Żegnając romantycznie [wystawa „Piękno kształtem miłości jest. C.K. Norwid 1821–2021”]

13.05.2021

Cyprian Kamil Norwid i dziś może inspirować artystów plastyków, czego dowód stanowi wystawa „Piękno kształtem miłości jest. C.K. Norwid 1821–2021”, prezentująca prace malarskie, rzeźbiarskie i graficzne w warszawskiej Galerii Wieża.

Ekspozycja jest dość kameralna, umiejscowiona na dwóch kondygnacjach; pierwsza jej część wydaje się nieco „poważniejsza” w tonie, zawierająca obrazy większych formatów oraz rzeźby, zaś druga (na górze) stanowi wybór swobodniej związanych z tematem przewodnim obrazów i grafik. Inny jest też nastrój każdej z sal wystawienniczych – ta pierwsza zanurza nas w świecie Norwidowskiej poezji, w romantyzmie interpretowanym tu i teraz, druga zabiera nas w podróż, pozwala się rozmarzyć, puścić wodze fantazji. Nie ukrywam, że dla mnie szczególne znaczenie mają prace, które skłaniają do głębszej refleksji, jak te autorstwa Hanny Koreckiej (intelektualne, mroczne, bolesne, ale i bardzo oczyszczające dla wrażliwego i wnikliwego odbiorcy), Jerzego Tepera (rzeźbiarska metafora z łódką na długo zostaje w pamięci) czy Bogny Lewtak-Baczyńskiej. W przypadku tej ostatniej nie zabrakło akcentów osobistych – krótko przed otwarciem wystawy odszedł mąż artystki Janusz Baczyński (1952–2021), który wraz z nią występował na scenie i wspierał ją jako mecenas sztuki; na obrazie Bogny Lewtak-Baczyńskiej czyta książkę w jasnym, ciepłym świetle lampy, poniżej wiele dopowiada poetycki cytat: „Czemu cieniu odjeżdżasz, ręce złożywszy na pancerz. Przy pochodniach co iskrami grają około twych kolan” („Bema pamięci żałobny rapsod”, C.K. Norwid) oraz podtytuł: „Pamięci Januszka Baczyńskiego, mojej Jedynej i Największej Miłości”. Przesłanie chwyta ze serce, tym bardziej że małżeństwo od lat upamiętniało zasłużone dla polskiej historii i kultury postaci, szczególnie upowszechniając polską poezję (także np. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego czy Józefa Bohdana Zaleskiego). Obraz znajdujący się w Galerii Wieża jest ostatnim portretem męża malarki, który zaczęła tworzyć na rok przed jego odejściem.

Ekspozycję można oglądać do 13 czerwca, w niedziele (w godz. 16–21) w parafii pw. Wniebowstąpienia Pańskiego przy al. KEN 101 na warszawskim Ursynowie.

(MMB)

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.