Rusza Akademia Telemannowska we Wrocławiu

-
19.02.2022
Rusza Akademia Telemannowska we Wrocławiu

Przed nami kolejna edycja Akademii Muzyki Dawnej, która odbędzie się we Wrocławiu w dniach 24–27.02.2022 r. Wezmą w niej udział uznane zespoły i soliści: Howard Arman – dyrektor Chor des Bayerischen Rundfunks, Vocalconsort Berlin, François Lazarevitch, Menno van Delft czy Vittorio Ghielmi – porównywany przez krytyków do Jashy Heifetza („Diapason”).

Moda na przeprowadzanie rozmaitych plebiscytów i ustalanie rankingów „najwybitniejszych” kompozytorów wydaje się nie mijać. Te sympatyczne zabawy, do których redakcje rozgłośni radiowych i czasopism muzycznych zapraszają swoich słuchaczy i czytelników, dają ciekawy socjologicznie obraz aktualnie dominujących gustów muzycznych, nie aspirując najczęściej do wkroczenia w przestrzeń poważniejszego namysłu nad fascynującym zagadnieniem: na czym polega to, że jeden kompozytor komponuje lepiej niż inny?

 

Gdyby ktoś zapytał o to mnie, to bym odpowiedział, że jest taki kompozytor, który przerasta każde podium i dla którego każdy piedestał jest niewystarczający. Bach. Absolutnie poza kategoriami. Kto następny: Monteverdi? Vivaldi? Händel? A może…. Telemann?

 

Telemann na niespotykaną skalę rozwijał wolnorynkową działalność, przez co stał się uosobieniem nowego typu kompozytora – przedsiębiorcy. Pisał na każde zestawy instrumentów, często dostosowując poziom trudności kompozycji do najszerszej grupy klientów – miłośników domowego muzykowania – czym zapewniał sobie szerszy zbyt. Sam sztychował, drukował i sprzedawał swoje utwory, a niejako przy okazji próbował swych sił jako poeta i librecista, przygotowywał artykuły z teorii muzyki, wydawał kompozycje kolegów i prowadził przebogatą korespondencję z muzykami, intelektualistami i dyplomatami z całej Europy. Poza nadzorowaniem oprawy muzycznej pięciu głównych kościołów w Hamburgu, zajmował się także organizowaniem publicznych koncertów i przedstawień operowych z własnymi kompozycjami. Sam dbał także o marketing i rozprowadzanie biletów. Szacuje się, że mógł napisać nawet cztery tysiące utworów, choć duża część uległa zniszczeniu, zwłaszcza w trakcie II wojny światowej.

 

Gdybyśmy mieli więc wrócić do pytania: kto po Bachu? – może warto przemyśleć kandydaturę Telemanna? Nie jest łatwo dać podczas zaledwie kilku koncertów reprezentatywny obraz tak niezwykle obszernej i różnorodnej twórczości. Tym goręcej zapraszamy na wszystkie wydarzenia Akademii Telemannowskiej. Może wpłyną one na nieoczekiwane zmiany miejsc w Państwa osobistych rankingach ulubionych kompozytorów?

 

Jarosław Thiel

Dyrektor programowy Akademii Telemannowskiej

Dyrektor artystyczny Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

PROGRAM AKADEMII TELEMANNOWSKIEJ:

 

24.02.2022, czwartek, godz. 19.00 

Wrocław, NFM, Sala Kameralna

Telemann w Paryżu

 

Alessandro Tampieri – skrzypce 

François Lazarevitch – flet

Jarosław Thiel – wiolonczela

Menno van Delft  – klawesyn

 

Program:

G.Ph. Telemann
I Koncert G-dur TWV 43:G1 ze zbioru Quadri
Deuxième quatuor a-moll TWV 43:a2 ze zbioru Nouveaux quatuors en six suites
***
II Sonata g-moll TWV 43:g1 ze zbioru Quadri
Sixième quatuor e-moll TWV 43:e4 ze zbioru Nouveaux quatuors en six suites

