Muzyki barokowej słucha się w Świdnicy
XIV Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy to 17 dni muzyki, 29 koncertów i spektakli, wielu znakomitych muzyków i niepowtarzalna atmosfera. Festiwal to także szansa, by przekonać się, jak brzmiała muzyka barokowa przed wiekami. To także bardzo ważne założenie organizatorów wydarzenia.
W tym roku Świdnica będzie gościć gwiazdy:
Giuliano Carmignolę – skrzypka i jednego z czołowych artystów słynnej wytwórni płytowej Deutsche Grammophon (wcześniej Divox), autora najbardziej radykalnego i spektakularnego nagrania “Czterech pór roku” Vivaldiego.
Zespół LE POEME HARMONIQUE – dumę wytwórni Alpha, jeden z najsłynniejszych zespołów międzynarodowej sceny muzyki dawnej.
duet Vittorio Ghielmi / Luca Pianca – gambistę określanego jako “czarodzieja dźwięku” oraz sławnego wirtuoza lutni
dyrygenta Fabio Bonizzoni, zdobywcę licznych nagród za nagrania ze swym zespołem La Risonanza.
aktora Jana Peszka (gdyby trzeba go było komuś przedstawić tutaj jego biografia w wikipedii)
Oprócz zaproszonych gwiazd, tradycją festiwalu są Akademie Bachowskie, podczas których sławni muzycy prowadzą kursy mistrzowskie. W ramach akademii odbędzie się łącznie dziewięć koncertów w dwóch cyklach: „Bach&breakfast“ i „Koncerty na lunch“.
UWAGA! Mamy dla Was bilety na ten festiwal! Więcej informacji w zakładce Konkursy.
fot. Tibor Florestan Pluto
Międzynarodowy Festiwal Bachowski powstał w Świdnicy, bo wieki wcześniej kantorem w Kościele Pokoju był uczeń Jana Sebastiana Bacha. Dla Świdniczan to wystarczająco dobry powód, by zapraszać co roku światowej sławy artystów do koncertowania w dolnośląskich świątyniach. Muzycy, którzy przyjeżdżają do Świdnicy, reprezentują nurt wykonawstwa historycznego, posługującego się odtworzonymi barokowymi technikami gry i śpiewu.
Od 2000 roku festiwal stał się znany nie tylko na Dolnym Śląsku, ale i w kraju, a nawet za granicą. W Świdnicy wystąpiły dotychczas m.in. takie zespoły, jak The Hilliard Ensemble, La Venexiana, L’Arpeggiata, Arte dei Suonatori, Capella Cracoviensis, Akademie für Alte Musik Berlin, Les Talens Lyrique.
Warto też wspomnieć choćby takie nazwiska, jak Roberta Invernizzi, Andrew Parrot, Mark Padmore, Emma Kirkby, Michael Chance, Michaela Sellinger, Christophe Coin, Christophe Rousset i wielu innych.
fot. Tibor Florestan Pluto- Festiwal Bachowski prezentuje powszechne już niemal w całym dzisiejszym świecie muzyki klasycznej wykonywanie muzyki na instrumentach, właściwych epoce, z której pochodzi dana muzyka - tłumaczy Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny MFB. - Muzyka dawna wykonywana jest na instrumentach historycznych, muzka nowa na instrumentach o konstrukcji współczesnej. Rzecz polega na szczegółach konstrukcyjnych, czyli w efekcie na niuansach brzmieniowych: głośności, barwie, proporcjach.
Mamy ambicję, by uczynić Świdnicę polskim Glyndebourne - mówi Ryszard Wawryniewicz, prezes Fundacji im. Jana Sebastiana Bacha, jeden z pomysłodawców festiwalu. - Do niewielkiego, dolnośląskiego miasta przyjeżdżają wielcy twórcy i grają nieśmiertelne dzieła we wnętrzach zabytkowych kościołów. Zdarza się, że na takie koncerty trafiają przypadkowo turyści, którzy pojawili się, by zwiedzić Kościół Pokoju. Trafiają przez przypadek, ale wychodzą z koncertu jako wielbiciele muzyki poważnej i wracają specjalnie na kolejną edycję festiwalu. Taką moc ma Jan Sebastian - śmieje się Wawryniewicz.