Magazyn online

22 Czerwiec 2020
Kiedyś pewien profesor powiedział Wandzie Wiłkomirskiej, która nie wiedziała, jak poradzić sobie z przedkoncertową tremą: „Wyobraź sobie, że zamiast publiczności siedzą tam główki kapusty”. Skrzypaczka krzyknęła wówczas: „Ale ja nie chcę grać do kapusty!” Z pewnością więc nie spodobałby jej się pomysł Gran Teatre del Liceu w Barcelonie (Hiszpania), którego artyści dziś, 22 czerwca 2020 r. zagrali „Crisantemi” G. Pucciniego dla sali pełnej doniczkowych roślin. Dokładnie umieszczono ich 2292 - na wszystkich miejscach siedzących.

A Wam jak się to podoba?
Wydarzenie udokumentowano streamingiem:
10 Czerwiec 2020
„Dziękuję, że przyjechałaś do Hiroszimy. Pokój zaczyna się od uśmiechu” – czytam na karteczce dołączonej do maleńkiego żurawia origami – symbolu pokoju. Uśmiecham się do taksówkarza, który wręczył mi purezento. Tu wszyscy dają sobie: prezenty, uśmiechy, wizytówki. I coś jeszcze.
[Kinga A. Wojciechowska, Maja Baczyńska]
2 Kwiecień 2020
Chociaż naśladuje Madonnę, Lady Gaga nie wyrosła wyłącznie z popkultury lat 80-tych XX w. Piosenka popularna trafiła spod strzech na salony dzięki… intelektualistom Renesansu.
11 Grudzień 2019
Wasilij Władimirowicz Pukiriew był buntownikiem. Gdy w malarstwie XIX-wiecznej Rosji obowiązywał nurt akademicki (tematyka historyczna, mitologiczna i biblijna), wyłamał się poza konwencję, podążając ku realizmowi. Było to sprzeczne z doktryną Szkoły Malarstwa, Rzeźby i Architektury w Moskwie, w której kształcił się w latach 1847–1858. Pochodził z ubogiej chłopskiej rodziny i przez całe życie walczył o byt, pozostając jednocześnie wiernym swojemu jedynemu prawdziwemu powołaniu – sztuce. Uczył rysunku, malował portrety, ikony, ilustracje do dramatów Mikołaja Gogola. I choć zmarł w nędzy i zapomnieniu, jeden obraz zapewnił jego nazwisku nieśmiertelność. Jest nim właśnie „Niedobrane małżeństwo” z 1862 r.
11 Grudzień 2019
Fazy księżyca. Rys. Maria Clara Eimmart, bohaterka artykułu Universum kobiet w Presto #26
Motto: La lune blanche...
(Verlaine)
            W skośny stół z matowej czerni
księżyc wylał płytką rzeką
szumią ciszą w szklany werniks
gwiazdy spadłe niedaleko
            w gęstej nocy jak w akwarium
płyną długie śliskie ryby
uliczkami gęstych podwórz
szyby szorstką łuską wybić
gładzi zwilgłe srebrem ściany
            płynnych łysków miękki natłok
i na stole rozślizganym
czarny piesek gryzie światło.
26 Listopad 2019
Poszukujemy duszy jak Syzyf, dotykamy jej, ale ona nam wypada z rąk. Dźwigamy ciężary, aby się zaharować bez sensu. Wchodzimy w mordercze konflikty, hejtujemy. Pozostajemy w stanie mentalnym początkującego. Nie czujemy, że jesteśmy człowiekiem, który stworzył kulturę i cywilizację.
Początek wywiadu przeczytaj w Presto #24
rozmawia Vanessa Rogowska
Jak możemy zachęcić do właściwego kontaktu z duszą?
15 Listopad 2019
Arkadiusz Piwoński, fizyk: Trzy lata po opublikowaniu przez Alberta Einsteina szczególnej teorii względności Hermann Minkowski przedstawił jej geometryczną interpretację, ukazując czas jako jeden z wymiarów czterowymiarowej czasoprzestrzeni. W jego wystąpieniu z 1908 r. padły słowa: „Odtąd przestrzeń w sobie i czas w sobie mają całkowicie stać się cieniami i tylko pewien rodzaj ich unii utrzymać ma samodzielność”.
14 Listopad 2019
[DRUGA CZĘŚĆ WYWIADU. POCZĄTEK W PRESTO #25: CZAS]
Rzeźbienie jest procesem rozciągniętym w czasie, a rzeźbienie w kamieniu trwa szczególnie długo. Najpierw powstawanie samego materiału, potem projekt, wyobrażenie, wykuwanie, wystawianie. Tak samo ważny jest rezultat, produkt. O tym w rozmowie z Magdaleną Burek opowiada Wojtek Pustoła, rzeźbiarz, który upodobał sobie materiał szczególnie odporny na czas – marmur.
„Czas sobie z tym poradzi” – mówi jeden z rzeźbiarzy w filmie. Mam wrażenie, że ta rewolucja już się kiedyś dokonała – wtedy, gdy pojawiły się kserokopiarki. Jedno i drugie produkuje idealne kopie.
12 Listopad 2019
To już czwarte odkrycie muzyczne Szymona Mechlińskiego. O trzecim przeczytasz w Presto #26: Kosmos. Pierwsze - arię Franciszka Mireckiego Szymon Mechliński opisał w Presto #25: Czas, a drugie - dzieło kompozytora Romana Statkowskiego - dostępne jest TUTAJ.
Piotr Rytel (1884–1970)
Aria Grabiego Kuno z II aktu opery „Ijola”
Libretto: Piotr Rytel na podstawie dramatu „Ijola” Jerzego Żuławskiego
5 Wrzesień 2019
WOLNOŚĆ
Jan Kulma: Mąż jest? Dziecko jest?
Kinga A. Wojciechowska: Jest.
Przepadło.
Ale co przepadło?
Jak dziecko jest, to przepadło.
Ale dlaczego? Nie przepadło...
Dobrze, że pani tak tego nie czuje, ale przepadło. My byśmy tak nie mogli. Dziecko staje się szkołą. Zapewnienie mu zdrowia, zapewnienie mu wszystkiego. W puszczy tego się nie da zrobić. Ja to dobrze wiem.
Jednak próbuję z tym dzieckiem...
A gdzie pani mieszka?
Na Ursynowie.

Strony