Taniec: czyste piękno na dziedzińcu Pałacu pod Blachą [Tao – Droga Smoka]

25.06.2021

Tao – Droga Smoka” to spektakl imponujący wizualnie. Zarazem subtelny i spektakularny, w pełni wykorzystujący potencjał choreograficzny, który oferuje taniec z wachlarzami bojowymi – taniec efektowny, zarazem kobiecy, jak i budzący respekt, pełen mocy.

 

W „Tao – Drodze Smoka” urzeka zatem geometria poszczególnych układów z udziałem grup tancerek odzianych w zwiewne, na pozór oszczędne, białe szaty oraz tajemnicza obecność solistek, postaci stanowiących zarówno dramaturgiczny, jak i kolorystyczny akcent (duża tu zasługa doskonałych kostiumów autorstwa Anny Kopeć). Są to kompozycje z kształtów przybieranych przez smukłe ciała tancerek, a zwłaszcza przez ich dłonie trzymające zamknięte lub otwarte wachlarze. Gracja ruchów tancerek hipnotyzuje. Wszystko to jest świetnie wspierane przez etniczną w duchu (choć niepozbawioną subtelnych odwołań do współczesności) warstwę muzyczną wykonywaną na żywo przez Justynę Jary, Aleksandrę Gronowską i Patrycję Betley.

 

Spektakl był już pokazywany w teatrze w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, natomiast 11 czerwca został zaprezentowany na dziedzińcu Pałacu pod Blachą w Warszawie. Podczas tego występu, mimo specyficznych warunków oferowanych przez plener, ciekawym pomysłem okazały się szepty i krzyki przetaczające się zarówno przez muzyczne trio (w roli trzech wiedźm), jak i cały zespół taneczny złożony z tancerek Szkoły Tańca z Wachlarzami Bojowymi Julii Bui-Ngoc. Aczkolwiek trzeba przyznać, że sekwencje słowne w wykonaniu tancerek były bodaj najsłabszym elementem całego przedstawienia – wprawne ucho mogło wychwycić, która z nich ma już doświadczenie teatralne (rewelacyjna Ewa Ampulska w roli szamanki!), a która swoją przygodę z aktorstwem dopiero rozpoczyna. Niemniej całość i tak była bardzo przekonująca, olśniewająca, jeśli chodzi o taniec, a i bardzo trafna i potrzebna, jeśli chodzi o zawarte w niej treści. Otóż sednem opowiadanej historii były dywagacje na temat pędu naszego codziennego życia, panowania nad sobą, sprawowania władzy nad innymi. Z klarownym, lecz też nienachalnym (jak to się w teatrze współczesnym niestety często zdarza) wnioskiem, że dobry władca to taki, którego lud na co dzień nia zauważa. Bo „panowanie nad innymi to siła, a panowanie nad samym sobą to prawdziwa moc” (Laozi, VI w. p.n.e.).

 

Spektakl z muzyką na żywo jest naszą próbą budowania harmonii w czasach pandemii i polaryzacji społecznej” – tłumaczą autorki „Tao – Drogi Smoka”. – Podążamy drogą kobiecej wolności, zainspirowaną mądrością Laozi – legendarnego twórcy filozofii taoistycznej. Tao pomaga nam zrozumieć sens relacji ze sobą i innymi ludźmi. Przekształca współczesne definicje sukcesu, porażki i spełnienia. Spojrzenie na Zachód z perspektywy filozofii Dalekiego Wschodu inspiruje do refleksji nad wyzwaniami, z którymi się mierzymy. Kontrast ciszy i gwałtowności, żądzy władzy i wspólnotowości to tylko niektóre z opozycji, które powstają z tych obserwacji.

 

Spektakl współtworzy grupa kobiet: nie tylko zawodowe aktorki, tancerki i muzyczki, lecz także m.in. architektka i pielęgniarka. Każda z nas manifestuje swoje wartości we wspólnym działaniu. Spotykamy się na Drodze Smoka bez względu na to, skąd pochodzimy, co robimy i kim jesteśmy – razem nie tylko występujemy, lecz także walczymy o istotne dla nas sprawy, takie jak nasze prawa, prawa zwierząt, troska o klimat czy pokazanie solidarności z grupami osób, które potrzebują wsparcia. Ucieleśniamy tajemną kobiecość, która jest częścią taoizmu. Obecność wielu silnych i różnorodnych kobiet w spektaklu symbolizuje współczesną rewolucję, w której nasze głosy nabierają mocy i coraz donośniej wybrzmiewają w przestrzeni publicznej – podsumowują.

 

Co ciekawe, „Tao – Droga Smoka” pozostaje „work in progress”, mimo że sprawia wrażenie formy kompletnej, bardzo dopracowanej i na wysokim poziomie artystycznym. Ponieważ jednak tak odważna i piękna wypowiedź sceniczna rozbudza twórczą ambicję, cały zespół podchodzi do swojej pracy szalenie profesjonalnie i pragnie ją wciąż rozwijać – zbiórka na dofinansowanie spektaklu „Tao – Droga Smoka” trwa: zbieram.pl/6d3fqp.

{MB}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.