Krzysztof Penderecki, Michael Nyman i Elliot Goldenthal gośćmi specjalnymi na rozpoczęcie Festiwalu Muzyki Filmowej

02.03.2018
fot. Tomasz Wiech

MARTA SZKUDLAREK: Ja ci do tego filmu dam moją muzykę. Wiem już nawet, którą” – powiedział Krzysztof Penderecki do Andrzeja Wajdy w 2006 roku, na kilka tygodni przed rozpoczęciem zdjęć do Katynia. W filmie ostatecznie zagrało kilka utworów mistrza, w tym fragmenty II i III Symfonii. I właśnie te fragmenty oraz kompozycje Pendereckiego do innych arcydzieł światowego kina, takich jak Lśnienie Stanley’a Kubricka, Wyspa tajemnic Martina Scorsese czy Egzorcysta Williama Friedkina – zainaugurują 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

Przygoda Krzysztofa Pendereckiego z kinem rozpoczęła się i zakończyła w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Młody kompozytor zaczął od ilustrowania dokumentów (Koncert wawelski z 1960 roku) oraz animacji (Spotkanie z Bazyliszkiem – animacja komiksu o Popielu i myszach czy Wycieczka w kosmos wg scenariusza Stanisława Lema, z 1961 roku), by w połowie dekady spróbować swych sił w pełnometrażowych fabułach Wojciecha Jerzego Hasa: zrealizowanym na podstawie powieści Jana Potockiego Rękopisie znalezionym w Saragossie (1964) i Szyfrach (1966), wg opowiadania Andrzeja Kijowskiego. W Rękopisie postawił przede wszystkim na muzykę elektroakustyczną, która wówczas była przedmiotem jego fascynacji, zestawiając ją z bogatą, pełną barokowego przepychu stylizacją muzyczną. W Szyfrach z kolei zrezygnował z eksperymentów elektroakustycznych, na rzecz muzyki tradycyjnej zmieszanej z elementami jazzu. Ścieżka dźwiękowa pełniła w tym filmie rolę swoistego tłumacza, którego zadaniem było przełożenie wojennych przeżyć głównego bohatera na język emocji, zrozumiały dla szerokiej publiczności. Tę estetykę przejęli wkrótce kolejni polscy kompozytorzy związani z dziesiątą muzą, jak Zygmunt Konieczny czy Wojciech Kilar.

W drugiej połowie lat sześćdziesiątych Penderecki wycofał się z kina, obawiając się „zaszufladkowania jako kompozytora wyłącznie filmowego” – jak wyznał po latach. Pomimo tego lista jego ścieżek dźwiękowych zawiera obecnie prawie pięćdziesiąt tytułów, wśród których dominują filmy wykorzystujące muzykę autonomiczną mistrza. „Powstało wiele takich produkcji, w których zagrała muzyka nieskomponowana na potrzeby kina. Chcemy pokazać ten fascynujący paradoks, który funkcjonuje w kulturze od tak wielu lat” – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Uroczyste koncerty Penderecki2Cinema otworzą 11. Festiwal Muzyki Filmowej w dwóch polskich miastach, najpierw 29 maja w Katowicach - w sali koncertowej NOSPR, a następnie dzień później 30 maja w Krakowie – w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Usłyszymy kompozycje napisane niezależnie od obrazu, a jednak współgrające z nim w sposób doskonały, takie jak Tren ofiarom Hiroszimy na 52 instrumenty smyczkowe, Polimorfia na 48 instrumentów smyczkowych, pierwsza część II Symfonii Wigilijnej, PassacagliaAllegro z III Symfonii. Na ekranie pojawią się kadry z seriali i filmów, w których zagrała muzyka Pendereckiego - będzie m.in. Katyń, Lśnienie, Egzorcysta, Tajemnicza wyspa, Demon, Twin Peaks i Inland Empire. Na estradzie wystąpi Narodowa Orkiestra Polskiego Radia, pod batutą belgijskiego dyrygenta, sir Dirka Brossé. Wśród publiczności – sam mistrz, który przyjął zaproszenie na 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

Muzykę Krzysztofa Pendereckiego poprzedzą utwory mistrzów europejskiego i amerykańskiego kina, niekoniecznie związane z ekranem. Rozpocznie Michael Nyman, suitą filmową z nagrodzonego trzema Oscarami dramatu Fortepian w reżyserii Jane Campion oraz III Kwartetem smyczkowym – w dokonanej przez kompozytora aranżacji na orkiestrę smyczkową. Kwartet został napisany niezależnie od obrazu filmowego, jednak w pewien sposób jest on również powiązany z kinem - są to wariacje na temat hipnotyzującej ścieżki dźwiękowej Nymana do Out of the Ruins – dokumentu BBC o trzęsieniu ziemi w Armenii, w 1988 roku. Podczas gali w katowickiej siedzibie NOSPR brytyjski minimalista odbierze prestiżowe wyróżnienie FMF: nagrodę im. Wojciecha Kilara, ustanowioną przez prezydentów Krakowa i Katowic i przyznawaną twórcom, którzy – wzorem jej patrona – dbają o etos kompozytorski, oryginalność języka muzycznego i rangę muzyki pisanej dla kina. Rada merytoryczna nagrody Kilara wyróżniła Nymana za umiejętność tworzenia muzycznych metafor, dzięki którym widz może czytać między wierszami oraz za oryginalność muzyki filmowej zarówno powiązanej z fabułą, jak i przeciwstawiającej się obrazowi i odkrywającej znaczenia i sensy niewidoczne na ekranie i nie ujęte w dialogu.

Zakończenie pierwszej części tego wydarzenia uświetni światowa premiera Koncertu na trąbkę i orkiestrę smyczkową autorstwa amerykańskiego kompozytora i trębacza, laureata Oscara oraz pierwszego w historii zdobywcy nagrody im. Wojciecha Kilara - Elliota Goldenthala (w partii solowej wystąpi norweska mistrzyni trąbki, Tine Thing Helseth). Pomysł skomponowania Koncertu zrodził się z pragnienia upamiętnienia postaci Tadeusza Kościuszki, jako bohatera najpełniej odzwierciedlającego i symbolizującego relacje pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi. Goldenthal czuje się silnie związany z Polską i Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie, któremu – jak wspomina – zawdzięcza „artystyczny renesans swojej twórczości”. Koncert na trąbkę i orkiestrę, zgodnie z jego intencją, jest pewnego rodzaju hołdem złożonym polskiej kulturze i jednocześnie akcentem wzbogacającym obchody stulecia niepodległości naszego kraju.

Krakowski koncert Penderecki2Cinema jest częścią obchodów jubileuszu 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego, organizowanych przez Miasto Kraków.

Wydarzenie jest objęte patronatem Presto.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.