 

[90']

 

Bilety:

VIP 55 zł, N 45 zł / U 35 zł

 

 

26.02.2022, sobota, godz. 18.00 

Wrocław, NFM, Sala Czerwona 

Telemann w Pszczynie

 

Vittorio Ghielmi – viola da gamba, kierownictwo artystyczne

Il Suonar Parlante Orchestra

 

Program:

G.Ph. Telemann

Koncert a-moll na flet podłużny, violę da gamba i orkiestrę TWV 52:a1
Concerto alla Polonese G-dur TWV 43:G7: I. Dolce, II. Allegro
Uwertura B-dur TWV 55:B8 „Ouverture burlesque”: II. Scaramouches (oprac. V. Ghielmi)

Cyganji Tanz z manuskryptu z Sepsiszentgyörgy (oprac. V. Ghielmi)
Magyar Tanz z manuskryptu z Sepsiszentgyörgy (oprac. V. Ghielmi, S. Palúch)
Iai Devlale So Tẻ Kẻrav – tradycyjna pieśń lowarska (oprac. G. Gibelli)
S. Palúch Hajduk Dance wg melodii z manuskryptu Annae Szirmay-Keczer (1688)
J. Bihari Adagio affectuoso
V. Ghielmi, S. Palúch Mozart the Gypsy wg V Koncert skrzypcowego A-dur KV 219 „Tureckiego” W.A. Mozarta
S. Palúch Mozart Sîrba wg V Koncert skrzypcowego A-dur KV 219 „Tureckiego” W.A. Mozarta
***
J.G. Graun Koncert d-moll na violę da gamba i orkiestrę: III. Allegro
G.Ph. Telemann Solo per voi tra mille – aria z kantaty Pastorella venga bella TWV 20:62
A. Vivaldi Koncert D-dur RV 208 „Grosso Mogul”: II. Grave recitativo (oprac. A. Tampieri, M. Comendant)
F. Benda Koncert G-dur na klawesyn, smyczki i b.c.: III. Allegro scherzando
G.Ph. Telemann  Overture-Suite Es-dur TWV 55:Es3 „La Lyra”: III. Vielle (oprac. V. Ghielmi)
Šol páii pe luludjori – tradycyjna pieśń lowarska (oprac. G. Gibelli, S. Pazlúch)
Saltus Pollonicus and Hungaricus z manuskryptu z Uhrovca (oprac. V. Ghielmi, S. Palúch)
Cântec de leagǎn – tradycyjna kołysanka mołdawska (oprac. G. Gibelli, M. Comendant)
J.Ph. Kirnberger Masura (oprac. V. Ghielmi, S.Palúch)
Trana nanna – tradycyjna pieśń lowarska (oprac. S. Palúch)

 

[100']

 

Bilety:

VIP 55 zł, N 45 zł / U 35 zł

 

27.02.2022, niedziela, godz. 18.00

Wrocław, NFM, Sala Główna 

Telemann w Hamburgu

 

Howard Arman – dyrygent

Roberta Invernizzi  – sopran

Jake Arditti – alt

David Fischer – tenor

Tobias Berndt – I bas

Felix Schwandtke – II bas 

Vocalconsort Berlin 

Wrocławska Orkiestra Barokowa 

Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

 

Program:

G.Ph. Telemann
Die Tageszeiten TWV 20:39
***
Die Donnerode TWV 6:3a (cz. I)
Die Auferstehung TWV 6:7

 

[120']

 

Bilety:

VIP 65 zł, I kat. N 55 zł / U 45 zł, II kat. N 45 zł / U 35 zł

 

Wydarzenie towarzyszące

26.02.2022, sobota, godz. 17.00

Wrocław, NFM, Sala Czerwona

Wykład Vittoria Ghielmiego

 

Il Suonar Parlante – historia techniki „przemawiania” za pomocą instrumentów

 

Wykład odbędzie się w języku angielskim.

Wstęp na wykład na podstawie biletu na koncert Telemann w Pszczynie.

 

Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.