] Po godzinie dwudziestej plaża była tak samo pusta i martwa jak Grand Hotel des Bains. Siedziałem na piasku patrząc w horyzont. Wówczas pustka zaczęła napełniać się dźwiękami. Moja własna muzyka przeplatała się z Adagiettem Gustava Mahlera i motywami z Tristana i Izoldy Richarda Wagnera..."
Krakowska Akademia Muzyczna świętuje tym koncertem jubileusz 30-lecia działalności twórczej Marcela Chyrzyńskiego. Koncert organizuje Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu.